۲۷۵
۱۵۹
مرگ اندیشی در ادیان ابراهیمی

مرگ اندیشی در ادیان ابراهیمی

پدیدآور: عبدالله غلامرضاکاشی ناشر: آرماتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مکان چاپ: اصفهانتیراژ: ۳۰۰شابک: 8ـ15ـ8679ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۴۶۰

خلاصه

این کتاب در پی بررسی آن است که اولاً در کتب مقدس و دیگر منابع و متون سه دین یهود، مسیحیت و اسلام چه طرز تلقی‌ای از مرگ ارائه شده است. به تعبیر دیگر از کدام ایماژها دربارۀ پدیدۀ مرگ استفاده شده است؟ ثانیاً چه خوانشی می‌شود از این ایماژها دربارۀ مرگ و معنای زندگی داشت؟ ثالثاً چه رهیافت‌هایی برای کنترل یا تقلیل اضطراب مرگ ارائه می‌کنند؟ همچنین مقایسه میان آموزه‌های ادیان نیز در خصوص پرسش‌های یادشده فروگذار نشده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

 

مرگ آخرین کتاب زندگی است؛ اگرچه این برگ خود صفحه‌ای از صفحات زندگی است، داستانی متفاوت از دیگر صفحات دارد. زندگی خود راز است؛ ولی گویی مرگ راز در راز است. اندیشیدن به مرگ مقوله‌ای جدای از دغدغۀ مردن، کفن‌پوشی و مدفون‌شدن در شکاف تنگ و تاریک قبر است. اگر ترس از جان‌سپاری و حمل‌شدن بر دوش دیگران، سالب خواب و آرامش قریب‌به‌اتفاق مردم است، مرگ‌اندیشی دل‌مشغولی دائمی به بلوغ عقلانی رسیدگان وادی خردورزی است.

رازآلودگی مرگ افزون بر ایجاد اضطراب و دلشوره، آدمی را در گذر ایام به تأمل در این نکته واداشته است که به‌راستی در لحظۀ حضور مرگ چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مردن چگونه فرایندی دارد؟ آیا واقعاً مرگ تولدی دیگر است و آدمی در سرایی متفاوت زندگی را از سر می‌گیرد؟ یا با بازایستادن بدن از حرکت، همه چیز به پایان می‌رسد و جسد باقی‌مانده پس از پوسیدگی به چرخۀ طبیعت باز می‌گردد؟ چرا در این لحظه خاص و این مکان خاص؟ آیا راهی برای زنده‌ماندن دائم یا به‌تأخیرانداختن مرگ وجود ندارد؟

با توجه به جایگاه بحث مرگ و مرگ‌اندیشی در ساختار نظام نظری و عملی آدمی در گذشته و حال و اهمیتی که این مقوله برای ادیان دارد، این کتاب در پی بررسی آن است که اولاً در کتب مقدس و دیگر منابع و متون سه دین یهود، مسیحیت و اسلام چه طرز تلقی‌ای از مرگ ارائه شده است. به تعبیر دیگر از کدام ایماژها دربارۀ پدیدۀ مرگ استفاده شده است؟ ثانیاً چه خوانشی می‌شود از این ایماژها دربارۀ مرگ و معنای زندگی داشت؟ ثالثاً چه رهیافت‌هایی برای کنترل یا تقلیل اضطراب مرگ ارائه می‌کنند؟ همچنین مقایسه میان آموزه‌های ادیان نیز در خصوص پرسش‌های یادشده فروگذار نشده است.

روش به‌کارگرفته‌شده در این کتاب، توصیفی ـ تحلیلی است. برای انجام این مقصود ابتدا متون مقدس عهد عتیق، عهد جدید و قرآن مجید مطالعه و بررسی شده است و ایماژها/ استعاره‌های دربارۀ مرگ استخراج و توضیح داده شده است. سپس همین اقدام در ارتباط با یک فیلسوف، یک متکلم و یک عارف در سنت فکری و فرهنگی هر کدام از ادیان ابراهیمی صورت گرفته است. در ادامه به سه پرسش اصلی در بحث معنای زندگی مبتنی بر ایماژهای به‌دست‌آمده دربارۀ مرگ پاسخ داده شده است: 1. آیا هستی/ زندگی هدفی دارد؟ 2. آیا زندگی ارزش زیستن دارد؟ 3. آیا زندگی من نشانگر چیزی است؟ در گام بعدی به توضیح این نکته پرداخته شده است که ایماژهای مرگ موجود در ادبیات ادیان چه نقشی در مدیریت اضطراب مرگ یا حداقل کاهش آن ایفا می‌کنند. در آخرین فصل کتاب افزون بر ارزیابی اجمالی از مطالب به‌دست‌آمده، مقایسه میان دیدگاه‌های ادیان در زمینۀ مرگ‌اندیشی فروگذار نشده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

مقدمه

مرگ‌اندیشی در یهودیت

مرگ‌اندیشی در مسیحیت

مرگ‌اندیشی در اسلام

جمع‌بندی

مرگ‌اندیشی در دنیای معاصر

کتاب‌نامه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

زنان نمایشنامه‌نویس (نسل اول و دوم)

زنان نمایشنامه‌نویس (نسل اول و دوم)

رسول نظرزاده

نمایشنامه‌های این کتاب، از دل جستجوی گسترده در منابع و آرشیوها و کتابخانه‌ها و نشریات گذشته طی چند س

منابع مشابه بیشتر ...

آخرالزمان در رمان های آپوکالیپتیک

آخرالزمان در رمان های آپوکالیپتیک

صغری صالحی

در رمان‌های آپوکالیپتیک غرب نیز مضمون پایان جهان از منظرهای مختلف به تصویر کشیده شده است. در برخی از

خدا در قرآن و عهدین: بررسی آرال کارن آرمسترانگ و دنیز ماسون

خدا در قرآن و عهدین: بررسی آرال کارن آرمسترانگ و دنیز ماسون

سیدمحمد اکبریان

از میان خاورشناسان، دو شخصیت بیش از دیگران به مسئلۀ شناخت «خدا» در قرآن اهمیت داده‌اند و آن را به صو