۴۲۴
۱۶۰
پرسه در حوالی فلسفه

پرسه در حوالی فلسفه

پدیدآور: فرشید قلی‌پور ناشر: بوی کاغذتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 6ـ38ـ6070ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۷۰

خلاصه

در جهان کتاب‌های بی‌شماری به تفسیر عقاید و اندیشه‌های فیلسوفان بزرگ تاریخ اختصاص یافته است و توجه علاقمندان به فلسفه را به خود جلب نموده و با استقبال فراوانی نیز روبرو شده‌اند. نویسنده نیز در این کتاب به سراغ بزرگان تاریخ فلسفۀ جهان از دوران باستان و فیلسوفان پیش از سقراط رفته که بی‌شک نظریات آنان برای نسل‌های بعدی راهگشا بوده و ترغیب به اندیشه‌ورزی داشته است تا فیلسوفانی که به دوران کنونی نزدیک‌تر هستند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


فلسفه از دیرباز تاکنون به‌ویژه در میان اهالی خرد و اندیشه همواره مورد توجه بوده است. در طول تاریخ، اندیشمندان فراوانی به بررسی موضوعات گوناگون جهان پرداخته‌اند و نظریه‌های متفاوتی را در خصوص مسائلی که همواره برای بشر جذاب و محل مباحثه بوده، مطرح کرده‌اند. بررسی آرا و اندیشه‌های هر یک از چهره‌‌های ممتاز تاریخ فلسفۀ جهان در نوع خود بیانگر نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های متعددی است که با توجه به دورۀ زمانی آنان جای تحلیل فراوان دارد. گاه نظریه‌ای نقض نظریۀ دیگری است و گاه آن را تأیید می‌کند. افزون بر این بسیاری از نظریات فلسفی در راستای تبیین مسائلی صورت گرفته که فیلسوف تأثیرگذاری، پیش‌تر به آن پرداخته است.

در جهان کتاب‌های بی‌شماری به تفسیر عقاید و اندیشه‌های فیلسوفان بزرگ تاریخ اختصاص یافته است و توجه علاقمندان به فلسفه را به خود جلب نموده و با استقبال فراوانی نیز روبرو شده‌اند. نویسنده نیز در این کتاب به سراغ بزرگان تاریخ فلسفۀ جهان از دوران باستان و فیلسوفان پیش از سقراط رفته که بی‌شک نظریات آنان برای نسل‌های بعدی راهگشا بوده و ترغیب به اندیشه‌ورزی داشته است تا فیلسوفانی که به دوران کنونی نزدیک‌تر هستند. در بررسی نظریه‌ها و اندیشه‌های بزرگان فلسفۀ جهان، نویسنده توانسته مهم‌ترین دغدغه و اصلی‌ترین نگرش آنان را استخراج و در قالب جمله‌های یک‌خطی به آن دست پیدا کند. در ادامه به شرح و بسط این نظریه‌ها پرداخته تا برای دنبال‌کنندگان بحث اندازه‌ای بیشتر باعث شناخت از آن فیلسوف مدنظر گردد. همچنین نویسنده کوشیده در مباحثی که مطرح و تشریح شده است، به سیر تکامل تاریخ فلسفی از عهد قدیم تا دوران معاصر بپردازد. به بیان دیگر فلسفه با چه مباحثی آغاز شد؟ و در ادامه با توجه به تغییرات گسترده‌ای که در جهان صورت پذیرفت و سبک‌های متنوع زندگی پدید آمد، چه سرنوشتی برای فلسفه رقم خورد؟ افزون بر این نویسنده تلاش کرده بر خواننده آشکار شود که برای ما، وجود چنین پیشرفت‌هایی که در زندگی و در جهان به صورت کلان شکل گرفته، چه در علوم مختلف و چه در مباحث نجوم، چه در دستاوردهای پزشکی و چه در تکنولوژی، فلسفه چه مسیری را پیموده و دغدغه‌های فلاسفه به چه سمتی سوق یافته است. این سیر تاریخی از نظریه‌هایی که حال پس از گذشت سده‌های فراوان در نظر انسان امروزی مباحثی ساده و پیش‌پاافتاده هستند آغاز شده و تا نظریه‌های متأخرین که ماهیت جهان را به چالش می‌کشند، ادامه می‌یابد.

نام‌بردن از چهر‌ه‌های سرآمد فلسفه که در تاریخ فلسفۀ جهان ثبت شده‌اند کاری بس دشوار است؛ چراکه دامنۀ این حوزه به حدی گسترده است که بسیاری از فیلسوفان جهان نظریات خود را بر مبنای اندیشه‌هایی که داشتند ارائه داده‌اند. فصل اول این کتاب اختصاص داده شده به نام بردن از چند فیلسوف برجستۀ جهان فلسفه که در طول دوران حیات خود توانستند با اندیشه‌ها و نظراتشان بر جریان فلسفه تأثیرگذار باشند و دوران پس از آنها نیز شاهد ترویج تفکرات آنها میان طرفداران و کسانی بود که نظریاتشان را دنبال می‌کردند. این بررسی دربارۀ بزرگان فلسفه از دوران پیش از سقراط آغاز شده و تا عصر حاضر که سرآمد آنها ژان پل سارتر است، ادامه یافته است.

فصل دوم کتاب اختصاص به بررسی بعضی از مباحث فلسفی دارد که عبارتند از: ماده، وجود، ذهن، جذب، ادراک، تجربه، ایده‌آل، حقیقت و زمان.

از دیدگاه فلسفه باید گفت تئاتر و سینما هر دو یکی هستند که نقطۀ اتصال و اشتراک آنها درام است. تئاتر و سینما هر یک مجموعه‌ای از امکانات، خصوصیات و ویژگی‌ها را دارا هستند که از قضا قرار است هر دو فقط قصه را تعریف کنند. در فصل پایانی کتاب تئاتر و سینما از نگاه فلسفه تبیین شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

فصل نخست: فیلسوفان سرآمد

فصل دوم: بحث‌های فلسفی

فصل سوم: تئاتر و سینما از نگاه فلسفه

نمایۀ نام‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

سنت زیباشناسی آلمانی

سنت زیباشناسی آلمانی

کای همرمایستر

در اواسط قرن هجدهم در آلمان رشتۀ فلسفه نوینی پدید آمد مبتنی بر افکار و ایده‌هایی از بریتانیایی‌ها و

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

منابع مشابه

دانشنامۀ آثار بهرام بیضایی

دانشنامۀ آثار بهرام بیضایی

فرشید قلی‌پور

این اثر دانشنامه‌ای است دربرگیرندۀ آنچه طی سالیان متمادی از بهرام بیضایی بر پردۀ سینما یا به روی صحن

دیگر آثار نویسنده

دانشنامۀ آثار بهرام بیضایی

دانشنامۀ آثار بهرام بیضایی

فرشید قلی‌پور

این اثر دانشنامه‌ای است دربرگیرندۀ آنچه طی سالیان متمادی از بهرام بیضایی بر پردۀ سینما یا به روی صحن