۲۵۳
۹۰
آموزه های راشد: عطر زندان (1346 ـ 1352)

آموزه های راشد: عطر زندان (1346 ـ 1352)

پدیدآور: تحریر: محمدجواد حجتی کرمانی به تحقیق سیداصغر قریشی کهنگی (اصفهانی) ناشر: اطلاعاتتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۲۵شابک: 2ـ194ـ435ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۴۸

خلاصه

این کتاب دربرگیرندۀ شماری از سخنرانی‌های مرحوم حسینعلی راشد است که آقای حجتی کرمانی در زندان تهران و کرمان در حال استماع از رادیو، به رشتۀ تحریر درآورده است. از آن‌رو که ویژگی این کتاب آن است که در زندان به رشتۀ تحریر درآمده و به عنوان دومین اثر از سلسله یادداشت‌های دوازده‌گانۀ زندان منتشر می‌شود، این ویژگی در نام کتاب منعکس شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

 

 

سخنرانی‌های دلنشین دانشمند محترم مرحوم حسینعلی راشد برای بسیاری از شنوندگان رادیوی ایران در سال‌های 1320 ـ 1357 صدایی آشناست. سخنان پرجاذبۀ آن سخنور نامی بسیار منظم و مرتب ود؛ ابتدا به تحلیل، تفسیر و بررسی آیه‌ای از قرآن روی می‌آورد و سپس با استناد به احادیث و روایات با روشی علمی اما بی‌پیرایه و ساده با بهره‌مندی از اشعار فارسی و عربی به بیان مفاهیم دینی و تهذیب اخلاق و روش صحیح زیستن می‌پرداخت.

مردم آن دوران سال نو را با «مقلب‌ القلوب»ی که با صدای ایشان خوانده می‌شد، آغاز می‌کردند و هر شب جمعه گوش جان به سخنرانی‌اش می‌سپردند. سخنانش در تهذیب اخلاق شنوندگانش تأثیر بسزایی داشت. وی مردم را به پاکیزه‌زیستن و خوب زندگی‌کردن ترغیب می‌کرد. مجموعۀ سخنرانی‌هایش ایشان یک دورۀ کامل خداشناسی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی است.

نفوذ کلام مرحوم راشد به اندازه‌ای بود که حتی از مرزهای ایران هم فراتر رفت و به سایر کشورهای فارسی‌زبان نیز رسیده بود. از مرحوم استاد سیدغلامرضا سعیدی نقل شده است که محمد ظاهرشاه ـ پادشاه افغانستان ـ در مجلسی حضور داشت و مشغول صحبت‌کردن بود که ساعت هشت را نشان داد، ایشان صحبت‌هایش را نیمه‌تمام گذاشت و گفت: حالا وقت شنیدن صحبت‌های آقای راشد از رادیو ایران است.

مرحوم راشد نزدیک به 37 سال در رادیو سخنرانی بسیار عالمانه و متعهدانه و مخلصانه داشت و بسیاری از رویدادهای مهم تاریخ اسلام، از بعثت رسول الله تا واقعۀ کربلا را تبیین و تحلیل کرد؛ او راست‌قامت پهنۀ پند و اندرز بود و به نیازمندی‌های معنوی جامعه آگاهی کامل داشت و از فرصت پیش‌آمده در رادیو ایران، جامعه را بهره‌مند ساخت و نفوذ کلامش فراگیر بود.

یکی از مخاطبان علاقمند آن سال‌های مرحوم راشد، مجاهد نامور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی بود که برای تحقق آرمان‌های دینی و در پی مبارزات سیاسی، در زندان‌ رژیم شاهنشاهی به سر می‌برد و به سخنانش گوش فرا می‌داد و یادداشت‌برداری می‌کرد. یادداشت‌های آن روزها در این کتاب با عنوان «آموزه‌های راشد» به خوانندگان تقدیم شده است.

این کتاب دربرگیرندۀ شماری از سخنرانی‌های مرحوم حسینعلی راشد است که آقای حجتی کرمانی در زندان تهران و کرمان در حال استماع از رادیو، به رشتۀ تحریر درآورده است. از آن‌رو که ویژگی این کتاب آن است که در زندان به رشتۀ تحریر درآمده و به عنوان دومین اثر از سلسله یادداشت‌های دوازده‌گانۀ زندان منتشر می‌شود، این ویژگی در نام کتاب منعکس شده است. گفتنی است سخنرانی‌های سال 1346 که تنها شامل سه سخنرانی است، در تهران و سخنرانی‌های سال‌های 1350 تا 1352 (آخرین سال اقامت تحریرکننده در زندان کرمان) در کرمان تحریر شده است.

فهرست مطالب کتاب:

دربارۀ این اثر

پیش‌گفتار

نگاهی به کتاب حاضر

یادداشت‌ها

چند سخنرانی کوتاه‌شده

پیوست‌ها:

دربارۀ ترجیع‌بند هاتف اصفهانی

حکایت تمثیلی خوردن پیل‌بچگان

مصیبت‌های قبر امام رضا (ع)

مبحثی لغوی در معنی «طائر»

غزلی از مولانا در دیوان شمس در انتظار ظهور انسان کامل

نمایه‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

مجالس سبعه بر اساس نسخۀ موزه مولانا

مجالس سبعه بر اساس نسخۀ موزه مولانا

مولانا جلال الدین محمد بلخی

«مجالس سبعه» مجموعۀ هفت وعظ یا خطابۀ مولانا جلال‌الدین بلخی و در کنار «فیه ما فیه» و «مکتوبات» در زم

مقالات تقی‌زاده (تاریخ عربستان و قوم عرب) ـ جلد پانزدهم

مقالات تقی‌زاده (تاریخ عربستان و قوم عرب) ـ جلد پانزدهم

سیدحسن تقی‌زاده به کوشش ایرج افشار

این جلد از مجموعه مقالات سیدحسن تقی‌زاده دربرگیرندۀ نُه خطابه دربارۀ تاریخ عربستان و قوم عرب است.