۶۷۵
۲۴۵
اساطیر و افسانه های اسلاوی

اساطیر و افسانه های اسلاوی

پدیدآور: ارغوان محرمی ناشر: نگارستان اندیشهتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 9ـ33ـ7754ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۸۳

خلاصه

این کتاب تلاشی است برای آشنایی خوانندگان با جهان‌شناسی و مفاهیم مشترک بین اقوام اسلاو، اعم از اسلاوهای شرقی و غربی، شمالی و جنوبی؛ سپس آشنایی با افسانه‌ها، قهرمانان و موجودات ماوراءالطبیعه در افکار و اعتقادات آنان که ریشه در باورهای کهن دارند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

اسطوره‌ها را شاید بتوان ارزشمندترین میراث برجای‌مانده از گذشته و خلق آن را بزرگ‌ترین محصول فکری انسان دانست. انسان صرف‌نظر از جغرافیای مکانی و تفاوت‌های زبان، در هرکجا که بوده، در پاسخ به نیازهای معنوی و ارضای حس کنجکاوی خود به اسطوره‌ها پناه جسته است؛ به این ترتیب اسطوره را می‌توان فصل مشترک ابنای بشر دانست که با تفاوت‌هایی متأثر از محیط‌های جغرافیایی و تجربیات زیست، در بین تمامی اقوام، ملل و سرزمین‌ها رواج داشته و تا امروز دوام یافته است.

اسلاو نام یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های زبانی است که امروزه در منطقۀ وسیعی از آسیای میانه تا سیبری و اروپای مرکزی پراکنده هستند؛ اما امروزه مراکز تجمع این اقوام را می‌توان عمدتاً در اروپای شرقی و منطقۀ بالکان دانست. اقوام اسلام بیش از آنکه به واسطۀ نژاد یا خون به عنوان یک مجموعه در نظر گرفته شوند، به‌واسطۀ اشتراکات فرهنگی و زبانی مجموعه‌ای را شکل می‌دهند که با وجود تفاوت‌های آشکار، اشتراکاتی بس روشن و محکم دارند.

این کتاب تلاشی است برای آشنایی خوانندگان با جهان‌شناسی و مفاهیم مشترک بین اقوام اسلاو، اعم از اسلاوهای شرقی و غربی، شمالی و جنوبی؛ سپس آشنایی با افسانه‌ها، قهرمانان و موجودات ماوراءالطبیعه در افکار و اعتقادات آنان که ریشه در باورهای کهن دارند. با توجه به ماهیت این اساطیر که فاقد مجموعه‌ای منظم و منسجم از اعتقادات و باورها هستند، با استفاده از منابع اصلی و کهن و همچنین پژوهش‌های جدید و استفاده از روایات موجود در فرهنگ عامه، این کتاب تدوین شده است.

اسطوره‌های اقوام اسلاو، با وجود وسعت چشمگیر جمعیتی و پهنۀ گستردۀ سکونتی، مورد کم‌توجهی پژوهشگران به‌ویژه متخصصان اساطیر هندواروپایی قرار گرفته است و تلاش‌هایی محدود از سوی زبان‌شناسان، مورخین و باستان‌شناسان دربارۀ این اساطیر صورت گرفته که اگرچه راهگشا، ارزشمند و با اصول علمی بوده، اما در مقایسه با حجم پژوهش‌ها و تألیفات در زمینۀ دیگر اساطیر بسیار محدود است.

سیاست نگارنده در این کتاب، ابتدا آشنایی خواننده با جهان‌شناسی و مفاهیم مشترک بین اقوام اسلاو، اعم از اسلاوهای شرقی، غربی، جنوبی و سپس آشنایی با افسانه‌ها، قهرمانان و موجودات ماوراءالطبیعه در افکار و اعتقادات آنان بوده که ریشه در باورهای کهن دارند. بنابراین با توجه به ماهیت خاص این اساطیر که فاقد مجموعه‌ای منظم و منسجم از اعتقادات و باورها هستند، ضمن استفاده از منابع اصلی و کهن و همچنین پژوهش‌های صورت‌گرفته در این زمینه، در شکل‌گیری این پژوهش، از روایات موجود در فرهنگ عامه استفاده شده است و بخشی از محتوای کتاب، به طور مستقیم از طریق تجربۀ زیست در سرزمین‌های اسلاوی و همچنین مصاحبه با آشنایان و همکاران بومی این سرزمین‌ها جمع‌آوری یا تأیید شده است.

در متن کتاب در توضیح اساطیر و افسانه‌های ملل اسلاوی کوشیده شده تا بررسی‌ای تطبیقی از این اساطیر با دیگر اسطوره‌های ملل به دست داده شود؛ اما این بررسی به دور از هرگونه ادعای انتقال و تأثیر یکی بر دیگری و نیازمند شواهد زبان‌شناسی متقنی است که از عهدۀ این کتاب خارج بوده و تنها برای آشنایی خوانندۀ فارسی‌زبان است.

تقسیم‌بندی‌های هر بخش با دقت و بر مبنای اهمیت موضوعی صورت گرفته است و از دسته‌بندی الفبایی رایج در کتب اسطوره‌شناسی به دلیل کاربردی‌نبودن اجتناب شده است.

فهرست مطالب کتاب:

* پیش‌گفتار

* مقدمه

* خدایان کهن

ایزدان اجدادی

خدایان مظاهر طبیعت

ایزدان سماوی

* ثنویت در اساطیر اسلاوی: خدای سفید و خدای سیاه

* ایزدان قربانی

* خدایان منحصربه‌فرد اسلاوی

* تقویم‌نگاری و جشن‌واره‌های اسلاوی

* دنیای پس از مرگ، ارواح ناپاک، دیوها و جادوگرها

* فهرست منابع

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زنان ترانه: بررسی حضور زن در ترانه‌ها و اشعار عامیانۀ ایران

زنان ترانه: بررسی حضور زن در ترانه‌ها و اشعار عامیانۀ ایران

بنفشه حجازی

نویسنده در این کتاب به بررسی جایگاه زن در ترانه‌ها و اشعار و عامیانۀ مردم ایران‌زمین پرداخته است. نو

مبانی مطالعات سینمایی و نقد فیلم: با بررسی و تحلیل نمونه‌هایی از فیلم‌های مهم تاریخ سینما از آغاز تا امروز

مبانی مطالعات سینمایی و نقد فیلم: با بررسی و تحلیل نمونه‌هایی از فیلم‌های مهم تاریخ سینما از آغاز تا امروز

وارن باکلند

در این کتاب دربارۀ شیوه‌های گوناگون تدوین و فیلم‌برداری، شگردهای متفاوت داستان‌گویی، شیوۀ مطالعه و ب

منابع مشابه بیشتر ...

سیاست و تجارت در فارس: از برافتادن صفویان تا برآمدن زندیان

سیاست و تجارت در فارس: از برافتادن صفویان تا برآمدن زندیان

احمد بازماندگان خمیری

دربارۀ خوانین، چگونگی برآمدن آنها و روابط آنها با ساخت تجاری فارس در دوره بین صفویه و قاجاریه پژوهش

برآمدن قاجار: تاریخ ایران از پایان عصر صفوی تا قتل آقامحمدخان قاجار

برآمدن قاجار: تاریخ ایران از پایان عصر صفوی تا قتل آقامحمدخان قاجار

غلامحسین زرگری‌نژاد

این کتاب جلد نخست از مجموعۀ چند جلد کتاب در تاریخ ایران عصر قاجار است که برای دانشجویان و علاقمندان