۵۴۹
۱۳۶
شبه‌علم چیست؟: شبه‌علم، شبه‌عرفان، شبه‌پزشکی و شبه‌فلسفه در دوران پست‌مدرن

شبه‌علم چیست؟: شبه‌علم، شبه‌عرفان، شبه‌پزشکی و شبه‌فلسفه در دوران پست‌مدرن

پدیدآور: محمدرضا توکلی صابری ناشر: اخترانتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۰۰شابک: 8ـ253ـ207ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۳۶۴

خلاصه

نویسنده در این کتاب کوشیده است نشان دهد چگونه غیردانش‌ورزی، ضددانش‌ورزی و شبه‌دانش‌ورزی را از دانش‌ورزی راستین باز شناسیم و چگونه با تفکر انتقادی از اینکه خود را فریب دهیم یا دیگران ما را فریب دهند، جلوگیری کنیم.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

 

 


در جهان عجیب و پرفتنه‌وفریبی زندگی می‌کنیم. جهانی که پر از اطلاعات نادرست، تبلیغات دروغین، تعصب، افسانه، فریب و نیرنگ است. این اطلاعات نادرست به‌سرعت هم در جهان واقعی و هم در جهان مجازی انتشار یافته و حقیقت انگاشته می‌شوند. در این عصر دنیای مجازی که اطلاعات درست و نادرست درهم آمیخته‌اند و تبلیغات گوناگون قدرت‌های ملی و سیاسی جهانی سعی دارند حقیقت را با کذب بیامیزند تا از آن بهره‌برداری کنند، درست فکرکردن و درست استدلال‌کردن به شیوۀ منطقی و عقلانی مهم‌ترین مهارتی است که می‌توانیم به دست آوریم.

دانش‌ورزی عبارت است از کوشش دسته‌جمعی عقل سلیم انسان‌ها در جستجوی شناخت جهان در طی تاریخ، بدون توجه به ایمان و مذهب آنها. دانش‌ورزی همیشه در محدودۀ جهان تجربی، قابل مشاهده، مستقیم یا غیرمستقیم و در نهایت آزمایش‌پذیر کار می‌کند. انسان شیوه‌های متعددی برای پاسخ به پرسش‌های خود ابداع کرده است؛ فلسفه، آیین، سنت‌ها و غیرآنها. دانش‌ورزی یکی از شیوه‌های شناخت جهان طبیعی است؛ اما بهترین آن که ما را سریع‌تر به شناخت حقیقت جهان می‌رساند.

دانش‌ورزی ما را از توجیه و اعتقاد بی‌دلیل رها می‌کند. ارزش تفکر دانش‌ورزانه بسیار زیاد است؛ با این روش می‌توان از جهت‌گیری نادرست و احتمال خطا پیشگیری کرد. در حقیقت دانش‌ورزی رهایی است؛ رهایی از جهل و نادانی و دستیابی به معرفت و قدرت. هدف دانش‌ورزی ماجراجویی برای کشف حقیقت است نه توده‌ای از حقایق روی هم انباشته‌شده.

از سوی دیگر شبه‌دانش‌ورزی عبارت است از مجموعه‌ای نظریه‌ها و روش‌هایی که برای توصیف موضوعات و پدیده‌های طبیعی به کار می‌رود؛ اما از روش علمی استفاده نمی‌کند، منطق علمی را ندارد، مغالطۀ منطقی در آن زیاد است و توسط به مطالب فراعادی در آن بسیار فراوان است. شبه‌دانش‌ورزی به هیچ‌وجه دانش‌ورزی یا نوعی از آن نیست، بلکه معلومات قلابی است که سعی دارد خود را به جای دانش‌ورزی قرار دهد. مرز مشخصی میان دانش‌ورزی و شبه‌دانش‌ورزی وجود ندارد؛ یعنی میان یک دانش‌ورزی جدی مانند ستاره‌شناسی در یک انتها و احکام نجوم یا آسترولوژی در انتهای دیگر مرز قاطعی وجود ندارد.

نویسنده در این کتاب کوشیده است نشان دهد چگونه غیردانش‌ورزی، ضددانش‌ورزی و شبه‌دانش‌ورزی را از دانش‌ورزی راستین باز شناسیم و چگونه با تفکر انتقادی از اینکه خود را فریب دهیم یا دیگران ما را فریب دهند، جلوگیری کنیم. فصل اول تا سیزدهم دربارۀ شیوه‌های درست اندیشیدن و تفکر انتقادی و موضوعات شبه‌دانش‌ورزی و شبه‌عرفانی است. فصل‌های چهاردهم تا هفدهم دربارۀ موضوعات شبه‌پزشکی و پزشک‌نماها و روش‌های درمانی دروغین است. دو فصل آخر گرچه به شبه‌دانش‌ورزی مربوط نیست؛ ولی از آنجایی که به شبه‌فلسفه مربوط می‌شود، در این کتاب آمده است.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

فصل یکم: معرفت

فصل دوم: دانش‌ورزی چیست و چگونه آن را بشناسیم؟

فصل سوم: شبه‌دانش‌ورزی چیست و چگونه آن را بشناسیم؟

فصل چهارم: چگونگی تشخیص مغالطه‌های منطقی را در شبه‌دانش‌ورزی و ضد‌دانش‌ورزی تشخیص بدهیم؟

فصل پنجم: درست و نادرست در دانش‌ورزی

فصل ششم: چگونه در مورد اطلاعات و مطالب دانش‌ورزانه قضاوت کنیم

فصل هفتم: پست‌مدرنیست و شبه‌دانش‌ورزی

فصل هشتم: فراعادی یا شعبده‌بازی؟

فصل نهم: گوروهای هندی و مدیتیشن متعالی

فصل دهم: تله‌پاتی

فصل یازدهم: هالۀ کیرلیان

فصل دوازدهم: تجربۀ نزدیک به مرگ و تجربۀ خرج از بدن

فصل سیزدهم: هیپنوتیسم

فصل چهاردهم: چرا افراد باهوش چیزهای عجیب و غریب را باور می‌کنند؟

فصل پانزدهم: مهندسی ژنتیک و محصولات غذایی تراریخته

فصل شانزدهم: پزشک‌نماها و شیادی در پزشکی

فصل هفدهم: طب مکمل، طب نوین، طب سنتی، طب عوام، طب اسلامی

فصل هجدهم: فردید و فردیدیات

فصل نوزدهم: علم دینی و علم غیردینی

فصل بیستم: علم مارکسیستی

منابع

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

مجید فروتن

از ویژگی‌های بارز این کتاب، تلاش برای دسترسی به بخشی از اسناد و سوابق دولتی و اصل نشریات یا آرشیو اس

افسانه و نیمای جوان

افسانه و نیمای جوان

ایلیاکیان احمدی

منظومۀ بلند، استثنایی و تأثیرگذار «افسانه» شعری که نیمای جوان در سال 1301 و در 25 سالگی می‌سراید، پی