۴۰۱
۱۲۰
درک تحقیق در آموزش: راهنمای خوانش انتقادی (ویراست دوم)

درک تحقیق در آموزش: راهنمای خوانش انتقادی (ویراست دوم)

پدیدآور: گری شنک، جنیس پرینگل، لانلکوت براون ناشر: دورانتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: بیژن بابایی، پروانه ذوالفقاری، علی سعیدی، فاطمه صحرایی سرمزده مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۲۰شابک: 5ـ20ـ7666ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۴۲

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

پژوهش بخش اساسی نظام آموزشی است. امروزه انسان‌ها بسیاری از فرایندهای اساسی موردنیاز برای زندگی خویش را به صورت تخصصی و در مؤسسات آموزشی می‌آموزند. پژوهشگران حرفه‌ای دست به پژوهش می‌زنند؛ زیرا می‌خواهند روش‌های آموزشی خود را بهبود بخشند یا گاهی اوقات فقط به این دلیل که کنجکاو هستند و می‌خواهند به سؤالات اساسی که ذهن آنها را به خود مشغول کرده است، پاسخ دهند؛ یعنی پژوهش با شرایط خاص خود مانند هر جنبۀ دیگری از آموزش، اساسی و ضروری محسوب می‌شود.

اما پژوهش‌ها بیشتر در خدمت معلمان و دانش‌آموزان است. معلمان نیز به نوبۀ خود باید بتوانند اطلاعات دقیق و به‌روز را به دانش‌آموزان خود ارائه دهند. آنها باید بتوانند مطالب درسی را طوری سازمان‌دهی کنند که به‌سرعت و به‌راحتی آموخته شوند. اگر پژوهش‌ها متوقف شود، معلمان به‌زودی مطالب قدیمی را تدریس می‌کنند. آنها به راهبردهای یادگیری و رفتاری وابسته خواهند بود که ممکن است نتوانند به نیازهای جامعۀ در حال تغییر پاسخ دهند. خوانش و فهم پژوهش مستلزم تسلط بر مفاهیم مهم و زبان تخصصی آن است. زمانی که افراد قادر به خواندن و ارزیابی مقالات پژوهشی در سطوح بسیار بالا باشند، سواد پژوهشی بالاتری را خواهند داشت و به‌حق می‌توان آنها را منتقد پژوهشی نامید.

این کتاب با عنوان «درک تحقیق در آموزش» با هدف کمک به دانشجویان در یادگیری خوانش نقادانۀ مقالات پژوهشی در حوزۀ آموزش نوشته شده است. این اثر که یک کتاب درسی و مقدماتی به شمار می‌رود، به دانشجویان اجازه می‌دهد تا به‌راحتی مهارت‌های موردنیاز برای سواد پژوهشی را توسعه دهند.

در واقع این کتاب دربارۀ نقش و اهمیت پژوهش در حوزۀ آموزش است. چرا به کتابی دربارۀ پژوهش نیاز است؟ برای اینکه نه‌تنها دربارۀ پژوهش به عنوان ابزاری برای بررسی چگونگی درک و بهبود آموزش صحبت کنیم، بلکه می‌خواهیم به عنوان فرایندی که برای خود آموزش، بنیادی است، سخن به میان آوریم.

با مطالعۀ این کتاب، خوانندگان درمی‌یابند که چگونه عناوین پژوهشی را دسته‌بندی کنند، چکیده‌ها را رمزگشایی کنند، سؤالات پژوهش را بیابند، استدلال‌های پژوهش را مشخص کنند، روش‌ها و فرایندها را تجزیه کنند، منابع را بررسی کنند، راهبردهای تحلیل را به کار برند و یافته‌ها را تفسیر کنند. به طور کلی یادگیری مطالب این کتاب به دانشجویان توانایی انجام‌دادن پژوهش‌های مفید و نیز استفاده و بهره‌گیری از پژوهش‌های انجام‌شده در حوزۀ آموزش را می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار مترجمان

فصل یکم: نقش پژوهش

فصل دوم: سواد پژوهشی و منتقد پژوهشی

فصل سوم: رویکردهای اصلی در پژوهش آموزشی

فصل چهارم: انواع مقاله‌های پژوهشی

فصل پنجم: درک عنوان و چکیده

فصل ششم: درک منطق و اهداف

فصل هفتم: درک پرسش‌ها و بحث‌ها

فصل هشتم: درک منابع

فصل نهم: درک فرایندها و روش‌ها

فصل دهم: درک نتایج و یافته‌های کمّی

فصل یازدهم: شناخت نتایج و یافته‌های کیفی

فصل دوازدهم: درک بحث و نتیجه‌گیری

فصل سیزدهم: مفاهیم و فنون پیشرفته

فصل چهاردهم: مسیر پژوهش

کتاب‌نامه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت