۴۸۵
۲۱۳
در آخرین روزهای رضاشاه: تهاجم روس و انگلیس به ایران در شهریور 1320

در آخرین روزهای رضاشاه: تهاجم روس و انگلیس به ایران در شهریور 1320

پدیدآور: ریچارد ا.استوارت ناشر: فرهنگ نشر نو: آسیمتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: عبدالرضا هوشنگ مهدوی، کاوه بیات مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 7ـ060ـ490ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۴۵۷+۱۶

خلاصه

این کتاب ترسیم‌کننده مجموعه رخدادهای شگفتی است که در نهایت به درگیری عمیق آمریکا در امور ایران منتهی می‌شود. آغاز روایت، مرور سریع فراز و نشیب رقابت‌های بریتانیا و روسیه است بر سر ایران، از دوران پتر کبیر تا جنگ جهانی دوم.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 


ریچارد ا. استوارت سرگرد نیروی دریایی آمریکا و کارشناس مسائل اطلاعاتی و مخابرات است. وی در سال ۱۹۷۳ از آکادمی نیروی دریایی فارغ‌التحصیل شده و سپس از دانشگاه جورج‌تاون درجهٔ فوق‌لیسانس در رشتهٔ حکومت دریافت داشته است. تاکنون مقالات متعددی دربارهٔ مسائل سیاسی و نظامی در نشریات حرفه‌ای از قبیل مجلهٔ دانشگاه جنگ، نشریهٔ نیروی دریایی، نشریهٔ بین‌المللی نیروهای مسلح و مجلهٔ تفنگداران دریایی آمریکا منتشر کرده است و این نخستین اثر پژوهشی اوست.

این کتاب ترسیم‌کننده مجموعه رخدادهای شگفتی است که در نهایت به درگیری عمیق آمریکا در امور ایران منتهی می‌شود. آغاز روایت، مرور سریع فراز و نشیب رقابت‌های بریتانیا و روسیه است بر سر ایران، از دوران پتر کبیر تا جنگ جهانی دوم. اواخر سال1941متفقین در تمامی جبهه‌ها مقهور نیروهای محور شده بودند. از این‌رو بریتانیا و شوروی برای ممانعت از پیروزی آلمان، ستیز بر سر کنترل خلیج‌فارس را به تعلیق درآوردند و مشترکا به ایران بی‌طرف یورش بردند؛ در نتیجه رضاشاه خلع شد، منابع حیاتی نفت در خلیج‌فارس محفوظ ماند و راهی اساسی گشوده شد برای انتقال کمک‌های نظامی به شوروی تحت محاصره. ریچارد ا.استوارت همچنین چگونگی انتقال تاج و تخت به محمدرضا شاه را شرح می‌دهد و وقایعی را که سر آخر به تقابل آمریکا و شوروی در ایران انجامید. این اثر مستند پرسش‌های حقوقی و اخلاقی مهمی را طرح می‌کند در مورد اقدامات متفقین و سرنوشت کشوری که در یک بازی ژئوپلیتیک عظیم گرفتار شد.

نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که چگونه و بیشتر بر حسب تصادف تا طرح و نقشۀ پیشین، اشغال ایران به دست نیروهای روس و انگلیس سبب شد که ایالات متحد به گونه‌ای اساسی و جداناپذیر درگیر امور ایران شود. برای کسانی که با وقایع شگرف سال‌های 1979 ـ 1980 آشنایی دارند ـ وقایعی که ایران و دو ابرقدرت شوروی و آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داد، و به‌ویژه انقلاب اسلامی ایران که شاه را سرنگون ساخت و بی‌ثباتی استراتژیک حاصل از آن که ایالات متحد و شوروی را در آستانۀ یک رویارویی نظامی قرار داد ـ حوادثی که در این کتاب تشریح شده است بسیار آشنا و مألوف احساس خواهد شد؛ چراکه در این اثر از سرنگونی یک شاه منفور طی تغییر تحولاتی نزدیک به یک انقلاب، توافق استراتژیک شوروی و بریتانیا دربارۀ ایران و تلاش‌های یک پیشوای دینی برجسته و متعصب مسلمان یعنی مفتی اعظم فلسطین آگاه می‌شویم که قصد داشت سراسر خاورمیانه را با یک انقلاب دینی زیروزبر کند.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

فصل اول: بازی تسلط بر جهان

فصل دوم: یک مهرۀ بی‌اختیار در صفحۀ لغزندۀ شطرنج

فصل سوم: جنبش آزادی‌بخش اعراب متحد طبیعی ماست

فصل چهارم: آلمانی‌ها باید از ایران خارج شوند

فصل پنجم: در جستجوی راه‌حل سحرآمیز

فصل ششم: یک کلمه به انگلیسی‌ها بگویید، آنها به ایران حمله نخواهند کرد

فصل هفتم: دارند منفجرش می‌کنند!

فصل هشتم: زره‌پوش‌های شوروی از مرز عبور کرده‌اند

فصل نهم: لمس‌کردن آهن گداخته

فصل دهم: چرا از جنگ دست بکشیم؟ ما داریم فاتح می‌شویم!

فصل یازدهم: ممکن است در تهران انقلاب شود

فصل دوازدهم: آیا می‌توانی تاج و تخت را حفظ کنی؟

سخن آخر

یادداشت‌ها

کتاب‌شناسی

فهرست اعلام

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت