۲۹۴
۸۶
تاریخ روایی شاعران؛ دفتر دوم: فروغ فرخزاد

تاریخ روایی شاعران؛ دفتر دوم: فروغ فرخزاد

پدیدآور: حسن مفاخری ناشر: فصل پنجمتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 4ـ902ـ304ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۷۰

خلاصه

بررسی جریان‌های ادبی ـ اجتماعی معاصر ایران بدون ثبت جزئیات حوادث و اتفاقاتی که بر این بزرگان رفته است، امکان‌پذیر نیست؛ به همین دلیل در این کتاب به زندگی فروغ فرخزاد پرداخته شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

شاعران بزرگ کسانی هستند که سراپا و تمام وجود خود را به شعر سپرده‌اند. شاعرانی که حواس‌شان از زندگی روزمره پرت بوده است. این شاعران به‌خوبی دریافته بودند که «الهۀ شعر» غیور است و تنها کسانی را به مقام فرزندی قبول می‌کند که سراپا و تمام وجود خود را به او بسپارند و تمام گوش و هوش‌شان به پیغام سروش او باشد. شاعرانی که فارغ از هر کار به کار شعر پرداخته‌اند و شکنندۀ قانون و نظم جاری زندگی بوده‌اند؛ به همین دلیل مردان محترم و منظم و قالب‌گیری‌شده در نظم جاری زندگی به آنها به دیدۀ تردید می‌نگرند.

شاعران فراتر از چارچوب شخص و خانواده و حتی جامعه قرار دارند و متعلق به همه هستند و پرداختن به جزئیات و ناگفته‌های زندگی آنها تا جایی که به حرمت دیگران لطمه نزند، خالی از اشکال است. همچنین باید دانست خواندن مسائل و وقایع زندگی و حتی نامه‌های خصوصی هر صاحب هنری که بین ما نیست، یاری‌های بی‌دریغ و انکارنشدنی به پژوهشگر و مخاطب در یافتن چگونگی خلق آثار هنرمند خواهد داشت؛ برای مثال تفسیر بسیاری از ابیات و اشعار حافظ بستگی به دانستن زندگی خصوصی و اجتماعی او دارد؛ ولی چون چگونگی زیست و زندگی خصوصی او بر ما پوشیده است، هر کسی در حد فهم خود به تفسیر اشعار او می‌پردازد و چه‌بسا که در این راه به بیراهه می‌روند.

مقام فروغ در جایگاه یک سینماگر اگرچه به بلندی مقام شاعری او نیست؛ اما چهرۀ او را درخشنده‌تر کرده است، به‌ویژه اینکه با نمایش فیلم «خانه سیاه است» درخشش چهرۀ او در آن سوی مرزها نیز خیره‌کننده بوده است.

فروغ فرخزاد در شعر با مجموعۀ «اسیر» آغاز می‌کند، با «دیوار» و «عصیان» ادامه می‌دهد تا به مجموعۀ «تولدی دیگر» می‌رسد که آغاز مجدد و نقطۀ عطف شاعری اوست. فروغ سه سال بعد از انتشار «تولدی دیگر» هنگامی که فقط 32 سال داشت، در تصادف رانندگی از دنیا رفت. پس از مرگش «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» که پیش‌تر در نشریات آن زمان به چاپ رسیده بودند، منتشر شد.

شعر فروغ در آغاز به‌ظاهر چندان فرقی با معاصران چهارپاره‌نویس نداشت؛ حتی از لحاظ فنی از آنها ضعیف‌تر بود؛ اما دو تفاوت در عمق خود با آنها داشت که همان صمیمیت در بیان و همچنین جستجوگری و ولع آموختن است. در این دوران شعر برای او جوششی درونی است که از یک‌سو حاصل خوانده‌های او از شعرهای کلاسیک فارسی است و از سوی دیگر نتیجۀ تأثیرپذیری او از چهارپاره‌نویسی باب روز. در «دیوار» پرسش‌های او بیشتر عیان می‌شوند و ادامه می‌یابند تا «عصیان» که به پرسش‌های خیامی می‌رسند. او در «تولدی دیگر» و پس از آن در «ایمان بیاوریم ...» شتابی را در رشد خود به نمایش می‌گذارد که اعجاب‌آور است و بی‌سابقه. مشخصه‌ای که تمام این شعرها را به هم پیوند می‌دهد، جستجوگری و صمیمیت است.

بررسی جریان‌های ادبی ـ اجتماعی معاصر ایران بدون ثبت جزئیات حوادث و اتفاقاتی که بر این بزرگان رفته است، امکان‌پذیر نیست؛ به همین دلیل در این کتاب به زندگی فروغ فرخزاد پرداخته شده است. این کتاب دربرگیرندۀ حکایات و خاطراتی ناب دربارۀ شاعر پرآوازۀ ایرانی معاصر، فروغ فرخزاد است که نویسنده در آن به بیان زندگی و سرگذشت او از لابلای خاطرات و حکایات زندگی‌اش پرداخته است.

نقل خاطرات از زندگی و اندیشۀ هنرمندان و شاعران از کارهایی است که هرچند به ظاهر نشانه‌ای از خلاقیت در آن به چشم نمی‌آید؛ اما می‌تواند بهره‌مندی از خلاقیت هنرمندان و شاعران بزرگ را آسان‌تر کند. این کتاب اصولاً تاریخ خلاقیت شاعر است که با توجه به وضع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دورۀ زندگی او نوشته و تدوین شده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

زنان نمایشنامه‌نویس (نسل اول و دوم)

زنان نمایشنامه‌نویس (نسل اول و دوم)

رسول نظرزاده

نمایشنامه‌های این کتاب، از دل جستجوی گسترده در منابع و آرشیوها و کتابخانه‌ها و نشریات گذشته طی چند س

منابع مشابه بیشتر ...

تاریخ روایی شاعران؛ دفتر دوم: شهریار

تاریخ روایی شاعران؛ دفتر دوم: شهریار

حسن مفاخری

«تاریخ روایی شاعران» در این دفتر به شاعری چون محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار» پرداخته است. ای

صدای پای آب: نگاهی بر بلندترین شعر سهراب سپهری (خوشنویسی قطعات: غلامحسین امیرخانی): بر اساس درس‌گفتارهای شعر معاصر

صدای پای آب: نگاهی بر بلندترین شعر سهراب سپهری (خوشنویسی قطعات: غلامحسین امیرخانی): بر اساس درس‌گفتارهای شعر معاصر

سوگل مشایخی

این کتاب افزون بر مقدمۀ نویسنده، از دو بخش سامان یافته است؛ بخش نخست کتاب شرح شعر «صدای پای آب» سپهر

دیگر آثار نویسنده

تاریخ روایی شاعران؛ دفتر دوم: شهریار

تاریخ روایی شاعران؛ دفتر دوم: شهریار

حسن مفاخری

«تاریخ روایی شاعران» در این دفتر به شاعری چون محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار» پرداخته است. ای