۳۹۰
۱۴۹
تاریخ اندیشۀ فلسفی چین

تاریخ اندیشۀ فلسفی چین

پدیدآور: ون های‌مینگ ناشر: ققنوستاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: امین بذرافشان مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۷۰شابک: 5ـ0425ـ04ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۶۷

خلاصه

در این کتاب به معرفی اندیشه‌های فلسفی چین از دورۀ ماقبل دودمان چین تا عصر حاضر پرداخته می‌شود. خط سیر این کتاب را دگرگونی‌های تفکر فلسفی در چین شکل می‌دهد و ویژگی‌های مهم مکاتب فلسفی چین در هر دورۀ تاریخی معرفی می‌شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

مسائل مورد توجه فلاسفه در شرق و غرب عالم عمدتاً یکی است. برای مثال رابطۀ انسان و جهان مسئله‌ای است که هم فیلسوفان شرق و هم فیلسوفان غرب به آن پرداخته‌اند: من کیستم؟ چرا چنین زندگی می‌کنم؟ کجا هستم؟ فلاسفۀ غربی به این مسائل اساسی بسیار اهمیت می‌دهند؛ البته این مسائل سؤالات پایه‌ای فلسفۀ چین نیز هستند. فیلسوفان چینی در پاسخ به این سؤالات اساسی فلسفه حکمت فلسفی منحصربه‌فرد خود را شکل دادند. این نوع از معرفت فلسفی حاصل توافق متفکران چینی طی دوره‌های متمادی است. نویسنده در این کتاب با تمرکز بر حکمت‌های فلسفی هرکدام از مکاتب فلسفی چین، ویژگی‌های آن را در دوره‌های مختلف معرفی می‌کند تا خواننده هم شمایی کلی از توسعۀ اندیشه و فلسفه در چین را درک کند و هم روند توسعه و تغییر معرفت فلسفی چینی را بفهمد.

برای شناخت فلسفۀ چین، کتاب «تغییرات» یکی از مهم‌ترین آثاری است که باید به آن اشاره کرد. این کتاب در دورۀ ماقبل چین به نگارش درآمده و می‌توان گفت سرچشمۀ اندیشۀ فلسفی چین باستان است. کتاب «تغییرات» با الهام از سیر تغییرات زمین و آسمان، این دگرگونی‌ها را برای هدایت امور آدمی به کار برده است. این طرز فکر عمیقاً اندیشۀ فلسفی چین را تحت تأثیر قرار داد تا جایی که لایه‌های مختلف اندیشۀ فلسفی چین را می‌توان در میان نظام فلسفی کتاب «تغییرات» مشاهده کرد.

اندیشمندان دورۀ ماقبل چین با آثارشان شالودۀ گفتمان فلسفی چین را پایه‌گذاری کردند. اندیشۀ آنان به ابعادی از فلسفۀ چین که تمرکزش بر مسائل اجتماعی است، تسری پیدا کرد. کنفوسیوس و منسیوس در مقام نمایندگان شریعت‌گرایی، فلسفۀ سیاسی خاص چین را پایه‌گذاری کردند. گفتمان وظیفه‌شناسی اساس انسانیت که کنفوسیوس مطرح کرده، سبب برانگیخته‌شدن اختلاف‌نظرهایی دربارۀ نظریات و اجرای فلسفۀ سیاسی شد. پس از او منسیوس با طرح حکمرانی با انسانیت بنیان‌گذار مفهوم انسانیت در فلسفۀ سیاسی شریعت‌گرا شد.

دیگر فلاسفه و متفکران دورۀ ماقبل چین نیز از زوایای گوناگون نظرهای خود را دربارۀ مسائل موردتوجه کنفوسیوس در فلسفۀ سیاسی چینی ارائه داده بودند. لائوتسه معتقد بود در فلسفۀ بنیادین کشورداری باید آب را الگو قرار داد. او همچنین دربارۀ امکان تحقق طریقت و مقصود از آن مباحثی مطرح کرده است.

در روزگار معاصر، فلسفۀ چینی در پس‌زمینۀ گفتمان چین و غرب نوآوری‌های متعددی را رقم زده است. گفتنی است که معرفت فلسفی چین در گسترۀ دیدگاه تطبیقی چین و غرب گسترش یافت. هوشی و فنگ یولن با اتخاذ رویکردی غربی، داده‌های تاریخی فلسفۀ چین را دسته‌بندی کردند. سپس شیونگ شی‌لی نوآورانه‌ترین نظام فلسفی چینی را پس از آغاز گفتگو میان فلسفۀ چین و غرب پدید آورد؛ آثار این فیلسوفان بر سیر فلسفۀ نوین چین که آمیزه‌ای از فلسفۀ چینی و غربی است، تأثیرگذار بوده است.

در این کتاب به معرفی اندیشه‌های فلسفی چین از دورۀ ماقبل دودمان چین تا عصر حاضر پرداخته می‌شود. خط سیر این کتاب را دگرگونی‌های تفکر فلسفی در چین شکل می‌دهد و ویژگی‌های مهم مکاتب فلسفی چین در هر دورۀ تاریخی معرفی می‌شود. مؤلف در این کتاب با بهره‌گیری از تقسیم‌بندی‌های غربی، وجوه گوناگون فلسفۀ چین را خلاصه کرده است؛ برای مثال فلسفۀ سیاسی در دورۀ ماقبل چین، مابعدالطبیعه در دوران هان و تانگ، معرفت‌شناسی در دوران سونگ، مینگ و .... . نویسنده تلاش کرده در این کتاب فیلسوف‌ها و اندیشه‌های فلسفی هر دوره را به طور ساده و مختصر معرفی کند.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

دیباچه: جذابیت ویژۀ فلسفۀ چین

آغازگاه فلسفۀ چینی

فلسفۀ سیاسی در فلسفۀ چین

مابعدالطبیعه در فلسفۀ چین

معرفت‌شناسی فلسفۀ چین

نوآوری و اصول‌گرایی در فلسفۀ چین

فلسفۀ مدرن چین

پیوست: جدول تطبیقی رویدادهای مهم فلسفۀ چین و غرب

گاه‌شمار سلسله‌های چین

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د