۹۵۰
۲۶۶
گاهشماری جشن های زردشتی

گاهشماری جشن های زردشتی

پدیدآور: مری بویس ناشر: آوای خاورتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: محسن میرزایی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 5ـ33ـ9923ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۱۰

خلاصه

مری بویس در این کتاب روند شکل‌گیری و تحول گاه‌شماری ایرانی را بر اساس بررسی گاه‌شماری جشن‌های زردشتی تشریح و تبیین نموده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


بهترین گزینۀ ممکن برای بررسی تاریخچۀ گاه‌شماری ملت‌های مختلف، مطالعه در مواقع و مواضع جشن‌های ایشان یا آداب و مراسم مخصوصی است که هرساله آنها را با تشریفات ویژه‌ای برگزار می‌کرده‌اند. باید در نظر داشت که در این مسیر، شواهد موجود طبیعتاً کامل یا یک‌دست نیستند؛ گاه با توجه به مکان و زمان، مدارک و مستندات نسبتاً وبی به‌جامانده و کار پژوهشگر را آسان می‌سازد؛ اما گاه هم اسناد موجود به اندازه‌ای پراکنده است که فرمول‌بندی آن تقریباً ناممکن بوده و محقق چاره‌ای جز استنباط مبتنی بر حدسیات ندارد.

طی مطالعات درازمدت در مسئلۀ گاه‌شماری زردشتی، معلوم شده در این حوزه دو نگرش کاملاً متمایز وجود دارد؛ یک نگرش گاه‌شماری زردشتی را دستگاهی برای حساب زمان می‌داند و دیگری آن را ابزاری می‌انگارد که حیات عبادی مؤمنان را در دیانت زردشتی انتظام می‌بخشد. کمال مطلوب آن است که در مطالعۀ تاریخچۀ این گاه‌شماری هر دو نگرش به یکسان مورد توجه قرار گیرد؛ اما از آنجا که هر یک مستلزم علایق و قابلیت‌های ذاتی متفاوتی است ـ یکی در زمینۀ علم هیئت، همراه ذهن ریاضی و دیگری در زمینۀ ذهن، در کنار فهم و احاطه بر سیر تحولات آن ـ تحقیقات خطیر و پربار چند گروه از دانشمندان را به خود معطوف داشته است.

مری بویس در این کتاب روند شکل‌گیری و تحول گاه‌شماری ایرانی را بر اساس بررسی گاه‌شماری جشن‌های زردشتی تشریح و تبیین نموده است. در این اثر وی به مطالعۀ شواهدی از جشنواره‌های مذهبی در متون کهن ایرانی، به‌ویژه ادبیات دورۀ میانه پرداخته و ضمن اشاره به اسناد مرتبط و موجود در منابع اسلامی و خارجی، به اختصار تغییرات مواقع و مواضع این جشنواره‌ها را در دورۀ اسلامی هم در ایران و هم در هند، به مباحث خود افزوده است. بویس در ادامۀ این نوشتار، ضمن بهره‌گیری از تحقیقات اخیر، از منظری دیگر و با اعمال اصلاحاتی، نظریات خود را در قالبی تازه ریخته و در ذیل مباحث جدید، سرگذشت گاه‌شماری بشر را از ماقبل تاریخ آغاز کرده، به ایران باستان پرداخته و گاه‌شماری جشن‌های زردشتی را در دورۀ میانۀ اسلام به شکلی بس فشرده بیان داشته است؛ سپس در تأیید یافته‌های خویش، شواهدی از آداب و سنن مذهبی امروزین پارسیان هند و نیز زردشتیان ایران را که حاصل مشاهدات میدانی خود بوده، ضمیمه نموده است.

به طور خلاصه نویسنده در این کتاب با بهره‌گیری از مواقع و مواضع جشن‌های ایران زردشتی، به‌ویژه جشن‌های هفت‌گانۀ فریضی که عبارتند از گاهنبارهای شش‌گانه و نوروز، کوشیده است تا روند تکوین و سیر تحول گاه‌شماری زردشتی را تشریح نماید.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ مترجم

گاه‌شماری جشن‌های زردشتی

اوستایی‌زبانان و گاه‌شماری «فرهنگ ابتدایی»

زردشت و گاه‌شماری عبادی دین او

تغییر و تحولات گاه‌شماری زردشتی

تغییر و تحولات عصر هخامنشی

دو تغییر در گاه‌شماری ابداعی عصر هخامنشی

تکوین و تحول مفهوم یک «سال کیهانی»

اشکانیان، بهار جشن و نوروز بزرگ

در زمان پادشاهی ساسانیان

پس از غلبۀ اعراب

برداشت‌های عالمانۀ عصر جدید

اتمام محاسبۀ دوگانۀ گاه‌شماری؛ تنها کبیسۀ پارسیان هند

اطلاعات ایرانیان مسلمان از مراسم و اعیاد زردشتی

گاه‌شماری سنتی و آداب و تشریفات آن در عصر حاضر

خاتمه

یادداشت‌ها

کتابنامه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه

همدردان ناهمگون؛ یادداشت‌های روازنۀ امیرحسین خان سردار شجاع از سفر مهاجرت؛ محرم 1335 هـ.ق ـ ربیع‌الاول 1336 هـ.ق

همدردان ناهمگون؛ یادداشت‌های روازنۀ امیرحسین خان سردار شجاع از سفر مهاجرت؛ محرم 1335 هـ.ق ـ ربیع‌الاول 1336 هـ.ق

به کوشش محسن میرزایی

آنچه در این کتاب آمده، یادداشت‌ها و خاطراتی است از سفر مهاجرت؛ تلاش گروهی از ایرانیان برای بهره‌بردا