۸۸۲
۱۶۶
اساطیر هند: درس‌گفتارها

اساطیر هند: درس‌گفتارها

پدیدآور: عباس مخبر ناشر: مرکزتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 1ـ543ـ213ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۲۹۸+۶

خلاصه

آشنایی با دنیای خیال‌انگیز اسطوره‌های هند پیش از هر چیز جذاب و لذت‌بخش است. نگاه هندی به هستی، انسان، کیهان و طبیعت متنوع و متفاوت است. این کتاب دربرگیرندۀ درس‌گفتارهای نویسنده در باب اساطیر هند است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

هند سرزمین شگفتی‌ها، سرشار از افسانه و اسطوره، اقوام گوناگون، زبان‌های مختلف و دین‌های بی‌شمار است. دنیای اساطیر هند هم از یک‌سو دنیایی رازآلود و آکنده از خواب و خیال و از سوی دیگر درون‌کاوی عمیق و نگرش فلسفی پیچیده به جهان است. این ‌دنیا نوعی حضور دارد که توأمان اوج‌های اندیشه و خیال مخاطب را جذب می‌کند و به تأمل وامی‌دارد.

در اساطیر هند جهان خلق می‌شود، برای مدتی برقرار می‌ماند و سپس ویران می‌شود تا بار دیگر پس از وقفه‌ای کوتاه آغاز شود. خدایان هندی، خدایانی بازیگوش‌اند که هدف‌شان از آفرینش صرفاً سرگرمی، تفریح، لذت‌بردن، بازی و فرار از تنهایی است. در اساطیر هند جهان با شکفتن یک نیلوفر در ناف یک خدا و پلک‌زدن خدایی دیگر آغاز می‌شود و در رقص توفنده خدایی دیگر به پایان می‌رسد. در اساطیر هند با مفاهیم تازه‌ای از انسان، خدا و زمان روبرو می‌شویم که با اساطیر غرب متفاوت وگاه درک‌ناپذیرند.

آشنایی با دنیای خیال‌انگیز اسطوره‌های هند پیش از هر چیز جذاب و لذت‌بخش است. نگاه هندی به هستی، انسان، کیهان و طبیعت متنوع و متفاوت است. این کتاب دربرگیرندۀ درس‌گفتارهای نویسنده در باب اساطیر هند است.

فصل نخست کتاب اشارۀ مختصری در باب سرزمین و فرهنگ هند است. در فصل دوم به دورۀ ودایی هند پرداخته شده است؛ وداها کهن‌ترین سروده‌های دینی در هندوستان است و مهم‌ترین آنها «ریگ‌ودا» به معرفی خدایان هندواروپایی و آیین‌های دینی آنها اختصاص دارد و به مطالۀ اساطیر ایرانی و زرتشتی نیز کمک زیادی کرده است. در فصل سوم از کتاب‌های مقدس ودایی یعنی اوپانیشادها و پوراناها سخن گفته شده است. اوپانیشادها نوشته‌هایی تمثیلی و رمزی برای نشان‌دادن طریق معرفت و راه نجات‌اند. پوراناها هم متونی مقدس‌اند که گاه در ردیف وداها، شروتی (وحی) تلقی می‌شوند و گفته می‌شود نویسندۀ آنها حکیمی به نام ویاسا یا بیاس بوده است؛ اما درواقع بیاس یک لقب یا عنوان و به معنای کسی است که وداها را تقسیم کرده است. در فصل چهارم کتاب از خدایان بزرگ ودانتایی سخن گفته شده است؛ برهما، ویشنو، شیوا، کریشنا، گانشا و موروگان.

فصل پنجم کتاب اختصاص به بررسی هندویسم دارد. هندویسم را می‌توان به‌درستی یک دین بدون دین توصیف کرد. تاریخ پیدایش آن به حدود سه‌هزار سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. هندویسم فاقد یک بنیان‌گذار واحد و مشخص و یک متن مقدس واحد است.

در فصل ششم از دوره‌ای سخن گفته شده است که به دوران حماسی هند شهرت دارد؛ یعنی از 600 قبل از میلاد تا 200 میلادی. در این دوره شاهد یکی از شگفت‌ترین چرخش‌ها در اندیشۀ دینی و اساطیری هستیم که پایان عصر ودایی و آغاز دورانی تازه است؛ طبقات مختلف جامعۀ هند به رهبری سلاطین، اشراف و سلحشوران علیه سخت‌گیری‌ها و جمود فکری روحانیت برهمن عصیان می‌کنند.

فصل هفتم اختصاص به بودیسم دارد. بودا شاهزاده‌ای هندی بود که در سال 560 قبل از میلاد در جنوب سرزمین نپال به دنیا آمد و پس از آنکه به حقیقت دست یافت، بودا نامیده شد.

جینیسم بر بنیاد نفی سندیت آسمانی وداها و در اعتراض به سخت‌گیری‌های قواعد رسمی ودایی شکل می‌گیرد. از برجسته‌ترین آموزگار مکتب جین، ماهاویرا به معنای قهرمان بزرگ، معاصر و رقیب سرسخت بودا بود. فصل هشتم به بررسی جینیسم اختصاص یافته است. در فصل نهم از اسطوره‌های آفرینش در هند سخن گفته شده است؛ آفرینش ودایی، آفرینش اوپانیشادی، آفرینش پورانی و .... . در آخرین فصل کتاب نیز به بررسی الهه‌ها در اساطیر هند پرداخته شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

1. سرزمین و فرهنگ هند

2. دوران ودایی

3. کتاب‌های مقدس ودانتایی

4. خدایان بزرگ ودانتایی

5. هندویسم

6. دوران حماسی هند (600 ق‌م تا 200 میلادی)

7. بودیسم

8. جینیسم

9. اسطوره‌های آفرینش در هند

10. الهه‌ها در اساطیر هند

پایان سخن

منابع

برای مطالعۀ بیشتر

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زبان شناسی پیکره ای در عمل

زبان شناسی پیکره ای در عمل

ویلیام جی، کرافورد، انیکو سزومی

یکی از راه‌های فهم تحلیل زبانی و زبان با استفاده از رویکرد زبان‌شناسی پیکره‌ای ممکن می‌گردد. زبان‌شن

شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی

شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی

مارک گریسون

مارک گریسون در این کتاب، شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی را، از دورۀ کوروش

دیگر آثار نویسنده

قهرمان در تاریخ و اسطوره (درس‌گفتارها)

قهرمان در تاریخ و اسطوره (درس‌گفتارها)

عباس مخبر

هدف نویسنده در این کتاب بررسی خاستگاه، ماهیت و کارکرد قهرمان در اسطوره است؛ اما به دلیل گستردگی معنا

اساطیر یونان: درس‌گفتارها

اساطیر یونان: درس‌گفتارها

عباس مخبر

این کتاب از مجموعۀ درس‌گفتارهای مؤلف در باب اساطیر ایران و جهان است. نویسنده در این کتاب کوشیده است