۳۵۱
۱۶۵
ادبیات آتش است

ادبیات آتش است

پدیدآور: ماریو بارگاس یوسا ناشر: کراسهتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: مهدی سرائی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 7ـ7ـ98838ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۱۲

خلاصه

دیدار تاریخی ماریو بارگاس یوسا با گابریل گارسیا مارکز در سال 1967 در لیما پایتخت پرو انجام شد؛ گفتگویی که در مقام یک گفتگوی کلاسیک به بررسی ادبیات آمریکای لاتین و ریشه‌های آن می‌پردازد و با این وجود محل تلاقی دیدگاه های این دو نویسنده است دربارۀ نویسندگی، نویسندگان آمریکای لاتین، شکوفایی ادبی، کتاب «صد‌سال تنهایی» و…؛ مصاحبه ای با سویه‌های مختلف که دو نویسنده کاربلد در آن گفتگو می‌کنند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

 

مصاحبه با نویسندگان بزرگ ادبیات آمریکای لاتین و ترجمۀ آنها به زبان فارسی مسبوق به سابقه است و خوشبختانه مترجمان خوشنامی در این راه سنگ تمام گذاشته‌اند. اما مصاحبۀ دو نویسندۀ آمریکای لاتین آن هم در آغاز جریان موسوم به شکوفایی ادبی از آن دست آثاری بود که جای خالی آن در میان کتاب‌های مربوط به ادبیات آمریکای لاتین دیده می‌شد. دیدار تاریخی ماریو بارگاس یوسا با گابریل گارسیا مارکز در سال 1967 در لیما پایتخت پرو انجام شد؛ گفتگویی که در مقام یک گفتگوی کلاسیک به بررسی ادبیات آمریکای لاتین و ریشه‌های آن می‌پردازد و با این وجود محل تلاقی دیدگاه های این دو نویسنده است دربارۀ نویسندگی، نویسندگان آمریکای لاتین، شکوفایی ادبی، کتاب «صد‌سال تنهایی» و…؛ مصاحبه ای با سویه‌های مختلف که دو نویسنده کاربلد در آن گفتگو می‌کنند.

در سپتامبر ۱۹۶۷، دانشگاه ملی مهندسی لیما در اقدامی منحصربه‌فرد ملاقاتی بین گابریل گارسیا مارکز و ماریو بارگاس یوسا در یک مراسم «پرسش و پاسخ عمومی» ترتیب داد. گفتگویی دو روزه که بتواند ابعاد مغفول خلق رمان، شخصیت انسانی، تجربه شخصی و… هر دو نویسنده را آشکار کند.

یوسا در این گفتگو نقش مصاحبه‌کننده و گارسیا مارکز نقش مصاحبه‌شونده را ایفا کرد. با در‌نظر‌گرفتن اهمیت چشمگیر این پرسش و پاسخ که نخستین دیدار عمومی این دو نویسنده محسوب می‌شد، این متن نه‌تنها آشکارکننده پیشینه خاطرات شخصی به کار گرفته در رمان «صد سال تنهایی» است و به طور ویژه اعتقادات ادبی مؤلف را نشان می‌دهد، بلکه بیانگر دیدگاه‌های مخالف بارگاس یوسا - همیشه جدی، صیقل‌خورده و تئوریزه‌شده و روشمند در جدال - و گارسیا مارکِز - با طنز ناگهانی و پارادوکسیکال، استدلال‌های گزنده و خشمگینانه – است.

حتماً علاقمندان ادبیات آمریکای لاتین به یاد دارند که دوستی این دو غول ادبی با مشت محکمی که یوسا به صورت مارکز کوبید و او را نقش زمین کرد پایان یافت. حادثه‌ای که علت آن از جانب هر دو نویسنده همچون رازی پوشیده باقی ماند. رازی که در فصلی از کتاب به آن پرداخته شده است. دیدگاه‌های یوسا درباره آثار گارسیا مارکز پس از ۴۰ سال (برگرفته از مصاحبه‌ای در روزنامه ال‌پاییس ۲۰۱۷) و متن سخنرانی ماریو بارگاس یوسا پس از دریافت جایزه ادبی رومولو گایّگوس نیز فصل‌های دیگر کتاب را تشکیل می‌دهند.

«ادبیات آتش است» عنوان مقاله‌ای است از یوسا که در 31 سالگی هنگام دریافت جایزۀ ادبی رومولو گایگوس در سال 1967 ایراد کرد؛ جایزه‌ای که در آن سال‌ها به نوبل ادبیات آمریکای لاتین مشهور بود. یوسا در این مقاله از رسالت نویسنده و ساز همیشه مخالف آن، بایدها و نبایدهای ادبیات و شرایطی صحبت می‌کند که می‌تواند به رشد ادبیات یا سقوط آن منجر شود.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ مترجم

پیش‌گفتار

رمان در آمریکای لاتین، بخش اول

رمان در آمریکای لاتین، بخش دوم

زندگی و ادبیات

گارسیا مارکز به روایت بارگاس یوسا

ادبیات آتش است

دوستی گابو و ماریو؛ یک دور تمام

آلبوم تصاویر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

دیگر آثار نویسنده

در ستایش ادبیات: مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوها

در ستایش ادبیات: مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوها

ماریو بارگاس یوسا

در مقالات یوسا می‌توان به بخشی از راز موفقیت او به عنوان داستان‌نویس و به راز موفقیت آثارش پی برد. د