۱۳۱
۴۷
نقد و تحلیل داستان‌های کوتاه ریموند کارور

نقد و تحلیل داستان‌های کوتاه ریموند کارور

پدیدآور: هارولد بلوم ناشر: کتاب بوطیقاتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مترجم: فاطمه روح‌الامینی مکان چاپ: قمتیراژ: ۵۰۰شابک: 8ـ3ـ96088ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۰۸

خلاصه

در این کتاب اطلاعاتی دربارۀ زندگی‌نامه و کتاب‌شناسی ریموند کارور و تحلیل‌هایی انتقادی بر داستان‌های کوتاه معروف یا مهم این نویسنده ارائه شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.
 


ریموند کارور (25 می 1938 ـ 2 آگوست 1988) نویسنده‌ای آمریکایی بود. او در محدودکردن خودش استاد بود. تأثیر همینگوی بر اولین داستان‌های کارور چنان شدید بود که او بعدها هوشمندانه با ریاضت از همینگوی دور شد و از سبک مبهم نویسندۀ «چهل‌ونه حکایت اول» فاصله گرفت. کارور در مرحلۀ پایانی کارش هنری را نمایش داد که بیشتر متکی بر نادیده‌گرفتن بود.

در این کتاب اطلاعاتی دربارۀ زندگی‌نامه و کتاب‌شناسی ریموند کارور و تحلیل‌هایی انتقادی بر داستان‌های کوتاه معروف یا مهم این نویسنده ارائه شده است. پس از یادداشت و مقدمۀ هارولد بلوم، در خلال زندگی‌نامۀ کوتاه کارور، رویدادهای مهم زندگی و دستاورد ادبی بزرگ او بررسی شده است. در ادامه پس از بیان خلاصه‌ای از طرح هر داستان، درون‌مایه‌های اصلی، الگوها و بن‌مایه‌های اثر شرح شده است. فهرست توضیحی شخصیت‌ها اطلاعات مختصری دربارۀ شخصیت‌های اصلی هر داستان به دست می‌دهد.

پس از هر فهرست شخصیت، گزیده‌ای از نقدهایی که پیش از این منتشر شده‌اند ارائه شده است. در بیشتر موارد این نقدها بهترین تحلیل‌های موجود از منتقدان برجسته‌اند. بخش پایانی کتاب شامل کتاب‌نامۀ آثار نویسنده، فهرست کتاب‌ها و مقالات دیگران دربارۀ او و آثارش و همچنین نمایه‌ای از درون‌مایه‌ها و مفاهیم کتاب است.

آثاری که در این کتاب بررسی شده‌اند، عبارت‌اند از: «از کجا دارم تلفن می‌کنم»، «کلیسای جامع»، «تب»، «افسار» و «وقتی از عشق حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم».

«از کجا دارم تلفن می‌کنم» داستان عنوان مجموعه‌داستان ماقبل آخر کارور است که ابتدا در مجموعۀ «کلیسای جامع» چاپ شده بود. داستان در ایوان جلویی مرکز ترک الکل فرنک مارتین آغاز می‌شود؛ جایی که راوی اول‌شخص با یکی از ساکنان مرکز به نام جی.پی صحبت می‌کند. راوی که هرگز نامش مشخص نمی‌شود، به خواننده اطلاع می‌دهد جی‌.پی دائم‌الخمر است و با دودکش پاک‌کنی امرار معاش می‌کند.

«کلیسای جامع» داستان عنوان یکی از مجموعه‌های پرطرفدار کارور، با نگرانی راوی دربارۀ دوست نابینای همسرش آغاز می‌شود که قرار است شب را در خانۀ آنها بماند. همسر مرد نابینا تازه درگذشته و او دارد به بستگان همسرش که در کنتیکت زندگی می‌کنند، سر می‌زند. این مرد از خانۀ بستگان همسرش به همسر راوی تلفن می‌زند. هرچند همسر راوی با او در تماس بوده، ده سال می‌شود که او را ندیده است؛ از زمانی که سه ماه تابستان را در سیاتل برای او کار می‌کرده.

«تب» روایتی است سوم‌شخص از مجموعۀ «کلیسای جامع» کارور. داستان در حالی آغاز می‌شود که شخصیت اصلی داستان، کارلایل نگران پیداکردن پرستار بچۀ مناسبی برای بچه‌هایش سارا و کیت است؛ تابستان تمام شده و تدریس او در دبیرستان دوباره شروع می‌شود. آیلین همسر کارلایل، اوایل تابستان او و بچه‌هایش را ترک کرد تا دنبال کارهای هنری خودش برود.

«افسار» روایتی اول‌شخص است که زنی به نام مارج آن را بازگو می‌کند. مارج و همسرش هارلی، آپارتمانی را در آریزونا اداره می‌کنند. داستان از جایی شروع می‌شود که اتومبیل استیشن قدیمی‌ای با پلاک مینیسوتا وارد پارکینگ می‌شود. زن و شوهری روی صندلی جلو و دو پسربچه پشت ماشین نشسته‌اند؛ همه خسته به نظر می‌رسند. از ماشین پیاده می‌شوند و در خانۀ مارج و هارلی را می‌زنند ....

«وقتی از عشق حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم» داستان عنوان یکی از کمینه‌گراترین مجموعه‌داستان‌های کوتاه کارور، روایتی اول‌شخص است که از دید شخصیتی به نام نیک روایت می‌شود. نیک و همسرش لورا، در خانۀ مل مگینس و همسرش تری، در البیوکرکی جین می‌نوشند. همان‌طور که حرف می‌زنند، بحث عشق پیش کشیده می‌شود .... .

فهرست مطالب کتاب:

* راهنمای خواننده

* دربارۀ ویراستار

* یادداشت ویراستار

* مقدمۀ هارولد بلوم

* زندگی‌نامۀ ریموند کارور

* خلاصۀ طرح داستان «از کجا دارم تلفن می‌کنم»

فهرست شخصیت‌های داستان «از کجا دارم تلفن می‌کنم»

نقدهایی بر داستان «از کجا دارم تلفن می‌کنم»

* خلاصۀ طرح داستان «کلیسای جامع»

فهرست شخصیت‌های داستان «کلیسای جامع»

نقدهایی بر داستان «کلیسای جامع»

* خلاصۀ طرح داستان «تب»

فهرست شخصیت‌های داستان «تب»

نقدهایی بر داستان «تب»

* خلاصۀ طرح داستان «افسار»

فهرست شخصیت‌های داستان «افسار»

نقدهایی بر داستان «افسار»

* خلاصۀ طرح داستان «وقتی از عشق حرف می‌زنیم ...»

فهرست شخصیت‌های داستان «وقتی از عشق حرف می‌زنیم ...»

نقدهایی بر داستان «وقتی از عشق حرف می‌زنیم ...»

* آثار ریموند کارور

* آثار کارور در زبان فارسی

* آثاری دربارۀ دربارۀ ریموند کارور

سپاس‌گزاری

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زبان شناسی پیکره ای در عمل

زبان شناسی پیکره ای در عمل

ویلیام جی، کرافورد، انیکو سزومی

یکی از راه‌های فهم تحلیل زبانی و زبان با استفاده از رویکرد زبان‌شناسی پیکره‌ای ممکن می‌گردد. زبان‌شن

شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی

شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی

مارک گریسون

مارک گریسون در این کتاب، شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی را، از دورۀ کوروش

منابع مشابه

فرهنگ کوچک ریشه‌شناسی عامیانه

فرهنگ کوچک ریشه‌شناسی عامیانه

علی‌رضا نیک‌زاد

در این فرهنگ کوچک حدود چهارصد ریشه‌شناسی عامیانه برای تقریباً سیصد واژه گردآوری شده است. برای جمع‌آو

دیگر آثار نویسنده

جنون، استعاره و شر در مسخ

جنون، استعاره و شر در مسخ

گروهی از نویسندگان زیرنظر هارولد بلوم

دربارۀ این کتاب درخور اشاره است آنچه بر اهمیت مطالعۀ چنین اثری می‌افزاید، ورای نگاه هارولد بلوم و سا