۷۶۲
۲۳۶
مأموریت آقای شادی: آنچه همیشه می‌خواستید دربارۀ علیرضا خمسه بدانید (ولی می‌ترسیدید بپرسید)

مأموریت آقای شادی: آنچه همیشه می‌خواستید دربارۀ علیرضا خمسه بدانید (ولی می‌ترسیدید بپرسید)

پدیدآور: علی رستگار ناشر: افرازتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 1ـ668ـ326ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۴۰۱

خلاصه

بی‌تردید علیرضا خمسه یکی از ارزشمندترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران است. این هنرمند را می‌توان در زمرۀ بادانش‌ترین و خلاق‌ترین بازیگران این دیار خواند. این کتاب حاوی گفتگویی بلند با اوست که پر از نکته، خاطرات ناگفته و عکس‌های تاکنون منتشرنشدۀ اوست که بخش‌های زیاد و مهمی از زندگی و فعالیت حرفه‌ای این بازیگر محبوب و دوست‌داشتنی را دربر می‌گیرد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


بی‌تردید علیرضا خمسه یکی از ارزشمندترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران است. این هنرمند را می‌توان در زمرۀ بادانش‌ترین و خلاق‌ترین بازیگران این دیار خواند. این کتاب حاوی گفتگویی بلند با اوست که پر از نکته، خاطرات ناگفته و عکس‌های تاکنون منتشرنشدۀ اوست که بخش‌های زیاد و مهمی از زندگی و فعالیت حرفه‌ای این بازیگر محبوب و دوست‌داشتنی را دربر می‌گیرد. در این مرور و برای اینکه کمتر نکتۀ مهمی از قلم بیفتد، همۀ فیلم‌های سینمایی و کارهای شاخص تلویزیونی خمسه توسط مصاحبه‌کننده دیده شده و هر سؤال تخصصی یا حاشیه‌ای (با چاشنی فعالیت ژورنالیستی) که از او پرسیده شده، خمسه هم با حافظۀ خوب، صبوری، مهربانی و صراحت نمکینش، جواب این سؤالات ریز و درشت را داده است.

با وجود اینکه معمولاً سینمای ایران از ستاره‌های دیروز و بازیگران خوبش در سنین بالاتر، به‌درستی بهره نمی‌برد و نقش‌های خوب و متناسبی برای‌شان نمی‌نویسد؛ اما اتفاقا خمسه جزء بازیگرانی است که از این موقعیت دشوار و کمبود نقش‌های شایسته خوب استفاده می‌کند. موفق‌ترین و متأخرترین نمونه، نقش باباپنجعلی در مجموعۀ «پایتخت» است که با هنرنمایی خمسه، به‌شدت ارتقاء ایفته و به نقشی جذاب و ماندگار بدل می‌شود.

او شاید تنها بازیگر سینمای ایران باشد که به دلیل توانایی‌اش در بازی بدون کلام و با تسلط تام‌وتمام در میمیک و مهارت زبان بدن، انگار نماینده و میراث‌دار کمدین‌های سینمای صامت جهان در ایران است. خمسه به جز این، توانایی کمدی را در کلام و بداهه هم دارد و می‌داند و می‌تواند که چگونه و با چه بیان و لحنی، مخاطب را با خود همراه کند. هنر خمسه این است که با ترکیب متناسب و به اندازۀ پانتومیم و بازی کلامی، بهترین و باکیفیت‌ترین نقش‌ها را در سینما و تلویزیون رقم زد؛ از هوشیار و بیدار و روز باشکوه و شکار خاموش و آپارتمان شمارۀ 13 تا جیب‌برها به بهشت نمی‌روند، من زمین را دوست دارم و پایتخت.

خمسه اگرچه بیشتر با نقش‌های کمدی‌اش از سوی مردم و دوست‌دارانش قدر دید؛ اما عجیب که در داوری جشنوارۀ فیلم فجر، بیشتر وجه تلخ و جدی او را دیدند؛ برای نقشی اکشن و متفاوت در «چشم شیطان» ـ آن هم در سال‌های اوجش در سینمای کمدی ـ نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و برای بازی در نقش تلخش در «بیست» هم سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد را به دست آورد. تنها نقش کمدی او که در جشنوارۀ فجر دیده شد، بازی‌اش در «دو نفر و نصفی» بود که داوران آن را تنها شایستۀ نامزدی در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد دانستند.

خمسه با مهارتش بازیگری به‌ویژه در کمدی، عشقش به بچه‌ها و فعالیتش در سینمای کودک و نوجوان چه به عنوان بازیگر، چه نویسنده و کارگردان، اجرای برنامه‌ها و مسابقات تلویزیونی، حضورهای تقریباً همیشگی‌اش در سریال‌های نوروزی و برخی دیگر از برنامه‌ها و انبوهی مصاحبه و یادداشت و اظهارنظر و اخیراً هم حضور در فضای مجازی، از گذشته تا امروز همیشه با ماست و با حضورهای خندانش و مهربانش، کاری کرده که اصلا تصور جهانی بدون خمسه سخت و نشدنی باشد. او بی‌تردید یکی از پیامبران خنده است و تلاش هنرمندانه‌اش در همۀ این سال‌ها برای خنداندن مردم، از کودک تا بزرگسال، ستودنی و غیرقابل جبران به نظر می‌رسد. خمسه این رسالت ارزشمند را سال‌هاست که در زمینۀ آموزش بازیگری و تربیت کمدین هم ادامه داده و از این نظر هم به گسترش خنده و شادی کمک می‌کند.

این گفتگوی بلند، همان‌قدر که به دلیل خاطرات خواندنی خمسه و نحوۀ بیان آنها، برای مخاطبان عمومی سینما جذابیت دارد، به کار مخاطبان خاص و پیگیرتر سینما هم می‌آید و نکته‌های آموزشی دربارۀ بازیگری و برخی شاخه‌های دیگر سینما هم در آن وجود دارد. خاطرات و نکته‌های خمسه به عنوان یکی از کمدین‌های برجسته و موفق تلویزیون و سینمای ایران در دهه‌های 60 و 70 خورشیدی، این مصاحبه را در زمرۀ تاریخ شفاهی سینمای ایران در آن سال‌ها هم قرار می‌دهد.

گفتنی است یادداشت‌هایی از گلاب آدینه، حمید جبلی، امین تاریخ و رضا کیانیان به رسم و احترام دوستی و همکاری با جناب علیرضا خمسه نوشته‌اند که در ابتدای کتاب آورده شده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

خواجه بهاءالدین نقشبند: زندگانی، آراء و طریقت (نقشبندیه طریقت خواجگان تا پیدایش مجددیه)

خواجه بهاءالدین نقشبند: زندگانی، آراء و طریقت (نقشبندیه طریقت خواجگان تا پیدایش مجددیه)

نجدت توسون

درحالی‌که طریقت‌های بسیاری در طول تاریخ پا به عرصۀ وجود گذاشتند و هر کدام با توجه به پشتوانه‌های نظر