۹۱۲
۲۱۵
بهرام صادقی: تاریخ شفاهی داستان‌نویسان ایرانی

بهرام صادقی: تاریخ شفاهی داستان‌نویسان ایرانی

پدیدآور: حامد قصری ناشر: کتاب سرزمینتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 8ـ9ـ96806ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۴۹

خلاصه

این کتاب دربرگیرندۀ گفتگوهایی است که حامد قصری با خانواده، دوستان، نویسندگان و پژوهشگران طی سالیان دربارۀ بهرام صادقی انجام داده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

بی‌شک پس از صادق هدایت، بهرام صادقی (1315 ـ 1363) یکی از نویسندگان تأثیرگذار تاریخ ادبیات داستانی ایران است. منتقدان و نویسندگان بزرگ او را پایه‌گذار داستان مدرن می‌خوانند؛ اما به دلایل زیادی در دهه‌های گذشته کمتر از نقش او سخن به میان آمده است. صادقی نخستین شعر خود را در هفت‌سالگی سرود و در شانزده‌سالگی چاپ‌شدۀ آن را دید. داستان‌های این نویسنده در زمانی که سن‌وسال چندانی نداشت، در دهۀ سی خورشیدی در مجلۀ «سخن» پرویز ناتل خانلری و در ادامه در مجلاتی همچون کیهان هفته، کتاب هفته، جنگ ادبی اصفهان، صدف، فردوسی، جهان نو و ... چاپ می‌شد. بازتاب آثار نویسندۀ جوان، آن هم تا سن بیست‌وپنج سالگی که به استناد آنچه امروز موجود است (به گواه پرویز ناتل خانلری، رضا سیدحسینی، ابوالحسن نجفی و ...) از او به عنوان نابغۀ داستان‌نویسی در حال ظهور یاد شده است و تأثیرگذاری او تا حدی است که او را پایه‌گذار داستان «شک» دانسته که بر نویسندگان پس از خود نیز تأثیرگذار بوده است.

به طور کلی بهرام صادقی یکی از مهم‌ترین نویسندگان تاریخ هنر و ادبیات این سرزمین بوده و خواهد بود که آثار و اندیشه‌هایش کمتر مورد نقد قرار گرفته است؛ اما در سالیان اخیر تلاشی بر خوانش دوبارۀ بهرام صادقی به راه افتاده است که جای امیدواری و توجه دارد؛ مثل اینکه «ملکوت» در استنفورد به انگلیسی ترجمه شده یا فیلم‌نامه‌هایی هم بر اساس آثار او نوشته شده یا در حال نوشته‌شدن است؛ همگی به گونه‌ای بر اهمیت این نویسنده و آثارش صحه می‌گذارد.

این کتاب دربرگیرندۀ گفتگوهایی است که حامد قصری با خانواده، دوستان، نویسندگان و پژوهشگران طی سالیان دربارۀ بهرام صادقی انجام داده است.

محمدرضا اصلانی دربارۀ بهرام صادقی می‌گوید: «بهرام صادقی نویسندۀ بسیار بااستعدادی بود نه‌تنها در داستان‌نویسی، بلکه در شعر هم انسان بااستعدادی بود. حقوقی بارها به من گفته بود که اگر جنبۀ داستان‌نویسی بهرام صادقی را کنار بگذاریم، اشعار او هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ زیرا بسیار خوب ادبیات و به‌خصوص ادبیات کلاسیک ایران را خوانده بود و شعر نو و وزن را بسیار خوب می‌شناخت» (ص 39).

صفدر تقی‌زاده دربارۀ ویژگی‌های بهرام صادقی می‌گوید: «بزرگ‌ترین ویژگی بهرام صادقی، هوش بسیارش بود. او بر پیشینه و روند زیستۀ تمام شخصیت‌هایی که می‌نوشت اشراف داشت؛ آنچه که امروز به عنوان بک‌استوری یا پیش‌داستان شخصیت‌ها در شخصیت‌پردازی داستان‌نویسی یا فیلمنامه‌نویسی از آن نام برده می‌شود. گویی شخصیت‌های داستان‌های او، تماماً واقعی و زنده بودند و نه ساختگی و تصنعی، و و بر تمام ویژگی‌های این شخصیت‌ها آگاه بود. یکی دیگر از ویژگی‌های بهرام، حساس‌بودنش بود. به جنبه‌های سیاسی زندگی توجه داشت و رویدادها را دنبال می‌کرد» (ص 50).

برهان‌الدین حسینی دربارۀ «ملکوت» بهرام صادقی گفته است: «"ملکوت" اگرچه در ترکیب و شکل خود داستان بلندی است، اما به نظر من ظرفیت‌های بالقوۀ یک رمان قدر را دارد. بدبینی این دو نویسنده [بهرام صادقی و صادق هدایت] از راه به‌کارگیری طنزی تلخ بر آثارشان سایه افکنده است، منتها هم بدبینی و هم طنز در آن دو متفاوت است. صادق هدایت در بدبینی‌اش به این جهان متعصب است و در این تعصب، گریز و گشایشی برایش نیست. این‌طور به نظر می‌رسد که بر جهان هدایت ایستایی زندگی حاکم است و بر آثارش به‌ویژه در "بوف کور" ایستایی تاریخ. اما بهرام صادقی نویسنده‌ای پویاست و در "ملکوت" و آثار دیگرش این پویایی امضای او را بر خود دارد» (ص 103)

فهرست مطالب کتاب:

داستان همیشگی من و بهرام صادقی

مهربان بود

جاودانگی

ضرورت ترجمه

چخوف ایران بود

شوخی مرگ‌بار

حس آشنایی

نجاتم بده!

نوبل می‌خواست

روزگار ملکوتی

مرحلۀ دشوار نویسندگی

دیگر ننوشت

نثر مدرن

لطفاً سکوت کنید

بگویید دکتر بهرام صادقی

غمگین بود

فیلم در فیلم

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

منابع مشابه بیشتر ...

 آن شیرین قلندر: پنج مقاله در حافظ پژوهی

آن شیرین قلندر: پنج مقاله در حافظ پژوهی

ابراهیم قیصری

این کتاب مجموعه‌ای است از پنج مقاله در زمینۀ حافظ‌پژوهی، حاصل درک و دریافت معلمی علاقمند در سال‌های

خوانش دیالوژیک

خوانش دیالوژیک

لین پی‌یرس

آنچه در فلسفۀ دیالوژیک گروه باختین محوری است و در گفتمان‌های آنها دربارۀ زبان، ادبیات و سوبژکتیویتۀ

دیگر آثار نویسنده

قهرمانان تنهایی در یک شهر: درنگی در تجربه، اندیشه و زیست جریان «جُنگ ادبی اصفهان» 1332 تا 1360

قهرمانان تنهایی در یک شهر: درنگی در تجربه، اندیشه و زیست جریان «جُنگ ادبی اصفهان» 1332 تا 1360

حامد قصری

جُنگ ادبی اصفهان جریانی کاملاً مدرن را در اصفهان و ایران دنبال می‌کرد. با جُنگ برای نخستین بار جریان