۶۲۶
۱۷۴
تحلیل نمایشنامه: تفکر و تحلیل

تحلیل نمایشنامه: تفکر و تحلیل

پدیدآور: آن فلیوتسوس ناشر: مهراندیشتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: اسماعیل نجار، زینب امانی‌پور مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 3ـ95ـ7471ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۸۴

خلاصه

کتاب با این بحث آغاز می‌شود که یک نوع تجزیه و تحلیل برای تمام نمایشنامه‌ها امکان‌پذیر نیت و یک مدل تفسیری نیز برای تمام هنرمندان یا همکاری‌های گروهی مناسب نیست. مخاطبان این کتاب دانشجویان تئاتر و فعالانی هستند که با مفاهیم پایه آشنایی داشته و آمادۀ خلق تئاتر هستند که این هدف آنها را ملزم به مطرح‌کردن تحلیل فردی در یک روند تعاملی و تکاملی می‌کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

نقطۀ شروع تعداد کثیری از تولیدات تئاتر به مطالعۀ متن بازمی‌گردد؛ اما این مطالعه شامل چه چیزی می‌شود؟ شناسایی پروتاگونیست یا آنتاگونیست؟ تشخیص اکسپوزیشن (گشایش داستان یا مقدمه)، گره‌افکنی، نقطۀ اوج و گره‌گشایی؟ به‌دست‌آوردن ایدۀ مرکزی یا ستون فقرات نمایشنامه؟ ثبت و ضبط دیدگاه‌های شخصی و درونی از نمایشنامه؟ جستجو دربارۀ نمایشنامه‌نویس و عصری که در آن می‌زیسته؟ آیا در واقع یک روش ایده‌آل برای بررسی متن وجود دارد یا چند روش متنوع سودمند و هنرمندانه وجود دارد؟

این کتاب دیدگاه‌های متنوعی ارائه می‌دهد که یک هنرمند می‌تواند از طریق آنها یک متن را بررسی کند. اگرچه تحلیل فرمالیستی روش سنتی غربی‌ها برای بررسی متن بوده است ـ تحت تأثیر ارسطو، استانیسلاوسکی و چند تن دیگر ـ نمی‌تواند و نباید تنها روش باشد. چگونه می‌توان حوزۀ تحلیل متن را برای دیدگاه‌های آلترناتیو باز کرد تا به تکمیل یا مقابله با روش‌های تحلیلی کلاسیک بپردازند؟ توجه به پاسخ‌های شهودی و تفکر عمیق بر روی متن، چگونه می‌تواند به دانشجویانی که تحلیل را از طریق طبقه‌بندی‌کردن و تجزیه آموخته‌اند، کمک کند؟ فعالان تئاتر که تحلیل متن می‌کنند، باید به پرورش هر دو «ذهن» بپردازند تا بتوانند به طور کامل کار تحلیل و تفسیر کنند.

کتاب با این بحث آغاز می‌شود که یک نوع تجزیه و تحلیل برای تمام نمایشنامه‌ها امکان‌پذیر نیت و یک مدل تفسیری نیز برای تمام هنرمندان یا همکاری‌های گروهی مناسب نیست. مخاطبان این کتاب دانشجویان تئاتر و فعالانی هستند که با مفاهیم پایه آشنایی داشته و آمادۀ خلق تئاتر هستند که این هدف آنها را ملزم به مطرح‌کردن تحلیل فردی در یک روند تعاملی و تکاملی می‌کند. بخش‌های کتاب به ترتیبی ارائه شده که برای دانشجویان مناسب‌تر است: کتاب از واکنش‌های شهودی و فردی اولیه آغاز می‌شود، به سمت روش‌های شناخته‌شدۀ کلاسیک/ منطقی تحلیل می‌رود و سپس به ارائۀ چند روش جایگزین برای متن‌های غیرخطی می‌پردازد.

با درنظر داشتن این موارد در ذهن، این کتاب نشان می‌دهد که تنها یک نوع تحلیل نمی‌تواند حق نمایشنامه را ادا کند و همچنین داشتن تنها یک نقطه‌نظر تحلیلی برای هر هنرمند تئاتر یا گروه مشترک کافی نیست. این کتاب از چهار بخش تشکیل شده که می‌توان آنها را جداگانه یا بدون رعایت ترتیب خواند. هر بخش شامل تمرین‌های عملی و سؤالاتی برای مطالعه و به‌کارگیری است که می‌تواند برای دانشجویان و هنرمندان درگیر تولد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثال‌ها اغلب از سه متن مختلف گرفته شده‌اند: «اودیپ پادشاه» سوفوکل، «عروسک‌خانۀ» ایبسن و «تهیه‌کنندگان» نمایش موزیکال مل بروکس که در برادوی اجرا شد. بخش کوتاه نتیجه‌گیری به دانشجویان/ متخصصین کمک می‌کند تا هم‌زمان که ذهن خود را برای اکتشاف‌های احتمالی در جریان تولید باز نگاه می‌دارند، واکنشی مناسب به متن داشته باشد.

فهرست مطالب کتاب:

تقدیر و تشکر

دیباچه

مقدمه

بخش اول: تفکر و واکنش شهودی

بخش دوم: تحلیل فرمالیستی

بخش سوم: تحلیل نمایشنامۀ غیرخطی

بخش چهارم: واکنش به متن

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

صدسال تنهایی: خلاصۀ رمان و تحلیل آن

صدسال تنهایی: خلاصۀ رمان و تحلیل آن

گروهی از دانش‌آموختگان دانشگاه هاروارد

این کتاب شامل خلاصۀ رمان «صد سال تنهایی» همراه با بررسی و تحلیل آن است که منبع اصلیِ آن وب‌سایتی است

صادق چوبک از روزن ناخودآگاه

صادق چوبک از روزن ناخودآگاه

روح‌الله زارعی

این کتاب آثار صادق چوبک را از لحاظ نمادهای کهن‌الگویی به کار گرفته‌شده در برخی داستان‌هایش بررسی می‌