۸۳۵
۱۶۷
به غوغای باران: دو دفتر شعر

به غوغای باران: دو دفتر شعر

پدیدآور: سونیا بالاسانیان ناشر: فنجانتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: آرپیار پطرسیان مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۸۰۰شابک: 0ـ1ـ97997ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۲۰۰

خلاصه

بالاسانیان هنرمند تجسمی و شاعر است. او به زبان ارمنی شعر می‌گوید. اشعار او در دو دفتر با عنوان‌های «شاید زمانی قلب دیوانه‌ای» (1982) و «اهدای احساسات لبریز از رؤیا به غوغای باران» (1991) در نیویورک منتشر شده است. این دو دفتر با هم در قالب یک کتاب در سال 2006 در ایروان نیز منتشر شدند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


سونیا بالاسانیان (امیریان) در فروردین 1321 خورشیدی در ده ازنای اراک به دنیا آمد. در سال 1970 لیسانس هنرهای زیبا را از برنامۀ مشترک «دانشگاه پنسیلوانیا» و «آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا» کسب کرد و سپس در سال 1978 موفق به اخذ درجۀ فوق لیسانس هنرهای زیبا از «انستیتو پرات» شد. وی همچنین فارغ‌التحصیل برنامۀ مطالعات آزاد موزۀ ویتنی نیویورک است. در فاصلۀ سال‌های 1970 تا 1979 در ایران در هنرکدۀ هنرهای تزئینی و نیز در دانشگاه‌های ملی و فارابی به تدریس هنر مشغول بوده است. او در حال حاضر در نیویورک و ایروان زندگی و کار می‌کند. آثار او در بسیاری از اماکن مشهور شهر نیویورک همچون «موزۀ هنرهای معاصر» و مرکز مجسمه‌سازی و نگارخانۀ «اگزیت آرت» به صورت نمایشگاه‌های فردی و جمعی به نمایش گذارده‌اند.

بالاسانیان هنرمند تجسمی و شاعر است. او به زبان ارمنی شعر می‌گوید. اشعار او در دو دفتر با عنوان‌های «شاید زمانی قلب دیوانه‌ای» (1982) و «اهدای احساسات لبریز از رؤیا به غوغای باران» (1991) در نیویورک منتشر شده است. این دو دفتر با هم در قالب یک کتاب در سال 2006 در ایروان نیز منتشر شدند. شعرهای او دارای لایه‌های متنوع و ژرف درونی و لبریز از نوسانات ذهنی و احساسات پنهان و آشکارند. از آنجا که او هنرمند تجسمی هم هست، تأثیر متقابل شعر و تصویر در آثار او به‌گستردگی شکل‌های بیان و دامنۀ نگاه منجر شده است.

در برهۀ تقریباً ده‌سالۀ فاصلۀ انتشار دو کتاب شعرش، تحول جالبی در وضعیت ذهنی و جهان‌بینی شاعر رخ داد. در کتاب اول، شاعر درون‌گرا و سوررئالیست است. در این دفتر او از احساسات بسیار خصوصی سخن می‌گوید و احتمالاً به همین سبب، برای محافظت از حریم خصوصی خود و پرهیز از حضور عریان در انظار عموم، ناخودآگاه از تمثیل و نماد و شیوه‌های انتزاعی بهره می‌گیرد. در کتاب دوم اما او عمدتاً تأملات جمعی و برداشت‌های برون‌گرایانه را جایگزین احساسات شخصی کرده است. تصاویر فضاهای شهری و روستایی، همچنین آیین‌ها و مراسم سنتی، ملی و خانوادگی بر پس‌زمینۀ نقد اجتماعی جایگزین احساسات درونی او شده‌اند.

نخستین گام‌های بالاسانیان در عرصۀ شعر در 23 سالگی (1965) برداشته شد. وقتی که با گروه ادبی «نور اِج» (صفحۀ نو) در تهران آشنا شد و با آن آغاز همکاری کرد. اعضای این گروه ادبی جمعی از نویسندگان جوان و نوجو، از پیشگامان شعر نو در ادبیات ارمنی بودند که در سال 1932 گروه را تأسیس کرده بودند. او در سال 1971 به عضویت گروه درآمد و در سال 1972 در هجدهمین شمارۀ «نور اج» به عنوان یک شاعر تثبیت‌شده شناخته می‌شد.

سونیا بالاسانیان در کورۀ سبک‌ها و روش‌های گوناگون این شاعران رشد کرد و به بلوغ ادبی رسید. در شعرهای دفتر اول، او آشکارا تحت تأثیر احساسات و تنش‌های شخصی پیچیدۀ زورایر میرزایان، دیدگاه‌های تمثیلی ظریف آشوتا اصلان، تصویرسازی‌های بدوی و مستقیم گالوت خاننتس و تا حدودی تلخی و تنهایی ر. بن است. اما کتاب دوم او متفاوت است. طبیعی است که شاعر از نظر احساسات درونی و لحظات عاطفی همان شاعر است؛ اما اندیشه و داستان و روند ارائه پخته‌تر شده است. در این کتاب گزیده‌ای از دو دفتر او به فارسی ترجمه شده و در مقدمۀ کتاب نیز اشاره‌ای به زندگی و شعر او شده است.

نمونه‌ای از اشعار:

دشنه در نیام انتظار می‌کشد

من وارد باغ شعر می‌شوم،

در بیرون زمان.

نقطه‌های موهوم یکدیگر را دنبال می‌کنند

قلب منقلبم

سکوت را می‌رباید.

طوفان وحشت‌زده

شقایق‌های صخره سنگ‌ها را می‌کند.

من در شعر را می‌بندم.

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت

دفتر اول: شاید زمانی قلب دیوانه‌ای

دفتر دوم: اهدای احساسات لبریز از رؤیا به غوغ ای باران

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

منابع مشابه بیشتر ...

از آستین شعر

از آستین شعر

آدونیس

در برگردان این مجموعه افزون بر اینکه کوشیده شده است شعریت و برجستگی زبانی اثر حفظ شود، مترجم کوشیده

حکم زندگی: گزیده‌ای از اشعار نینا کاسیان

حکم زندگی: گزیده‌ای از اشعار نینا کاسیان

نینا کاسیان

این کتاب گزیده‌ای است از کتابی انگلیسی که آن خود گلچینی است از ترجمۀ اشعار نینا کاسیان از رومانیایی