۷۹۸
۲۷۳
بلخ و زبان بلخی (از ایران چه می‌دانم؟ 150)

بلخ و زبان بلخی (از ایران چه می‌دانم؟ 150)

پدیدآور: امیر عمادالدین صدری ناشر: دفتر پژوهش های فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 3ـ531ـ379ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۲۶

خلاصه

چون بلخ یکی از پایگاه‌های آغازین شعر و ادب فارسی نو است، تلاش شده تأثیر زبان بلخی بر زبان فارسی نو بررسی شود. در این کتاب کوشش بر آن بوده تا دیدی کلی از بلخ و زبان بلخی به خواننده ارائه شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


بلخ یکی از شهرهای هخامنشی بود که به دست اسکندر مقدونی گشوده شد. بعد از اسکندر به ترتیب دولت‌های یونانی ـ بلخی، کوشانی، ساسانی، کیداری، هیتالی و ترکان بر آن فرمانروایی کردند. در آن روزگار بلخ یکی از مراکز بازرگانی جهان بود و جایگاهی برای گفتگوی فرهنگ‌های یونانی و هندی ـ بودایی و مانوی و ایرانی ـ زردشتی بود. پس از آن دورۀ اسلامی بلخ آغاز می‌شود که «قبة الاسلام» بود. بر اثر تازش‌های غزان و مغولان بلخ به نابودی گرایید و در نزدیکی آن شهر مزارشریف گسترش یافت.

با کشف اسناد بلخی در دهۀ نود میلادی، نکاتی تازه و بدیع از تاریخ بلخ آشکار شد. همچنین زبان بلخی از زبان‌های ایرانی میانۀ کمتر شناخته‌شده است. از این‌رو شناخت زبان بلخی دریچه‌ای تازه به زبان‌شناسی ایرانی می‌گشاید. از سوی دیگر، چون بلخ یکی از پایگاه‌های آغازین شعر و ادب فارسی نو است، تلاش شده تأثیر زبان بلخی بر زبان فارسی نو بررسی شود. در این کتاب کوشش بر آن بوده تا دیدی کلی از بلخ و زبان بلخی به خواننده ارائه شود.

با روی کارآمدن طاهریان به عنوان حاکم خراسان (206 قمری) بلخ مرکزیت خود را از دست داد و نیشابور مرکز خراسان شد. یعقوب لیث در سال 257 یا 258 قمری به بلخ حمله کرد و بلخیان با وجود پایمردی شدیدی که نشان دادند، شکست خوردند و تعداد زیادی کشته شدند. همچنین یعقوب، نوشاد و برخی بناهای بلخ را ویران کرد.

یکی از خاندان‌های بزرگ بلخ خاندان برمکی بود. خالد بن برمک وزیر سفاح منصور عباسی بود و یحیی بن خالد وزیر هارون عباسی و پسران وی جعفر و فضل از بلندپایگان دربار هارون عباسی بودند. از شاگردان کندی فیلسوف العرب دو تن بلخی بودند: یکی ابومعشر بلخی ریاضی‌دان و منجم نامی صاحب کتاب‌های «الادوار و الالوف»، «الموالید» و ... و دیگری ابوزید احمد بن سهل بلخی متکلم و فیلسوف معروف صاحب کتاب‌های «اقسام العلوم و شرایع الادیان»، «السیاسة الکبیر والصغیر» و .... .

فصل یکم این کتاب در شش بخش اختصاص به بررسی بلخ دارد. در این فصل دربارۀ تاریخ بلخ از آغاز تا اسلام، بلخ در متون باستانی، دین‌های گوناگون در بلخ، تاریخ بلخ در روزگار اسلامی، بلخ در کتاب‌هایی جغرافیایی و بزرگان بلخ مطالبی مطرح شده است.

نخستین اطلاع از زبان بلخی به گزارش سفر زائر چینی شون‌زانگ بازمی‌گردد که در حدود سال 630 میلادی از تخارستان عبور کرده و دربارۀ زبان و خط این منطقه اطلاعاتی را بدین‌گونه نقل کرده است: «تخارستان از نظر زبان با سایر مناطق اختلاف کمی دارد. تعداد حروف الفبای آن 25 است که با هم ترکیب و ایجاد می‌شوند و به وسیلۀ آنها در همۀ موضوعات به کار گرفته می‌شود. خط آن به شکل افقی و از چپ به راست نوشته می‌شود. تعداد آثار مکتوب آن زیاد و از آثار سغدی بیشتر است».

زبان بلخی به دورۀ ایرانی میانۀ شرقی تعلق دارد. در این زبان دو گویش شناسایی شده است؛ گویش بلخی کوشانی که ساخت‌های کهن‌تر را نگه داشته است و به خط بلخی ـ یونانی راست‌گوشه نوشته شده و گویش بلخی نو که ساخت‌های صرفی آن همسانی بیشتری با زبان‌های ایرانی میانۀ غربی دارد و به خط پیوسته نگاشته شده است.

فصل دوم کتاب دربارۀ زبان بلخی است. در این فصل زبان بلخی از دید گذشتگان، پیشینۀ بررسی زبان‌ بلخی، جایگاه زبان بلخی در میان زبان‌های ایرانی، خطوط این زبان، آواشناسی، صرف، نحو و .... این زبان بررسی‌هایی صورت گرفته است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌سخن

فصل یکم: بلخ

1. تاریخ بلخ از آغاز تا اسلام

2. بلخ در متون باستانی (کتیبه‌های هخامنشی، متون اوستایی، فارسی میانه و ....)

3. دین‌های گوناگون در بلخ

4. تاریخ بلخ در روزگار اسلامی

5. بلخ در کتاب‌های جغرافیایی اسلامی

6. بزرگان بلخ

فصل دوم: زبان بلخی

1. زبان بلخی از دید گذشتگان

2. پیشینۀ بررسی‌های زبان بلخی

3. جایگاه زبان بلخی در میان زبان‌های ایرانی

4. خطوط زبان بلخی

5. آواشناسی

6. صرف (اسم و صفت، ضمیر، عدد، فعل، قید، حرف اضافه، حرف ربط، صوت)

7. نحو

8. واژه‌سازی

9. تماس زبانی

10. تأثیر زبان بلخی بر زبان فارسی نو

11. آثار بازمانده از زبان بلخی

سخن پایانی

مآخذ

تصاویر

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

مقیم دل: حکایت‌هایی از زندگانی مولانا برای انسان زمانه ما برگرفته از «مناقب العارفین» شمس‌الدین افلاکی (ویراست جدید)

مقیم دل: حکایت‌هایی از زندگانی مولانا برای انسان زمانه ما برگرفته از «مناقب العارفین» شمس‌الدین افلاکی (ویراست جدید)

غلامرضا خاکی

در بخش اول این کتاب نوشتارهایی دربارۀ نیاز به آموزه‌های مولانا، ویژگی‌های کتاب «مناقب العارفین»، روش

مولانا در برابر معمای جبر و اختیار

مولانا در برابر معمای جبر و اختیار

احمد کتابی

نظریات مولانا دربارۀ جبر و اختیار، صرف‌نظر از عنوان اصلی و متعارف، ذیل عنوان‌های متعدد دیگری از جمله