۳۶۴
۱۴۹
ادبیات و زندگی: شانزده مقاله دربارۀ مهم‌ترین آموزه‌های نویسندگان جهان برای زندگی بهتر

ادبیات و زندگی: شانزده مقاله دربارۀ مهم‌ترین آموزه‌های نویسندگان جهان برای زندگی بهتر

پدیدآور: گروهی از نویسندگان به ویراستاری آلن دوباتن ناشر: نگاه معاصرتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: معین کاظمی‌فر، مریم بابری مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۷۰شابک: 5ـ161ـ290ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۷۲

خلاصه

این کتاب مجموعه‌ای است از شانزده مقاله دربارۀ مهم‌ترین آموزه‌های نویسندگان جهان برای به‌زیستی؛ زندگی‌ای که در آن روزمرگی پذیرفته شده و چه بسا که همچون امری مقدس مورد احترام است. زندگی‌ای که در آن حتی طعم شیرینیِ فرانسویِ کوچکی به نام «مادلن» می‌تواند نجات‌بخش ما از غم و افسردگی باشد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

ادبیات، ثبت و ضبط دیدگاه افرادی است که با رادارهای بسیار پیشرفته، چیزهایی را که واقعا مهم هستند برمی‌گزینند. نکتۀ مهم این است که ما نباید هنگام خواندن کتاب، گزینش نویسنده را منفعلانه و بی‌کم‌وکاست بپذیریم، بلکه باید بیش از هر چیز «شیوۀ» گزینش او را بیاموزیم. ما باید کتاب را ببندیم و بگوییم: خب من جین آستین یا پروست یا تولستوی را خواندم و حالا قصد دارم مادرم را ببینم یا با دوستانم در یک قهوه‌خانه صحبت کنم و به جای اینکه این کارها را به شیوۀ همیشگی انجام دهم، قصد دارم به آنها نگاه کنم و این سؤال اساسی را از خود بپرسم: اگر جین آستین بود، چگونه به آنها نگاه می‌کرد؟ اگر پروست بود، آنها را چطور می‌دید؟ اگر شکسپیر بود، چگونه به آنها می‌نگریست؟

این کتاب مجموعه‌ای است از شانزده مقاله دربارۀ مهم‌ترین آموزه‌های نویسندگان جهان برای به‌زیستی؛ زندگی‌ای که در آن روزمرگی پذیرفته شده و چه بسا که همچون امری مقدس مورد احترام است. زندگی‌ای که در آن حتی طعم شیرینیِ فرانسویِ کوچکی به نام «مادلن» می‌تواند نجات‌بخش ما از غم و افسردگی باشد. زندگی‌ای بهتر در جهانی که در آن مدارا با دیگری به قدری اهمیت دارد که در اختلاف‌نظر‌ها بگوییم:«من با آنچه می‌گویی مخالف هستم اما تا سرحد مرگ از حق تو برای بیان افکارت دفاع می‌کنم». جهانی که در آن، به قول امرسون ـ پدر ادبیات آمریکا ـ هیچ‌چیز آنقدر زشت نیست که تابش شدیدِ نور، زیباش نکند.

در این مقالات می‌خوانیم که چگونه از پسِ لحظات معمولی زندگی، هنر و ادبیات زاده می‌شوند و این دو چه ارتباطی با زندگی دارند؟ آیا واقعا هنر از هرچیزی برتر است و به زعمِ گوستاو فلوبر هفده‌ساله، یک کتاب شعر، از راه‌آهن اهمیت بیشتری دارد؟ همچنین می‌خوانیم چگونه کافکا، از دل جهان ناخوشایندش که به کابوس شبیه است، با تبدیل شخصیت اصلی داستانش به یک سوسک، کمک می‌کند تا احساساتمان را بهتر درک کنیم؟

در این کتاب همراه با ساموئل بکت به پشت‌ صحنۀ نمایش‌نامۀ «در انتظار گودو» می‌رویم و از چشم‌های او به تماشاچیان و منتقدان خیره می‌شویم. با آلبرکامو از الجزایر به پاریس مهاجرت می‌کنیم و رنج «پاسیاه» نامیده شدن را تجربه می‌کنیم. هم‌قدم با گوته، در خیابان‌های‌ ایتالیا سرشار از شوق انگورها و انجیرها می‌شویم و عنصر گم‌شدۀ کمال و پختگی‌مان را می‌یابیم. دست در دست تولستوی، رمان‌نویس‌ مشهور روس، در یک شب یخ‌بندان از خانه می‌گریزیم؛ و از این پس هر شب‌پره‌ای که گوشۀ پنجرۀ اتاقمان گیر می‌افتد، ویرجینیا وولف را به خاطرمان می‌آورد.

این کتاب به مسیر زندگی، دیدگاه‌ها و مضمون‌های اصلی آثار نویسندگان بزرگ جهان می‌پردازد و به ما می‌گوید که چه می‌شود که میان صد‌ها دانشجوی کالج دانشگاه دوبلین، تنها یک نفر خالق رمان «شب‌زنده‌داری‌های فینگن‌ها» می‌شود؟ چرا جین‌ آستین، برای اخلاقی‌تر کردن مخاطبانش، به‌جای خطابه‌های مذهبی و اخلاقی، رمان نوشتن را برمی‌گزیند؟ داستایوفسکی چطور ما را مجبور می‌کند که قهرمان جنایتکار رمانش را دوست بداریم؟ چه اتفاقی می‌افتد که مفاهیمی به نام «لحظۀ پروستی» یا «عواطف‌ کافکایی» خلق می‌شوند و یا اصلا چگونه پسربچه‌ای که در آشپزخانه برای خانواده‌اش نمایش اجرا می‌کند، در بزرگسالی تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین نویسندگان زبان انگلیسی در قرن نوزدهم یعنی چارلز دیکنز می‌شود؟

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

ولتر

یوهان ولفگانگ فون‌گوته

جین آستین

رالف والدو امرسون

چارلز دیکنز

فیودور داستایفسکی

گوستاو فلوبر

لئو تولستوی

مارسل پروست

جیمز جویس

ویرجینیا وولف

فرانتس کافکا

جورج اورول

سموئل بکت

آلبر کامو

ضمیمه: طاعون اثر آلبر کامو

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د