۸۱۳
۳۱۷
درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها و کشتی با فرشته

درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها و کشتی با فرشته

پدیدآور: رولان بارت ناشر: ققنوستاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: محمد راغب مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۷۰شابک: 3ـ0391ـ04ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۰۴

خلاصه

این کتاب دربرگیرندۀ دو مقاله از رولان بارت است. معروف‌ترین اثر رولان بارت در زمینۀ روایت‌شناسی، مقالۀ «درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها» (١٩٦٦) است که به همراه مقالات مهمی از گریماس، برمون، اکو، متز، تودوروف و ژنت در شمارۀ هشتم مجلۀ کامونیکاسیون با عنوان «پژوهش‌های نشانه‌شناسی: تحلیل ساختاری روایت» چاپ شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


روایت‌های جهان بی‌شمارند. روایت پیش از هر چیز، مجموعۀ متنوع عظیمی از انواع ادبی است که خود به گوهرهای مختلفی تقسیم می‌شود ـ چنان‌که گویی هر ماده‌ای برای داستان‌های بشر مناسب است تا روایت‌هایش را به آن بسپارد. روایت را می‌توان با زبان مفصل‌بندی‌شده، گفتاری یا نوشتاری، تصاویر متحرک یا ثابت، ایما و اشاره و آمیزۀ بسامانی از همۀ این گوهرها ابراز کرد؛ روایت در اسطوره، افسانه، حکایت، قصه، داستان بلند، حماسه، تاریخ، تراژدی، درام، کمدی، لال‌بازی، نقاشی، پنجره‌های شیشه‌کاری رنگی، سینما، داستان‌های مصور، اخبار و گفتگو حضور دارد. افزون بر این روایت بر اساس همین تنوع تقریباً نامحدود شکل‌ها، در هر عصر، در هر مکان و جامعه‌ای حاضر است؛ روایت دقیقاً با خود تاریخ بشر آغاز می‌شود و هرگز هیچ‌جا هیچ مردمی بدون روایت نبوده‌اند. همۀ طبقات، همۀ گروه‌های انسانی، روایت‌های خودشان را دارند و عموماً افرادی با زمینه‌های فرهنگی مختلف یا حتی متضاد از آن روایت‌ها لذت می‌برند. روایت به ادبیات خوب و بد کاری ندارد؛ روایت جهانی، فراتاریخی و فرافرهنگی است؛ روایت وجود دارد درست مثل خود زندگی.

معروف‌ترین اثر رولان بارت در زمینۀ روایت‌شناسی، مقالۀ «درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها» (١٩٦٦) است که به همراه مقالات مهمی از گریماس، برمون، اکو، متز، تودوروف و ژنت در شمارۀ هشتم مجلۀ کامونیکاسیون با عنوان «پژوهش‌های نشانه‌شناسی: تحلیل ساختاری روایت» چاپ شده است. بارت در کنار ساختارگرایان و بهره‌گیری از نظریات صورت‌گرایانی چون پراپ و توماشفسکی، روایت را در سه سطح توصیفی کارکردها، کنش‌ها و روایتگری بررسی می‌کند.

اما در مقالۀ کمتر مشهور «کشتی با فرشته: تحلیل متنی سفر پیدایش ٣٢ (٢٣-٣٣)» (١٩٧١)، با وجود چشم‌اندازهای ساختاری، به سوی تحلیل متنی حرکت می‌کند و پس از تحلیل پی‌رفتی، مروری بر تحلیل ساختاری (کنشوری و کارکردی) داستان دارد. در مقالۀ نخست واحدهای کارکردی به دو دستۀ کارکردها (کارکردهای اصلی و کنش‌یارها) و نمایه‌ها (نمایه‌ها و آگاهانندگان) تقسیم می‌شود؛ اما در دومی که به گزارش کشتی یعقوب در کتاب مقدس می‌پردازد، جیرجیرِ خواناییِ دو زیرپی‌رفت موضوع اصلی است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار مترجم

درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها

درآمد

1. «زبان» روایت

2. کارکردها

3. کنش‌ها

4. روایتگری

5. نظام روایت

کُشتی با فرشته: تحلیل متنی سفر پیدایش 32: 23-33

1. تحلیل پی‌رفتی

2. تحلیل ساختاری

واژه‌نامۀ انگلیسی ـ فارسی

واژه‌نامۀ فارسی ـ انگلیسی

نمایۀ نام‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

رولان بارت

رولان بارت

مایکل موریارتی

نویسنده در این کتاب کوشیده است میان دو رویکرد به بارت تعادل برقرار کند: از یک‌سو جمع‌بندی و تشریح مض

مبانی نشانه‌شناسی

مبانی نشانه‌شناسی

رولان بارت

این کتاب یکی از منابع بنیادی در حوزۀ نشانه‌شناسی است. رولان بارت در این کتاب مفاهیم کلیدی نشانه‌شناس