۹۳۹
۳۰۰
فرهنگ واژگان دریدا

فرهنگ واژگان دریدا

پدیدآور: نایل لوسی ناشر: شوندتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: مهدی پارسا و دیگران مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 2ـ25ـ6359ـ622ـ978تعداد صفحات: ۲۳۸

خلاصه

فرهنگ‌ واژگان فیلسوفان، برای دسترسی آسان‌تر از کلمات کلیدی آنها و نیز دسته‌بندی و جمع‌بندی آرای آنها دربارۀ موضوعات گوناگون تهیه می‌شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

فیلسوفان مؤسس اغلب از مجموعه‌ای از واژگان تخصصی برای تبیین اندیشه‌های خود بهره می‌برند که فهم آنها مستلزم غور و تسلط فراوان بر آثار آنهاست. فرهنگ‌ واژگان فیلسوفان، برای دسترسی آسان‌تر از کلمات کلیدی آنها و نیز دسته‌بندی و جمع‌بندی آرای آنها دربارۀ موضوعات گوناگون تهیه می‌شود.

بی‌تردید می‌توان چیزهای هوشمندانه و «واسازانۀ» زیادی گفت دربارۀ اینکه یک فرهنگ واژگان دریدا نباید یک کتاب تعریف‌ها باشد. همچنین بی‌تردید می‌توان چیزهای غیرهوشمندانه و غیرواسازانه‌ای نیز گفت؛ با این فرض که بسیاری «فلسفۀ» دریدا را نمایندۀ ناممکن بودن اظهار گزاره‌های ایجابی دربارۀ هر چیزی دانسته‌اند.

مؤلف این کتاب ـ نایل لوسی ـ در مقدمۀ خود بر این فرهنگ واژگان، به دشواری تدوین چنین اثری دربارۀ اندیشه‌های دریدا اذعان می‌کند. یکی از اصلی‌ترین دیدگاه‌های دریدا آن است که «معنا، خود را تا بی‌نهایت به تعویق می‌اندازد»؛ بنابراین هیچ‌گاه نمی‌توان همۀ معنای یک واژه را در اختیار داشت تا در یک متن نوشت. به عبارت دیگر، هیچ جمله‌ای، هیچ‌گاه از نظر معنایی به پایان نمی‌رسد؛ چراکه معنای آن در گروی معناهای دیگر جمله‌ها و متن‌هاست. مؤلف با اشاره به این موضوع، می‌نویسد: «آنچه من نگاشته‌ام، یک فرهنگ واژگان نیست، بلکه ارائۀ خلاصه‌ای از اقسام گوناگون جمله‌های باز (opening sentences) دریدا است. از این‌رو هدف من در کتاب، ترسیم خطوط مرزیِ موضوعات و مناقشات اصلی‌ای است که اندیشۀ دریدا با آنها درگیر بوده است».

این کتاب مدخلی برای ورود به متن‌های دشواریاب و پیچیدۀ دریدا است. مدخل‌های کتاب از «آری» آغاز شده و به «هیمن» خاتمه یافته است. توضیحات این کتاب دربارۀ دریدا تنها به فلسفه منحصر نمی‌شود، بلکه به سیاست و موسیقی پاپ نیز پرداخته شده است. این کتاب به خواننده نشان می‌دهد چگونه دریدا می‌تواند معنای واژگان و از این طریق، شیوۀ اندیشیدن ما را تغییر دهد. در توضیح هر مدخل، دیدگاه‌های دریدا در مقایسه با متفکران و فیلسوفان متعدد دیگر و با در نظر داشتن زمینۀ آنها توضیح داده است.

عناوین واژگانی که در این فرهنگ به تعریف و توضیح آنها پرداخته شده، عبارتند از: آری، آوامحوری، استعارۀ پستی، افلاطون، بازی، بین‌الملل نوین، پراکنش، تصمیم‌ناپذیری، تقابل گفتار ـ نوشتار، تکرارپذیری، حضور، خاستگاه، خاص، درون ـ بیرون، دموکراسی، دورفناوری، دیفرانس، رخداد، رد، ساختار، سوسور، شبح‌وارگی، عدالت، علامت، فارماکون، فروید، قصدمندی، کانت، کورا، لوگوس‌محوری، متافیزیک، متن، مجاز، مسئولیت، مصنوع‌بودگی، معضل، مکملیت، موعودباوری، نوشتار، نیچه، واسازی، هایدگر، هدیه، هستی، هویت، و هیمن.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

سنت زیباشناسی آلمانی

سنت زیباشناسی آلمانی

کای همرمایستر

در اواسط قرن هجدهم در آلمان رشتۀ فلسفه نوینی پدید آمد مبتنی بر افکار و ایده‌هایی از بریتانیایی‌ها و

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز