۷۱۰
۲۲۸
نیچه: زندگی، فلسفه و آثار

نیچه: زندگی، فلسفه و آثار

پدیدآور: روی جکسون ناشر: گوتنبرگتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: شاهین صولتی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۰۰شابک: 7ـ0ـ98495ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۲۳۸

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


فریدریش ویلهلم نیچه فیلسوف آلمانی از سال 1844 تا 1900 زندگی کرد و بیشتر شهرتش مرهون جملۀ معروف «خدا مرده است» و نتیجه‌گیری او مبنی بر اینکه ما باید یک انسان جدید، یک «ابرانسان» بسازیم است.

نیچه شاید پرخواننده‌ترین فیلسوف میان غیرفیلسوفان و مردم عادی سراسر دنیا به‌ویژه در ایران باشد. این اقبال بیشتر مرهون شیوۀ نوشتن اوست تا فلسفه‌اش و همچنین انتخاب نام زرتشت به عنوان شخصیت اصلی داستان کتاب «چنین گفت زرتشت» نیچه را برای ایرانیان جذاب‌تر نموده است. گفته می‌شود توسط نیچه، فلسفه از انحصار فیلسوفان خارج شد و برای عموم مطرح گردید؛ اما این به معنای آن نیست که فلسفۀ او ساده و روان باشد. سبک نوشتاری خاص وی هرچند زیبا و دلنشین است، اما درک و تفسیر مقاصد او را دشوار می‌کند. آثار نیچه شاید به‌سادگی قابل فهم نباشد و کتاب‌هایی نظیر کتاب حاضر برای کمک به درک درون‌مایه‌های فلسفۀ نیچه به‌ویژه برای نوآموزان مفید خواهد بود.

نیچه اولین فیلسوفی بود که با بیان عبارت «خدا مرده است» رواج بی‌دینی در اروپای غربی را اعلام کرد. نیچه نه‌تنها به ایمان دینی، بلکه به اعتقاد به ارزش‌های عینی و حقیقت نیز حمله‌ور شد و بیان کرد: «ما باید ارزش‌های خود را برگزینیم».

تولد نیچه مقارن با تغییرات بزرگی بود. عصر تلگراف در سال تولد نیچه فرا رسیده بود، بیانیۀ کمونیست مارکس در چهارسالگی نیچه منتشر شده بود و در همان سال، انقلاب‌ها با رشد و ارزش‌ها و ایده‌های جدیدی مانند لیبرالیسم مردمی، ناسیونالیسم و سوسیالیسم اروپا را در می‌نوردیدند. او بی‌شک یکی از جنجالی‌ترین فیلسوفانی است که تاکنون زیسته است. امروزه مردم او را با دین‌ستیزی به‌ویژه مسیحیت و همین‌طور حمله به ایمان به «دنیای دیگر» می‌شناسند.

در این کتاب نویسنده با نگاهی بی‌طرفانه به تفسیر، شرح و نقد آثار نیچه پرداخته و زمینه‌های فلسفی در کنار زندگی شخصی او مورد بررسی قرار می‌گیرد تا خواننده با حال‌وهوا و وضعیت آن روزگار که زمینه‌ساز فلسفه و آثار نیچه است، آشنا شود. در این کتاب افزون بر شرح زندگی و فلسفۀ نیچه به طور جامع به موضوعات و سؤالاتی پرداخته شده که شاید در کمتر کتابی موشکافانه بررسی شده است. برخی از سؤالاتی که بعد از خواندن این کتاب، می‌توان از پاسخ آنها آگاهی یافت، شامل این موارد است: آیا دادن لقب بی‌دین به نیچه درست است؟ به چه علت از نیچه به عنوان فیلسوف نازی نام برده می‌شود، در حالی که آرا و نظراتش با آن مخالف بوده است؟ دلیل برخی تفسیرهای گمراه‌کننده از کتاب «فراسوی نیک و بد» چیست؟ کودکی و او و تجربۀ زیستن در محیطی زنانه چه تأثیری بر فلسفۀ نیچه گذاشته است؟ چرا نیچه تحت تأثیر موسیقی واگنر و فلسفۀ شوپنهاور بوده است و به چه دلیل بعد از گذشت زمان از یکدیگر فاصله گرفتند؟

و سؤالات و نکاتی دیگر که برای بررسی نقادانه و درک درست فلسفۀ نیچه و بهره‌گرفتن از آن لازم است که از آن آگاهی یافت.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ مترجم

مقدمه

فصل اول: کودکی و جوانی نیچه (79 ـ 1844)

فصل دوم: میان‌سالی و مرگ نیچه (1900 ـ 1879)

فصل سوم: زایش تراژدی

فصل چهارم: ارزیابی دوبارۀ همۀ ارزش‌ها

فصل پنجم: اراده به قدرت

فصل ششم: زرتشت، ابرانسان و بازگشت ابدی

فصل هفتم: دربارۀ حقیقت و جهان‌بینی

فصل هشتم: نیچه و دین

فصل نهم: نیچه و سیاست

فصل دهم: میراث نیچه

زمان‌نگاری وقایع مهم زندگی نیچه

زمان‌نگاری آثار مهم نیچه

فهرست واژگان

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

منابع مشابه بیشتر ...

خواجه بهاءالدین نقشبند: زندگانی، آراء و طریقت (نقشبندیه طریقت خواجگان تا پیدایش مجددیه)

خواجه بهاءالدین نقشبند: زندگانی، آراء و طریقت (نقشبندیه طریقت خواجگان تا پیدایش مجددیه)

نجدت توسون

درحالی‌که طریقت‌های بسیاری در طول تاریخ پا به عرصۀ وجود گذاشتند و هر کدام با توجه به پشتوانه‌های نظر