۱۱۳۳
۲۸۴
خاطرات آنائیس نین: روانکاوی زندگی هنری میلر و همسرش جون اسمیت

خاطرات آنائیس نین: روانکاوی زندگی هنری میلر و همسرش جون اسمیت

پدیدآور: آنائیس نین ناشر: نخستینتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: داوود قلاجوری مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۵۰شابک: 4ـ198ـ127ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۳۱

خلاصه

بیش از سی سال، مجموعۀ خاطرات آنائیس نین موضوع داغ شایعه، حرف‌های درگوشی و حدس و گمان‌های بسیاری بوده است. از اوایل 1930 به این طرف، هنگامی که او بخش‌هایی از خاطراتش را برای اولین بار به دوستان و هم‌پالگی‌هایش در پاریس نشان داد، این خبر پخش شد که یکی از آثار بی‌همتای ادبی قرن بیستم در حال شکل گرفتن است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


بیش از سی سال، مجموعۀ خاطرات آنائیس نین موضوع داغ شایعه، حرف‌های درگوشی و حدس و گمان‌های بسیاری بوده است. از اوایل 1930 به این طرف، هنگامی که او بخش‌هایی از خاطراتش را برای اولین بار به دوستان و هم‌پالگی‌هایش در پاریس نشان داد، این خبر پخش شد که یکی از آثار بی‌همتای ادبی قرن بیستم در حال شکل گرفتن است. در 1937 در یکی از معتبرترین مجلات ادبی، هنری میلر در مقاله‌ای نظری منتشر کرد مبنی بر اینکه «این خاطرات جای خود را در کنار آثاری برجسته همچون آثار سینت آگوستین، پترونیوس، آبلارد، روسو و پروست باز خواهد کرد». دیگران، آنهایی که شاهد رشد تدریجی و کامل شدن این خاطرات به شکل امروزی‌اش یعنی 150 جلد در بیش از 15000 صفحۀ تایپ‌شده بودند، سهم خود را به صورت ارائۀ نظر دربارۀ این خاطرات افسانه‌مانند که در حال نگاشته شدن بود، ادا کردند.

آنائیس نین خودش در جاهای مختلف گفته است که آثار چاپ‌شده‌اش ـ از جمله پنج رمان ـ از دل این خاطرات بیرون آمده‌اند و نیز گفته است داستان‌های واقعی زندگی‌اش به عنوان نویسنده و به عنوان یک زن در میان صفحات این خاطرات نهفته است.

بی‌شک بسیاری از حدسیات دربارۀ این اثر افسانه‌مانند، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که خانم نین یک زندگی مهیج و چندبعدی را دنبال و آزادانه و گاه مرموز در جامعه و در دنیای هنر عمل می‌کرده است. او گفته است که «دوستی با افراد مختلف، داشتن روابط و سفر، لذت‌بخش‌ترین کارها در زندگی من است. دنیایی که در آن زندگی می‌کنم، در هر شهری که باشم، دنیای نویسندگان، نقاشان، موسیقی‌دانان و هنرپیشگان است».

اهمیت واقعی، بی‌همتا بودن و آشکارسازی در مجموعۀ خاطرات نین، از نوعی دیگر است. وی در خاطراتش، خواننده را از یک‌سری زندگینامه‌های باارزش و مهم آگاه می‌سازد. از جزئیات یک عصر هنری؛ حوادث، مکالمات و شخصیت اشخاص را با دیدی تیزبین مکتوب و ترسیم می‌کند. در عین حال برایش مهم نیست که بنویسد با نویسنده‌ای مستأصل به نام هنری میلر دوست شده است که آن شاعر معذب که به نین راز دلش را می‌گوید کسی جز آنتونین آرتراد نیست، یا اینکه دکتر اوتو رنک روان‌شناس اوست. رازگشایی در خاطرات خانم نین، اساساً بر این واقعیت استوار است که برای اولین بار سندی پرهیجان و فصیح از زبانی زنی مدرن دربارۀ کشف و شناخت خویشتن خویش به دست خواننده داده می شود.

جستجوی پراشتیاق آنائیس نین برای یافتن حقیقت، برداشتن لایه‌های نقاب‌گونه و گول‌زننده از ظاهر انسان‌ها به قصد یافتن جوهر انسان، اغلب به صورت موضوعی دردناک و خطرناک او را حیرت‌زده می‌کند. نین می‌نویسد: «عذاب می‌کشم وقتی همه‌چیز را دربارۀ خودم عیان می‌سازم».

کتاب خاطرات نین، فقط خاطرات به معنای متداول و رایج آن نیست. نین در این کتاب به آن سوی توصیف ظاهری و سطحی مسائل گریز می‌زند. او بی‌پرده، صادقانه، دقیق و موشکافانه به اعماق روح و روان و اندیشۀ بی‌کران انسان رخنه می‌کند تا درون بغرنج، پیچیده، هزارتو، ناشناخته و پنهان انسان را بکاود. هیچ موضوعی از چشم او پنهان نمی‌ماند و با ظرافتی زنانه اما نگاهی ژرف به دنبال «ناگفته‌ها» می‌گردد تا از دل آن به حقیقت محض برسد.

این کتاب از کل مجموعۀ خاطرات آنائیس نین انتخاب شده که مربوط به سال‌های 1931 تا 1934 است. سال 1931 سالی است که خانم نین اولین اثر خود را که دربارۀ لورنس بود، منتشر کرد و به عنوان نویسنده شناخته شد؛ سال 1934 نیز سالی است که نین پاریس را به قصد نیویورک ترک می‌کند؛ اما خیلی زود دوباره به پاریس بازمی‌گردد.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

1. آشنایی با هنری میلر

2. آشنایی با جون اسمیت همسر هنری میلر

3. مثلث هِنری، جون، آنائیس

4. آشنایی با فرد پرل همخانۀ هنری میلر

5. ملاقات با دکتر آلنده

6. با هنری در کنسرت

7. هنری، من، فرد پرل

8. باز هم فرد، من، هنری

9. هنری میلر و جون اسمیت

10. بازگشت جون به پاریس

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

زندگی در روایت: پل آستر در گفتگو با آی.بی. زیگومفلت

زندگی در روایت: پل آستر در گفتگو با آی.بی. زیگومفلت

آی.بی. زیگومفلت

پل آستر از پرخواننده‌ترین نویسندگان معاصر است. او ابتدا در دهۀ هفتاد میلادی به عنوان شاعر پا به عرصۀ

از نوشتن: نامه‌های چارلز بوکوفسکی

از نوشتن: نامه‌های چارلز بوکوفسکی

چارلز بوکوفسکی به کوشش اَبِل دبریتو

در نامه‌های بوکوفسکی بداهه‌گویی هم واضح است. اولین فکر بهترین فکر است و این را تقریباً در کل نامه‌ها