۷۴۹
۲۴۳
جامعه شناسی هنر ایران

جامعه شناسی هنر ایران

پدیدآور: نصرت السادات طاهرپور ناشر: علمتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۴۴۰شابک: 7ـ285ـ246ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۵۸۲

خلاصه

جامعه‌شناسی هنر دانشی میان‌رشته‌ای است که هنر را به مثابۀ جامعه می‌بیند و به بررسی هنر به عنوان ناب‌ترین عرصۀ کنش اجتماعی میان خالق اثر هنری، میانجی‌ها و مخاطبان هنر می‌پردازد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


نظر به اینکه جامعه‌شناسی ایران بیشتر گرایش به مباحث کلان اجتماعی و سیاسی دارد و تمایل آن بیشتر به حوزۀ انحرافات و آسیب‌های اجتماعی تا رویکردهای جامعه‌شناسی خرد و میانه، بنابراین با توجه به رسالت جامعه‌شناسی که در پی شناسایی وضع موجود و ایجاد وضع مطلوب است و با تمرکز بیش از حد بر حوزۀ شناسایی و شاید درمان از حوزۀ پیشگیری و آموزش مهارت‌های زندگی انسانی غافل شده است، بنابراین نویسنده بر خود لازم دیده که در این راه همت بیشتری بگذارد که نتیجۀ آن این کتاب است.

جامعه‌شناسی امروز پر از مفاهیم انتزاعی، نگارش‌های فلسفی و ثقیل است که پسندیده نمی‌آید؛ زیرا باعث کاهش کاربرد مباحث جامعه‌شناسی در رشته‌های دیگر می‌شود که نویسنده کوشیده نگارش ساده و بی‌پیرایه‌ای در این کتاب داشته باشد تا کاربرد میان‌رشته‌ای آن بهتر حاصل شود.

جامعه‌شناسی هنر دانشی میان‌رشته‌ای است که هنر را به مثابۀ جامعه می‌بیند و به بررسی هنر به عنوان ناب‌ترین عرصۀ کنش اجتماعی میان خالق اثر هنری، میانجی‌ها و مخاطبان هنر می‌پردازد. با رفتن به موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنر، اثر هنری زیادی می‌بینیم و به تئاتر، سینما و کنسرت برویم، هنری یاد بگیریم و سرمایۀ فرهنگی خویش را افزایش دهیم تا هم قدرت رمزگشایی هنرها، نمادها و ارتباطات انسانی را بهتر درک کنیم و هم افق دید وسیع‌تری به دست آوریم.

کار هنرمند پدیدآوردن یک اثر هنری است و هر کسی به این درک برسد که «به وجود آوردن» چه کار توان‌فرسا و ارزشمندی است در جهت «از میان بردن» محتاط‌تر می‌شود. اما با مطالعۀ کتاب‌های جامعه‌شناسی هنر بیشتر از آنکه شاهد آموزش مفاهیم انسانی و اجتماعی با تکیه بر مقولۀ هنر باشیم تا به زیبایی‌شناسی و لذت و آرامش روح انسان نظر افکنیم، به جنگ نظریات برمی‌خوریم که هر کدام در جایگاه خود ارزشمند و قابل تأمل است؛ ولی وقتی اسم هنر در کنار این جنگ‌ها می‌آمد، لذت مطالعه به تحمل بدل می‌شود. از جنگ بین هنر فاخر و هنر نازل و انگ‌زنی بر آثار هنری تا رسالت هنری و جنگ برتری فرم و محتوا و دیگر مسائل.

جامعه‌شناسی هنر یکی از شاخه‌های علوم اجتماعی است که از دو رکن هنر و جامعه‌شناسی تشکیل یافته است. در ابتدای امر اثر هنری و بعدها هنرمند اهمیت داشته نه مخاطب هنر؛ ولی امروزه هنگامی که پدیده‌ای به نام دریافت مخاطب پدید آمد و توجه خود را از آفریننده برگرفت و معطوف به مخاطب کرد، ادراک اثر هنری مورد توجه قرار گرفت. بدون مخاطب اثر هنری نیمه‌تمام و ناکامل است و مخاطبین هنر در کار آفرینش هنر به نوعی سهیم هستند.

جامعه‌شناسی هنر دانشی میان‌رشته‌ای است که به رابطۀ هنر و جامعه می‌پردازد. به عبارتی هم تأثیر هنر را بر جامعه و هم تأثیر جامعه را بر هنر بررسی می‌کند. نویسنده در این کتاب کوشیده هر دو طرف طیف را مدنظر قرار دهد تا هم هنرمندان و هنردوستان درک بهتری از جامعه‌شناسی و تأثیر آن در نگرش و عملکردشان داشته باشند و هم جامعه‌شناسان به تأثیر هنر بر جامعه اشراف بیشتر و افق دید گسترده‌تری یابند. بنیان این اثر بر آن است که هنر را به عنوان راهی برای پرکردن خلأهای زندگی در جامعۀ مدرن و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به سوی زندگی بهتر در جامعه‌ای سالم‌تر معرفی نماید.

در این کتاب در یازده فصل به موضوعاتی چون جامعه‌شناسی و هنر، نظریه‌های جامعه‌شناسی هنر، خلاقیت در هنر، اهمیت و نقش هنر در اجتماعی شدن کودکان، جامعه شناسی خلاقیت در هنر و .... پرداخته شده و در ضمائم کتاب نیز به تاریخ هنر ایران و جهان و سبک‌های هنری پرداخته شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

فصل اول: جامعه‌شناسی و هنر

فصل دوم: نظریه‌های جامعه‌شناسی هنر

فصل سوم: هنر و اجتماعی شدن کودکان

فصل چهارم: جامعه‌شناسی خلاقیت در هنر

فصل پنجم: جامعه‌شناسی زیبایی‌شناسی

فصل ششم: نماد و نشانه‌شناسی در هنر

فصل هفتم: فمینیسم در هنر

فصل هشتم: اقتصاد هنر

فصل نهم: هنردرمانی راهی به سوی زندگی بهتر

ضمائم: تاریخ هنر ایران و جهان

تاریخ هنر ایران

تاریخ هنر جهان

واژه‌نامه

کتاب‌نامه

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو

منابع مشابه بیشتر ...

علم و جامعه

علم و جامعه

آلن جی.ار. اسمیت

این کتاب کوششی است در بحث از فحوای آن دسته از اکتشافات علمی که تاریخ‌نگاران متأخر اهمیت آنها را در ت

متون ادبی ـ تعلیمی با تأکید بر گلستان

متون ادبی ـ تعلیمی با تأکید بر گلستان

یاسر دالوند

این کتاب بر اساس سرفصل درس «متون نثر 3: متون ادبی ـ تعلیمی با تأکید بر گلستان» نگارش شده است.