۳۷۹
۱۲۳
اقیانوس آرام: چند روایت کوتاه سبک زندگی و سیرۀ علمی و عملی علامه سیدمحمدحسین طباطبایی

اقیانوس آرام: چند روایت کوتاه سبک زندگی و سیرۀ علمی و عملی علامه سیدمحمدحسین طباطبایی

پدیدآور: محمدعلی عباسی اقدم ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامیتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 5ـ397ـ430ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۹۸

خلاصه

این کتاب به سیره و سبک زندگی علامه سیدمحمدحسین طباطبایی اختصاص یافته است؛ مردی که با ورد خود به حوزۀ علمیۀ قم، این حوزه را به تحرک و پویایی واداشت و با نگارش تفسیر «المیزان» فصل نوینی در حوزۀ تفسیر قرآن کریم رقم زد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

تاکنون دربارۀ جایگاه علمی و منزلت اجتماعی علما و نیز دربارۀ فعالیت‌های مذهبی، سیاسی و فرهنگی این قشر فرهیخته و تأثیرگذار مطالب زیادی گفته و نوشته شده است که به‌نوبۀ خود حائز اهمیت است. در این میان به آنچه کمتر پرداخته شده و به‌نوعی مغفول مانده است، نحوۀ زیست و به‌تعبیری «سبک زندگی» علما به‌ویژه علمای شناخته‌شده و برجسته است. متأسفانه در میان آثار نوشته‌شده دربارۀ علمای ربانی، آن‌طور که باید به سبک زندگی این عزیزان پرداخته نشده و نحوۀ کردار و رفتارشان از نگاه عامۀ مردم پنهان مانده است.

زندگی عالمان و عرفای نام‌آشنا سرشار از نکته‌های ناب، عبرت‌آموز و ثمربخش است. آشنایی و انس با سبک زندگی و سیرۀ عملی این بزرگان می‌تواند فرصت تازه‌ای برای نفس‌کشیدن و بهترزیستن پیش روی ما بگشاید و الگو و سرمشق خوبی برای علاقمندان و سالکان حقیقی باشد.

این کتاب به سیره و سبک زندگی علامه سیدمحمدحسین طباطبایی اختصاص یافته است؛ مردی که با ورد خود به حوزۀ علمیۀ قم، این حوزه را به تحرک و پویایی واداشت و با نگارش تفسیر «المیزان» فصل نوینی در حوزۀ تفسیر قرآن کریم رقم زد. این دانشمند برجسته و حکیم وارسته، علم و عمل را به هم آمیخت و در کنار خلق شاهکار «المیزان»، در تهذیب نفس نیز به قله‌های رفیع و سترگی دست یافت. این کتاب تنها دربرگیرندۀ بخش بسیار کوچکی از حکایت‌ها و نکته‌های حیات‌بخش و شورآفرین زندگی ایشان است که به قدر بضاعت نویسنده فراهم آمده است.

فهرست مطالب کتاب:

سخن نخست

فصل اول: در محضر بزرگان

فصل دوم: «نگین» حوزه

فصل سوم: «جواهری» دیگر

فصل چهارم: این مرد را نگین کنید

فصل پنجم: ماه و خورشید

فصل ششم: اندکی از «بسیار»

فصل هفتم: من خسی بی‌سروپایم

فصل هشتم: عارف شیدا

فصل نهم: ابد در پیش داریم

منابع و مآخذ

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو