۴۰۸
۲۰۱
در جستجوی انسان ناب: نگاهی تطبیقی به متافیزیک و روش گروتفسکی و کریشنا مورتی

در جستجوی انسان ناب: نگاهی تطبیقی به متافیزیک و روش گروتفسکی و کریشنا مورتی

پدیدآور: مسعود دلخواه ناشر: دوستانتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: عبدالمحمد دلخواه با مقدمه‌ای از مصطفی ملکیان مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 8ـ4ـ97235ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۲۱۰

خلاصه

اهمیت این کتاب در آن است که برای نخستین بار یک مطالعۀ تطبیقی بین دیدگاه‌ها و نظرات یک عارف شرقی یعنی کریشنا مورتی و یک هنرمند غربی یعتی گروتفسکی در باب موانع رسیدن به «انسان ناب» صورت گرفته است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


یرژی گروتفسکی بی‌تردید از تأثیرگذارترین کارگردانان و نظریه‌پردازان تئاتر در قرن بیستم است که هنوز بحث و اظهارنظر دربارۀ اهداف و ماهیت آثارش بین منتقدان، به‌ویژه صاحب‌نظران تئاتر تجربی جهان ادامه دارد. با وجود تمام مقاله‌ها و پژوهش‌ها و کتاب‌هایی که دربارۀ تجارب تئاتری و فراتئاتری گروتفسکی به قلم پژوهشگران و منتقدان گوناگون نوشته شده است، همچنین با وجود روشنگری‌ها و بیان نکات مهمی که توسط وی دربارۀ کارهایش به طور پراکنده مطرح گردیده، هنوز پرسش‌های مهم و مشخصی دربارۀ کارهای او بی‌پاسخ مانده است. این پرسش‌ها عمدتاً به «هدف غایی» و «منظور پنهان و نهایی» تجارب تئاتری و پساتئاتری گروتفسکی برمی‌گردد. آموزه‌های کریشنا مورتی متفکر و عارف بزرگ قرن بیستم، می‌تواند نقاط تاریکی موضوع مورد بحث را تا حد زیادی روشن کند و درک کامل‌تری از منظور پنهان و هدف غایی پروژه‌های تجربی گروتفسکی را ارائه دهد.

طی پنجاه سال گذشته، موضوعات، اصطلاحات و مفاهیمی مانند حالات ناشناخته، درک بی‌واسطه، سرچشمه و اصل، سکوت ذهن، کنش تام، آگاهی کامل، تقدس، خلاقیت ناب و بالاخره انسان ناب (کامل، مقدس) که گروتفسکی در معرفی کارهایش به کار برده، عیناً در تعالیم کریشنا مورتی به طور دقیق و مشروح توضیح داده شده است. بنابراین اگر توضیحات اندک و ناقص گروتفسکی دربارۀ کارهایش باعث سوءتفاهم بسیار و درک ناقص از هدف و نیت اصلی تجربه‌های تئاتری و به‌ویژه پروژه‌های پساتئاتری او شده باشد، با رجوع به آموزه‌های کریشنا مورتی، بسیاری از آن ابهامات برطرف می‌گردد.

در این کتاب، نگارنده بر آن است که ضمن معرفی و بازشناخت اصطلاحات و واژه‌های کلیدی مطرح‌شدۀ فوق، به مفاهیم قابل درک این اصطلاحات مشترک از نگاه هر دو اندیشمند آگاهی یافته و در نهایت به مفهوم و منظور از «ناشناخته‌ها» دست یابد؛ چراکه «حالات ناشناختۀ ذهن» موضوعی است که هم از نظر گروتفسکی و هم کریشنا مورتی «سرچشمه و منشأ خلاقیت ناب است» و هر دو بر این باورند که درک کامل «ناشناخته‌های ذهن» همان رسیدن به «سرزمین بکر و اصیل» یعنی رسیدن به «سرچشمۀ وجود» (همان نیستان مولانا) است که نهایتاً «انسان ناب و کامل» از آن زاده می‌شود. نویسنده بر این باور است که درک صحیح توضیحات کریشنا مورتی دربارۀ حالات ناشناختۀ ذهن و طریق دستیابی به آن، کلید اصلی درک منظور و مقصود نهان تمام تجارب تئاتری و فراتئاتری گروتفسکی است، همان هدف نهان و ناگفته‌ای که نه گروتفسکی و نه منتقدان و تحسین‌کنندگان گوناگون او هیچ‌وقت آن را به طور کامل و شفاف توضیح نداده و در بیان روشن آن توفیق کامل نیافته‌اند.

فصل اول کتاب اختصاص به بررسی اهداف و طبیعت تجارب تئاتری و پساتئاتری گروتفسکی و فصل دوم به معرفی و بررسی ماهیت آموزه‌های کریشنا مورتی اختصاص یافته است و سپس به مبحث اصلی کتاب پرداخته شده است.

اهمیت این کتاب در آن است که برای نخستین بار یک مطالعۀ تطبیقی بین دیدگاه‌ها و نظرات یک عارف شرقی یعنی کریشنا مورتی و یک هنرمند غربی یعتی گروتفسکی در باب موانع رسیدن به «انسان ناب» صورت گرفته است.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ استاد مصطفی ملکیان

از زبان مترجم

قدردانی نویسنده

مقدمه

فصل اول: ماهیت و هدف تئاتر گروتفسکی

فصل دوم: ماهیت و اهدال تعالیم کریشنا مورتی

فصل سوم: گروتفسکی از جستجوی «تئاتر ناب» تا جستجوی «انسان ناب»

فصل چهارم: روش (متد) گروتفسکی

فصل پنجم: کنش تام: کنش آزادی تام

فصل ششم: انسان ناب، مرید بی‌مراد

سخن آخر

بنیان و اساس پژوهش حاضر

کتاب‌نامه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر