۶۲۴
۲۵۸
جنبش های ادبی (دو جلد)

جنبش های ادبی (دو جلد)

پدیدآور: گروهی از نویسندگان به سرپرستی ایرا مارک میلن ناشر: کاوش پردازتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: محمدتقی فرامرزی مکان چاپ: تهرانتیراژ: -شابک: 0ـ29ـ6102ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۹۲+۳۲۰

خلاصه

به طور کلی هدف از تألیف و ترجمۀ این کتاب، فراهم‌آوردن یک راهنمای جامع، فشرده و معتبر برای خوانندگان علاقمند به مطالعه، درک و لذت‌بردن از آثار برجستۀ ادبی و جنبش‌های ادبی با امکان دسترسی آسان به اطلاعات مرتبط با تک‌تک جنبش‌ها و آثار ادبی در سیر تاریخ ادبیات جهان است. این کتاب افزون بر علاقمندان به ادبیات جهان و نقد ادبی، برای استادان، دانشجویان دوره‌های کارشناسی و بالاتر، معلمان و پژهندگان در زمینۀ جنبش‌ها و نقد ادبی منبعی مفید خواهد بود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

به طور کلی هدف از تألیف و ترجمۀ این کتاب، فراهم‌آوردن یک راهنمای جامع، فشرده و معتبر برای خوانندگان علاقمند به مطالعه، درک و لذت‌بردن از آثار برجستۀ ادبی و جنبش‌های ادبی با امکان دسترسی آسان به اطلاعات مرتبط با تک‌تک جنبش‌ها و آثار ادبی در سیر تاریخ ادبیات جهان است. این کتاب افزون بر علاقمندان به ادبیات جهان و نقد ادبی، برای استادان، دانشجویان دوره‌های کارشناسی و بالاتر، معلمان و پژهندگان در زمینۀ جنبش‌ها و نقد ادبی منبعی مفید خواهد بود.

اطلاعات گنجانده‌شده در ذیل عنوان هر جنبش ادبی، شامل مقدمه‌ای بر آن بحث، بحث دربارۀ شماری از نویسندگان برگزیده و آثار مرتبط با آن، تحلیل مضمون‌های غالب در آن و تشریح فنون ادبی به‌کاررفته در آن جنبش می‌شود. افزون بر این مطالب که خواننده برای تحلیل هر جنبش از آن یاری می‌گیرد، اطلاعات مهمی دربارۀ زمینۀ ادبی و تاریخی هر جنبش نیز در اختیار گذاشته می‌شود. این اطلاعات شامل مقاله‌ای با محتوای زمینۀ تاریخی، یک بخش خواندنی افزوده بر متن با محتوای مقایسۀ زمان و مکان شکل‌گیری جنبش در فرهنگ غربی، مقاله‌ای انتقادی، و نقدی قبلاً منتشرشده دربارۀ جنبش می‌شود.

یکی از ویژگی‌های این کتاب، مقاله‌ای انتقادی است که اختصاصی دربارۀ هر جنبش ادبی نوشته شده و مخاطب آن در درجۀ نخست خوانندگان و دانشجویان جستجوگر هستند. بخش‌های دیگری با عنوان «اقتباس‌های رسانه‌ای» و پیشنهادهایی برای مطالعۀ بیشتر، آثار داستانی و غیرداستانی دربارۀ مضمون‌ها و موضوعات مشابه بر کتاب افزوده شده تا محققان و دانشجویان بیشتر با ژرفا و جزئیات هر جنبش ادبی آشنا شوند.

گفتنی است جنبش‌های بررسی‌شده در فصل‌های مجزای این کتاب، پس از مطالعه و بررسی منابع متعدد در زمینۀ آموزش ادبیات و تحلیل برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها و مدارس عالی در غرب برگزیده شده است. افزون بر این منابع، از نظریات و راهنمایی‌های مشاوران ادبیات نیز بهره گرفته شده است.

در فصل نخست به «پوچی‌گرایی» پرداخته شده است. پوچی‌گرایی و اصطلاح اختصاصی‌تر ملازم آن یعنی تئاتر پوچی، اشاره‌ای است به کارها و آثار گروهی از نمایشنامه‌نویسان اروپای غربی و آمریکایی و کارگردانان آثار آنها در دهه‌های 1950 و 1960. نویسندگانی که به داشتن پیوستگی‌های بیشتر با پوچی‌گرایی شهرت دارند، عبارتند از: سمیوئل بکت، اوژن یونسکو، ژان ژنه، آرتور آداموف و .... .

دومین فصل کتاب به جنبش بیت اختصاص یافته است. ریشه‌های این جنبش به سال 1944 یا زمانی بازمی‌گردد که در آن جک کرواک، آلن گینزبرگ و ویلیام باروز در دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک با یکدیگر ملاقات کردند. کار نویسندگان این جنبش را می‌توان از سبک‌ها و موضوع‌های تجربی آنها مانند چیزنویسی خودانگیخته بدون کوچک‌ترین توجه به نکات دستوری، بی‌پروایی در اشاره به اعمال جنسی یا بحث از تجربه‌های شخصی و موضوعاتی از نفی ارزش‌های آمریکایی و ترس از جنگ هسته‌ای گرفته تا سبکسری‌های جنسی و سفر با پای پیاده در جاده‌ها از کار نویسندگان دیگر بازشناخت. آثار برگزیدۀ نویسندگان این جنبش عبارتند از: رمان «در جاده» اثر کرواک، رمان «ضیافت عریان» نوشتۀ باروز و اشعاری چون «نعره» از آلن گینزبرگ و ..... .

رمان «رشد و کمال» عنوانی است برای رمان‌هایی که نویسنده بیش از هر جنبه‌ای بر رشد یا آموزش و پرورش یک شخصیت محوری در آنها متمرکز می‌شود. به این جنبش در فصل سوم پرداخته شده است. هدف این جنبش بیش از هر گونۀ دیگری از رمان، هم‌زمان با سفر قهرمان داستان از جوانی به رشد یا کمال روان‌شناختی و احساسی، هدایت خواننده به سوی هرچه پربارتر و غنی‌ترشدن است. جیمز جویس، توماس مان، سیلویا پلات و .... نویسندگان شاخص این جنبش هستند.

فصل چهارم به بررسی کلاسی‌سیسم اختصاص یافته است. کلاسی‌سیسم هم به عنوان یک سبک هنری و هم نخستین نظریۀ هنری از سوی یونانیان باستان تعریف شد، از سوی رومیان تقلید شد و سپس به حیات خود ادامه داد و به شکل‌های گوناگون در سده‌های گذشته به میدان آمد و در غرب درخشید. در سدۀ بیستم می‌توان این جنبش را در آثار ادبی و نظریۀ انتقادی نویسندگانی چون تامس استرنز الیوت و در به‌کارگیری اساطیر در آثار نویسندگان گوناگون مشاهده کرد.

فصل پایانی جلد نخست دربارۀ «کولونیالیسم» است. تعیین مرزهای این جنبش دشوار است. این مکتب در درجۀ نخست یکی از ویژگی‌های بارز ادبیات انگلیسی است؛ با فرض اینکه بریتانیایی‌ها ملت غالب در عصر امپراتوری بودند؛ حتی نویسندگان استعماری از ملیت‌های دیگر نیز یا غالباً آثارشان را به زبان انگلیسی می‌نوشتند یا محیط وقوع حوادث آثارشان انگلیسی بود. ادبیات استعماری از انواع ماجراجویی، داستان عاشقانه و شور و هیجان در سطوح بالا سرشار است؛ مانند آنچه در داستان جاسوسی و پرهیجان «کیم» نوشتۀ رادیرد کیپلینگ یا داستان ماجراجویانۀ هنری رایدر هاگارد انگلیسی تجسم یافته است.

جلد دوم کتاب با بررسی درام در عصر الیزابت آغاز شده است. این دوره روزگاری پربار از دیدگاه ادبیات غربی بود و به همین دلیل برخی از پرآوازه‌ترین نمایشنامه‌های درام غربی در این عصر آفریده شد. شماری از برجسته‌ترین نمایشنامه‌نویسان انگلیسی به این عصر تعلق دارند؛ از قبیل شکسپیر، بن جانسن و کریستوفر مارلو. اینها نمایشنامه‌هایی می‌نوشتند که با اقتباس و الهام از منابع گوناگون پیشین مانند تراژدی‌های یونان، سنکا، درام آتنی و .... آفریده می‌شد.

فصل هفتم اختصاص به عصر روشنگری دارد. در سدۀ هجدهم عصر روشنگری به شکل جنبشی اجتماعی، فلسفی، سیاسی و ادبی به ظهور رسید که از عقل، اندیشۀ استدلالی و منطقی و مشاهدۀ روش‌مندانۀ جهان حمایت می‌کرد. افراد مؤثر در این جنبش عبارتند از: دنی دیدرو، ولتر، ژان ژاک روسو، کانت، بنجمین فرانکلین و .... .

اگزیستانسیالیسم جنبشی است که در فصل هشتم بدان پرداخته شده است. اگزیستانسیالیسم نگرشی فلسفی است بر بنیان رد این اندیشه که می‌گوید در این جهان هیچ سرنخی برای نشان‌دادن چگونه زندگی‌کردن نوع بشر یافت نمی‌شود. چکیدۀ این دستگاه فکری در قالب این قول ژان پل سارتر بیان شده است: «هستی بر ماهیت تقدم دارد». آثار کافکا، همینگوی، جیمز بالدوین و .... در سدۀ بیستم سرشار از مضامین اگزیستانسیالیستی است.

در فصل نهم دربارۀ جنبش اکسپرسیونیسم سخن گفته شده است. این جنبش در واپسین سال‌های سدۀ نوزدهم و آغاز سدۀ بیستم به شکل پاسخی به فراهم‌آمدن موجبات آسوده‌خاطری بورژوازی و رشد روزافزون ماشینی‌شدن و شهری‌شدن جامعه، در اروپا به ظهور رسید. در آثار کسانی چون کافکا، یوهان آوگوست استریندبرگ، فرانک ودکینت، ارنتس تولر و .... این جنبش دیده می‌شود.

فصل پایانی کتاب به جنبش ادبی گوتیک اختصاص یافته است. در این جنبش ادبی بر ویرانی، تباهی، مرگ، وحشت و هرج‌ومرج تأکید می‌شد و غیرمنطقی و احساسات هیجان‌آمیز بر منطقی‌بودن و استدلال ترجیح داده می‌شود. برخی هوریس والپول را آفرینندۀ نخستین رمان گوتیک به نام «قلعۀ اوترانتو: یک داستان گوتیک» می‌دانند.

فهرست مطالب کتاب:

* جلد اول:

سخن مترجم

فصل 1: پوچی‌گرایی

فصل 2: جنبش بیت

فصل 3: رمان رشد و کمال

فصل 4: کلاسی‌سیسم

فصل 5: کولونیالیسم

* جلد دوم:

فصل 6: درام در عصر الیزابت

فصل 7: عصر روشنگری

فصل 8: اگزیستانسیالیسم

فصل 9: اکسپرسیونیسم

فصل 10: ادبیات گوتیک

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل