۹۲۲
۲۹۰
تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران: هوشنگ گلشیری

تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران: هوشنگ گلشیری

پدیدآور: گفتگو از مریم طاهری مجد زیرنظر محمدهاشم اکبریانی ناشر: ثالثتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۷۰شابک: 2ـ746ـ405ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۴۳۶

خلاصه

در این کتاب کوشیده شده با گفتگو‌هایی که با افراد مختلف انجام شده، خواننده با وجه‌های گوناگون زندگی این نویسنده آشنا شود. بر همین مبنا با اطرافیان نزدیک او مانند خانواده و همسر نویسنده، فرزانه طاهری و دیگر دوستان او گفتگو شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


هوشنگ گلشیری نویسندۀ نامدار معاصر در اسفند سال 1316 به دنیا آمد و در طول زندگی‌اش با خلق آثار بی‌مانندی چون «شازده احتجاب»، «برۀ گمشدۀ داعی»، «نمازخانۀ کوچک من»، «معصوم‌ها» و .... نامش را در عرصۀ داستان‌نویسس ماندگار کرد. او افزون بر کار در زمینۀ داستان کوتاه، بلند و رمان، فیلم‌نامه، نقد ادبی، مقاله‌های بسیاری هم نوشت. حرکت به سوی پیداکردن فرم‌ها و قالب‌های جدید، بیان اندیشه‌ها و افکار انتقادی‌اش در داستان و نوشته‌هایش از او نویسنده‌ای ساخت که می‌خواست بنویسد تا آدم‌ها بر این کرۀ کوچک، اما هنوز زیبا بتوانند در کنار هم و با هم زندگی کنند.

گلشیری آنچه در کنار نویسندگی‌اش مهم و ضروری می‌دانست، لزوم برگزاری جلسات خوانش و نقد داستان بود و این سنت را با خود زمانی که در اصفهان در جلسات ادبی صائب و جُنگ اصفهان حضوری مستمر داشت به تهران آورد و با راه‌اندازی جلساتی که به «پنجشنبه‌ها»، «جلسات کسرا» و .... معروف شد، نسل جدید و مستعد را با آموزه‌های خود آشنا کرد.

از کسانی که بر زندگی گلشیری تأثیر فراوان گذاشته‌اند، اول مادرش بوده است که افزون بر ایجاد رابطۀ عاطفی و ماندگار با فرزند، با شیوه و روایت نقل در نقل خود و با حافظه و دقت بی‌مانندش پسرش را به دقت و نگرش در جزئیات و حرکت‌های تودرتو در روایت داستان آشنا کرد. او تا آخر عمرش عاشقانه مادرش را دوست داشت؛ از این‌رو شاید یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این کتاب گفتگو با خانم عصمت حیدرقنادپور باشد که با آنکه به دلیل بیماری از مرگ فرزند خبردارش نکردند، اما در پایان سخن‌هایش این حس را به خواننده القا می‌کند که گویی دیگر نمی‌تواند این فرزند دلبندش را ببیند. این گفتگو را نوۀ ایشان مجید نقابی انجام داده است.

در این کتاب کوشیده شده با گفتگو‌هایی که با افراد مختلف انجام شده، خواننده با وجه‌های گوناگون زندگی این نویسنده آشنا شود. بر همین مبنا با اطرافیان نزدیک او مانند خانواده و همسر نویسنده، فرزانه طاهری و دیگر دوستان او گفتگو شده است.

هوشنگ گلشیری در شانزدهم خرداد سال 1379 از دیدار دوستان و بستگانش برای همیشه چشم فروبست؛ اما در قلب کسانی که دوستش دارند، همچنان زندگی می‌کند؛ همان‌طور که در طول مصاحبه‌های این کتاب همۀ کسانی که از او سخن گفته‌اند، هیچ‌گاه نه در لحن و نه در کلامشان یادی از دوست رفته نمی‌کردند، همه معتقد بودند هوشنگ نرفته است.

عبدالعلی عظیمی در گفتگوی خود دربارۀ رابطۀ گلشیری با ادبیات کهن می‌گوید: «حجم خوانده‌هایش خیلی زیاد بود. همیشه هم دو نوع کار می‌خواند: ادبیات جدید و قدیم. در ادبیات کهن صاحب‌نظر بود؛ از ترجمه‌های قرآن گرفته تا قابوس‌نامه و سفرنامه و تاریخ بیهقی. اینها جزء مطالعات همیشگی‌اش بود. حافظ همیشه مشغله‌اش بود، خیلی چیزها را به خاطر قریحه ادبی و خلاقیتش می‌فهمید که بسیاری از محققان و صاحب‌نظران ادب قدیم از آن غفلت می‌کردند». (ص 265)

کامران بزرگ‌نیا در بخشی از گفتگوی خود دربارۀ ویژگی اخلاقی گلشیری می‌گوید: «خصلت دیگری که در همین اولین دیدار متوجه آن شدیم، مهربانی و روحیۀ کمک‌کنندۀ او بود. وقتی فهمید که به تئاتر علاقه داریم و در جستجوی نمایشنامه‌ای برای اجرا در کتابخانه هستیم، او پیشنهاد کرد نمایشنامۀ «ضیافت» نوشتۀ بهرام بیضایی را بخوانیم و گفت که اگر خوشمان آمد برای اجرای آن هم می‌تواند کمکمان کند. و چند روز بعد هم یک نسخه از نمایشنامه را به وسیلۀ یکی از بچه‌ها که شاگردش بود در اختیارمان گذاشت و همین‌طور از ناصر کوشان که از هنرپیشه‌های معروف تئاتر اصفهان بود، خواست که در کارگردانی نمایش به ما کمک کند». (ص 346)

محمدرحیم اخوت در گفتگوی خود به ویژگی‌های کلاس‌های داستان گلشیری اشاره می‌کند و می‌گوید: «فی‌نفسه برای داستان ارزش قائل بود. آن را حتی برای آگاهی خلق خدا نمی‌نوشت. داستان را به عنوان داستان قبول داشت و برایش هدف بود. این چیزها باعث می‌شد که هم اکثر داستان‌هایش و هم جلسات داستان‌نویسی‌ای که برگزار می‌کرد، یک اصالتی داشته باشد که کسانی را که جویای اصالت بودند به خود جذب می‌کرد». (ص 367)

فهرست مطالب کتاب:

سخنی از دبیر مجموعه

مقدمه

گفتگو با فرزانه طاهری

گفتگو با محمد حقوقی

گفتگو با ضیاء موحد

گفتگو با ناصر مطیعی

گفتگو با بهمن فرمان‌آرا

گفتگو با کیوان قدرخواه

گفتگو با یونس تراکمه

گفتگو با عصمت حیدرقنادپور

گفتگو با ناهید گلشیری

گفتگو با مجید نقایی

گفتگو با کورش اسدی

گفتگو با حسین سناپور

گفتگو با کامران بزرگ‌نیا

گفتگو با محمدرحیم اخوت

گفتگو با شهروز جویانی

زندگینامه

کتاب‌شناسی

سال‌شمار زندگی هوشنگ گلشیری

گلشیری در مطبوعات

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مباحث کلیدی در فراگیری زبان دوم

مباحث کلیدی در فراگیری زبان دوم

ویویان کوک، دیوید سینگلتون

این کتاب چشم‌اندازی تازه در برابر حوزه‌های مختلف در پژوهش‌های فراگیری زبان دوم می‌گشاید.

منابع مشابه بیشتر ...

سبک شناسی انتقادی: تحلیل آثار فریبا وفی

سبک شناسی انتقادی: تحلیل آثار فریبا وفی

مهری تلخابی، بهزاد رهبر

این اثر به بررسی آثار فریبا وفی‌، نویسنده نام‌آشنای معاصر، از منظر سبک‌شناسی انتقادی اختصاص دارد. وف

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

به کوشش یعقوب آژند

در این کتاب داستان‌نویسان در حد فاصل دو انقلاب، از مشروطه تا انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند. در این کتا