۹۱۰
۲۰۲
شاعر تنبک: گزیدۀ اشعار و ترانه‌های ناصر فرهنگ‌فر

شاعر تنبک: گزیدۀ اشعار و ترانه‌های ناصر فرهنگ‌فر

پدیدآور: به کوشش آرش فرهنگ‌فر، میرعلیرضا میرعلی‌نقی ناشر: گویاتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 5ـ.9ـ7786ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۹۱

خلاصه

در این کتاب پس از آوردن سال‌شمار زندگی استاد ناصر فرهنگ‌فر، در بخش اول گزیده‌ای از اشعار جدی ایشان آورده شده و بخش دوم به اشعار طنز و هزلیات ایشان اختصاص دارد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


زنده‌یاد ناصر فرهنگ‌فر در سال 1326 در شهرری از خاندانی رازی و تهرانی به دنیا آمد. جد مادری او میرزا مهدی خوشنویس از خوشنویسان نسخ‌نویس و کاتبان قرآن و معلم دختران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار بود. اولین آشنایی او با تنبک و تنبک‌نوازی در هفت‌سالگی‌اش بود. اولین درس‌های تنبک‌نوازی را نزد عمویش «حسن‌محمد» ملقب به حسن خوشرو فرا می‌گیرد و در ده‌سالگی همراه ویلن علی رهبری در جشن‌های مدارس، برنامه‌هایی را اجرا می‌کند و در دوازده‌سالگی برنامۀ ویژۀ کودکان پرورشگاهی را به اجرا می‌گذارد.

در سال 1349 وارد گروه موسیقی دانشکدۀ هنرهای زیبا می‌شود و برای ادامۀ تحصیل نیز به آنجا می‌رود. در این سال‌ها «سه‌تار» را به عنوان ساز دوم خود برای فراگیری ردیف‌ها انتخاب می‌کند. هم‌نوازی با هنرمندان مرکز حفظ و اشاعۀ موسیقی سبب می‌شود تا استاد نورعلی برومند مقام او را در تنبک چنین عنوان دارد: «شما در ضرب، معلم من هستی». زنده‌یاد فرهنگ‌فر در روز پنج‌شنبه بیست‌سوم مردادماه سال 1376 به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

آنچه فرهنگ‌فر را از دیگر تنبک‌نوازان که به شیوه‌های دیگر می‌نوازند، جدا کرده و ممتاز می‌کند، حس انسانی بسیار قوی و اندیشۀ بالای او در زمینۀ شعر و عرفان و درک خاصی است که از زیبایی و تناسب ریتم داشته است و همچنین پدیدۀ گوهرین او بود که وقتی سر انگشتش به پوست تنبک آشنا می‌شد، گویی دستی لطیف و نوازشگر رگ و پوست و اندام روان را نوازش می‌کند.

چکامه‌های برجای‌مانده از استاد فرهنگ‌فر، نشان‌دهندۀ مشی فکری و نگرش خاص او به موضوعات و جهان پیرامون است. چیزی که به‌یقین می‌توان گفت، با توجه به آثار ایشان، علاقمندی به اشعار کلاسیک به‌ویژه سبک عراقی بسیار مشهود است. پایبندی به اصول کلاسیک و سنت‌ها و هم‌زمان، بیان به‌روز مسائل اجتماعی و پیرامونی و طنزی ذاتی و تلخ که حتی در گوشه‌گوشۀ آثار جدی ایشان به چشم می‌خورد، از ایشان و آثارشان شخصیتی متمایز به وجود آورده است. استفاده از صنایع بدیع شعری، ایهام و استعارات و تشبیهات به‌جا و گاهی طنازی نمکین، باعث جذابیت اشعار ایشان شده است.

در این کتاب پس از آوردن سال‌شمار زندگی استاد ناصر فرهنگ‌فر، در بخش اول گزیده‌ای از اشعار جدی ایشان آورده شده و بخش دوم به اشعار طنز و هزلیات ایشان اختصاص دارد. در بخش بعدی گفتارهایی از دوستان و شاگردان ایشان آورده شده است. بخش پایانی کتاب اختصاص به تصاویری از استاد فرهنگ‌فر دارد.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

سال‌شمار زندگی استاد ناصر فرهنگ‌فر

بخش اول: جدیات

بخش دوم: طنزیات و هزلیات

گفتار یاران موافق: یادداشت‌هایی کوتاه به یاد ناصر فرهنگ‌فر

تصاویر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش