۷۳۲
۲۱۳
سینما به روایت اصفهان: یک پژوهش تاریخی، تحلیلی (1304 ـ 1357)

سینما به روایت اصفهان: یک پژوهش تاریخی، تحلیلی (1304 ـ 1357)

پدیدآور: پژمان نظرزاده آبکنار، نفیسه باقری، مصطفی حیدری ناشر: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهانتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: اصفهانتیراژ: ۳۰۰شابک: 8ـ132462ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۳۶

خلاصه

این کتاب در پی آن است با به‌دست‌آوردن اطلاعات تاریخی دربارۀ سینماهای اصفهان به تحلیل فرهنگی ـ تاریخی در خصوص ارتباط دوسویۀ بین شهر و سینما دست یابد؛ پژوهشی که با توجه به تاریخ نسبتاً طولانی سینما در شهر اصفهان جای آن میان کتاب‌های تحقیقی و تحلیلی است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


با قاطعیت نمی‌توان گفت اولین بار چه زمانی تصاویر متحرک در اصفهان دیده شد و مردم شهر به آن روی خوش نشان دادند. اما مسلم است که در دهۀ 1310 خیابان چهارباغ عباسی به پیروی از خیابان لاله‌زار تهران به مرکز فرهنگی شهر اصفهان تبدیل شده بود. در خیابان چهارباغ، افزون بر مراکز فروش کتاب و صفحۀ گرامافون و تعدادی کافه و قهوه‌خانه، چند سالن سینما نیز بود که مردم را در طول هفته عموماً با فیلم‌های صامت و تعدادی فیلم ناطق سرگرم می‌کردند. سالن‌های سینما در اصفهان در دهه‌های بعد همچنان به رشد و توسعۀ خود ادامه دادند و در اواخر دهۀ 1340 و شروع دهۀ 1350 به سال‌های اوج خود رسیدند.

این کتاب در پی آن است با به‌دست‌آوردن اطلاعات تاریخی دربارۀ سینماهای اصفهان به تحلیل فرهنگی ـ تاریخی در خصوص ارتباط دوسویۀ بین شهر و سینما دست یابد؛ پژوهشی که با توجه به تاریخ نسبتاً طولانی سینما در شهر اصفهان جای آن میان کتاب‌های تحقیقی و تحلیلی است. این کتاب، تلاشی است برای جستجوی حلقه‌های گمشدۀ اطلاعات تاریخی سینما در اصفهان. این اطلاعات بر مبنای اسناد اداری، نوشته‌های مطبوعاتی عصر پهلوی در رابطه با سینما و گفتگو با فعالان سینمایی در آن دوران تنظیم شده است. تلاش شده با حفظ پیوستار تاریخی اطلاعات جدیدی دربارۀ سینماهای اصفهان به دست داده شود. بنابراین در این کتاب به تاریخ و همچنین جریان‌ها و حوادث سینمایی در اصفهان طی سال‌های حکومت پهلوی از سال 1304 تا 1357 می‌پردازد. این پژوهش به تاریخ سینماهای اصفهان در عصر پهلوی اختصاص دارد؛ اما بنا بر روند حوادث تاریخی، چند سال بعد از تأسیس سلسلۀ پهلوی آغاز شده و اندکی بعد از پیروزی انقلاب پایان یافته است. ذکر تاریخ مشخص در عنوان کتاب به این منظور است که خواننده با رویکرد کلی پژوهش آشنا شود.

نویسندگان در این کتاب کوشیده‌اند به ارتباط سالن‌های سینما در اصفهان با تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بپردازند و تغییرات رفتاری مردم هنگام تماشای فیلم در سالن سینما و همچنین روند نوسازی سینماها و تحولات قانونی در خصوص نمایش فیلم را بررسی کنند. در ادامه نیز با نگاهی به قوانین تصویب‌شده در ادوار مختلف در زمینۀ اکران فیلم و احداث سالن‌های سینما، به بررسی رفتار حکومت پهلوی با این پدیدۀ همه‌گیر پرداخته شده است. نگاهی به تحولات تاریخی سینما طی دوران یادشده، بررسی تحلیلی چند فیلم شاخص دربارۀ اصفهان و جستجو در پدیده‌هایی مانند سینمای آزاد و همچنین آتش‌سوزی سیتماها در چند دورۀ تاریخی بخش‌های دیگر کتاب را شکل می‌دهند.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

فصل اول: چهارباغ عباسی، مرکز سینمایی اصفهان

فصل دوم: تاریخ سالن‌های سینماهای اصفهان

فصل سوم: رابطۀ نهاد قدرت و سینما در اصفهان

فصل چهارم: مناسبات اقتصادی سینما در اصفهان

فصل پنجم: مناسبات اجتماعی سینما در اصفهان

فصل ششم: تجربیاتی از اصفهان

فصل هفتم: مورد عجیب سینمای آزاد در اصفهان

فصل هشتم: آغازی بر یک پایان

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش