۳۲۲
۱۱۴
حکایت سال‌های کودکی: گفتگو با بهرام شاه‌محمدلو(تاریخ شفاهی یکصدسال تئاتر کودک و نوجوان ایران: گفتگو با پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان)

حکایت سال‌های کودکی: گفتگو با بهرام شاه‌محمدلو(تاریخ شفاهی یکصدسال تئاتر کودک و نوجوان ایران: گفتگو با پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان)

پدیدآور: داوود کیانیان به کوشش بنیاد نمایش کودک ناشر: ثالثتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۳۰شابک: 7ـ709ـ405ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۷۹

خلاصه

این کتاب در حقیقت یادنامۀ آقای حکایتی بچه‌های ایران است؛ ارج‌نامه‌ای برای سپاس از یک عمر هنرآفرینی بازیگر توانا، نویسندۀ فکور و کارگردان صاحب‌سبک بهرام شاه‌محمدلو. برگ‌برگ این صحیفه نوشتار صمیمی، ذهن ماجراجوی مخاطب را پروبال می‌دهد و تا دوردست‌های بی‌کران خیال می‌پراند. این کتاب مرور خاطرات او پیرامون آثارش و کوشش‌هایش در عرصۀ تئاتر کودک و نوجوان است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

پیشکسوتان عرصۀ هنر، در حقیقت باید نوعی ارتباط بین نسل‌های مختلف برقرار نمایند و با ثبت و ضبط تجربه‌های خود به نسل جوان و جویای هنرهای ناب کمک کنند. ایران مهد بالندۀ فرهنگ و هنری است که سهمی شایان در بنیان‌های تمدن بشری دارد و نمایاندن گوشه‌های پنهان هنر و فرهنگ این سرزمین و پهنۀ ایارن فرهنگی به همت و تلاش اساتید و سعی پیشکسوتان فراهم آمده که در راه اعتلایش از خود گذشته‌اند تا این شکوه فرهنگی را به جهانیان برسانند و این میسر نمی‌شود مگر با ثبت رویدادهای زندگی این هنرمندان.

دیرگاهی است نهضت کرامت هنرمندان آغاز شده و مراکز فرهنگی، هر کدام بنا به حوزۀ مسئولیت و میزان توانایی خویش، نکوداشت هنرآفرینان و خالقان هنر را در دستور کار قرار داده‌اند. در این میان خلأ کم‌توجهی به هنرمندان حوزۀ کودک بیش از پیش احساس می‌شد. بدیهی است که ذهن و ضمیر کودک همچون لوح سفید نانوشته‌ای آمادۀ پذیرش هر کنش و واکنشی است؛ بنابراین شخصیت انسان از کودکی شکل گرفته و با همان دیدگاه و اندیشه ترقی می‌یابد.

بهرام شاه‌محمدلو به استناد کارنامۀ فعالیت‌های هنری‌اش از دیرباز تاکنون، در عرصۀ تئاتر و تلویزیون خوش درخشیده و آثار گرانسنگی را از خود به یادگار گذاشته است. هنرمند برومندی که تلاش‌های بی‌چشمداشت و بی‌نظیرش در حوزۀ کودک و نوجوان ستودنی است و قابل احترام. آقای حکایتی گذشتۀ نه‌چندان دور و دیر ما که با شور و شوق آموختن، زیر گنبد کبود روبروی مخاطب می‌نشست و چشم در چشم قاب جادویی تلویزیون، قصه‌های آشنا و پرنشاطی را از کتاب قصه‌ها روایت می‌کرد. قصه‌هایی از باغ بزرگ، گل قشنگ، شیر و پلنگ، موش زرنگ، آسمان، شکوفه‌ها، ستاره‌ها و .... .

در سوابق پربار این هنرمند، آثاری از قبیل داش‌آکل، خانه‌ام ابری‌ست، شهر ما، ترب و ... به چشم می‌خورند؛ اما همواره تعدادی از آثار بنا به تعبیر عامیانه «گل» می‌شوند و به لحاظ تکنیک هنری و میزان اقبال و استقبال مخاطب برجسته. قرعۀ گل آثار شاه‌محمدلو هم به کودکانۀ «زیر گنبد کبود» افتاده که در نقش عالی از آب و گل در آمدۀ قصه‌گویی به نام «آقای حکایتی». نام نیک و عنوان بزرگی که هر آن دست مهرخواه کودکی‌مان را می‌گیرد و مهربانانه در کوچه‌پس‌کوچه‌های ذهن می‌چرخاند تا لطافت دنیای پاک آن روزگار از یادمان نرود. نام نامداری که بخش مهمی از خاطرات کودکان ایران‌زمین بوده و هست و خواهد بود.

شاه‌محمدلو در قلب مردم خانه دارد، در حافظۀ تاریخی تمام کودکان دیروز و این موهبتی است که برای هر کسی اتفاق نمی‌افتد. به‌یقین می‌توان گفت تولیدات تصویری در ژانر کودک و نوجوان مرهون و وامدار هنرمندان اصیل و متعهدی چون شاه‌محمدلو و شاه‌محمدلوهاست؛ کسانی که صادقانه به دنیای لطیف سادۀ شیرین کودکان مهر ورزیدند و کوشیدند تا خاطراتی خوش برای ذهن‌های پاک و بی‌آلایش خلق کنند.

شاه‌محمدلو را می‌توان یکی از طلایه‌داران و سرآمدان تولید و اجرای نمایش کودکان و نوجوانان در ایران معاصر دانست که توانسته به مدد شوق وافر و ذوق سرشارش، آثار انگیزشی درخور تأمل به جامعۀ هدف عرضه کند. این کتاب در حقیقت یادنامۀ آقای حکایتی بچه‌های ایران است؛ ارج‌نامه‌ای برای سپاس از یک عمر هنرآفرینی بازیگر توانا، نویسندۀ فکور و کارگردان صاحب‌سبک بهرام شاه‌محمدلو. برگ‌برگ این صحیفه نوشتار صمیمی، ذهن ماجراجوی مخاطب را پروبال می‌دهد و تا دوردست‌های بی‌کران خیال می‌پراند. این کتاب مرور خاطرات او پیرامون آثارش و کوشش‌هایش در عرصۀ تئاتر کودک و نوجوان است.

فهرست مطالب کتاب:

به نام تصویرگر هرچه زیبایی است

مقدمۀ پژوهشگاه سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران

مقدمۀ بنیاد نمایش کودک

حکایت سال‌های کودکی

تصاویر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

فیلمفارسی چیست؟

فیلمفارسی چیست؟

حسین معززی‌نیا

این کتاب بر مبنای این پرسش که «فیلمفارسی چیست؟» شکل گرفته است و نویسنده کوشیده است با گفتگو‌ها و ارا

شناخت نامۀ دکتر محمدرضا باطنی

شناخت نامۀ دکتر محمدرضا باطنی

به کوشش مجتبا نریمان

دکتر باطنی در سطح مقوله‌بندی یا قالب‌بندی مفاهیم به کمک واژه‌های زبان نیز پیشتاز و اثرگذار بوده است.