۱۱۵۰
۳۳۲
مارکسیسم و مسائل زبان شناسی

مارکسیسم و مسائل زبان شناسی

پدیدآور: یوسیف ویساریونوویچ استالین ناشر: کتاب بهارتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: محمدرضا اصلانی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 0ـ33ـ7067ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۰۲

خلاصه

در سال‌های آخر عمر استالین، جزوه‌ای با عنوان «مارکسیسم و مسائل زبان‌شناسی» از او چاپ شد. مطالب این جزوه مصاحبه‌هایی است که او به روزنامۀ «پراودا» دربارۀ زبان و زبان‌شناسی کرده بود و اهمیتش به‌اندازه‌ای بود که مایکل هلیدی در مقالات کتاب «زبان در جهان در حال تغییر» به دیدگاه‌های استالین دربارۀ نظام دستوری و ذخیرۀ واژگان پایه اشاره کرد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


دیدگاه‌هایی که تاریخ‌نویسان دربارۀ استالین دارند، به‌غایت متناقض و شگفت‌انگیز است؛ عده‌‌ای او را رهبری یگانه می‌پندارند که در جنگی مصیبت‌بار روسیه را از چنگ آلمان هیتلری نجات داد و شکست حتمی را به پیروزی بدل کرد؛ در دورۀ حکومتش بی‌سوادی ریشه‌کن شد؛ موقعیت‌های شغلی افزایش یافت؛ تحصیلات و خدمات پزشکی رایگان شد و خلق اتحاد شوروی از شر تیفوس و مالاریا نجات پیدا کرد؛ همچنین پیشرفت‌های پزشکی باعث شد طول عمر متوسط شهروندان افزایش یابد. افزون بر اینها زنان از تحصیلات کافی و حقوق برابر با مردان برخوردار شدند؛ آنها برای اولین بار امکان یافتند تا نوزادان خود را در بیمارستان به دنیا بیاورند. برخی دیگر استالین را روستازادۀ گرجی فقیر می‌پندارند که پله‌های ترقی را طی کرد و در نهایت به ژنرالی مهم و تأثیرگذار بدل شد. حاکمیت او فرازونشیب‌های بسیار داشت و کارنامه‌اش آمیخته به نیکی و پلشتی است.

زبان‌شناسی از معدود رشته‌هایی است که استالین علاقۀ خاصی به آن داشت. نیکولای یاکلوفلویچ از چهره‌های شاخص زبان‌شناسی در شوروی دورۀ استالین به حساب می‌آمد. مار مدعی بود که زبان ساختاری طبقاتی دارد و ساختار زبان را ساختار اجتماعی جامعه تعیین می‌کند. به اعتقاد مار ارزش اجتماعی زبان مانند ارزش اجتماعی نقاشی با دیگر هنرهاست. از دیدگاه او ابرخانوادۀ زبانی نخستین که همۀ زبان‌های دنیا از آن ریشه گرفته به سه خانوادۀ حامی، سامی و یافثی تقسیم می‌شود.

مار ادعا می‌کرد زبان یافثی مادر همۀ زبان‌هاست و به طور خاص زبان‌های کارتولی و قفقازی از آن انشعاب یافته‌اند. بر این اساس او منکر پیوستگی خویشاوندی میان زبان‌ها بود و در نهایت می‌توان گفت تفاوت زبانی را زدود، به طوری که آنها در یکدیگر ادغام شوند؛ دقیقاً مانند همان نظریۀ ارتدکس مارکسیستی که عنوان می‌کرد دولت‌ها ابزار حکومت طبقاتی‌اند و باید در یکدیگر ادغام شوند تا از بین بروند. مار تلاش می‌کرد بین نظریۀ ماریستی خود و مارکسیسم پیوندی برقرار کند.

در سال‌های آخر عمر استالین، جزوه‌ای با عنوان «مارکسیسم و مسائل زبان‌شناسی» از او چاپ شد. مطالب این جزوه مصاحبه‌هایی است که او به روزنامۀ «پراودا» دربارۀ زبان و زبان‌شناسی کرده بود و اهمیتش به‌اندازه‌ای بود که مایکل هلیدی در مقالات کتاب «زبان در جهان در حال تغییر» به دیدگاه‌های استالین دربارۀ نظام دستوری و ذخیرۀ واژگان پایه اشاره کرد و البته در دعوای زبان‌شناسانه‌ای که استالین با مار داشت، بیشتر از مار جانب‌داری کرد. این کتاب ترجمۀ نسخۀ انگلیسی آن جزوه است. افزون بر این در انتهای کتاب ترجمۀ مقاله‌ای از مایکل اسمیت با عنوان «پیوستگی صورت‌ها؛ زبان، ملت، استالین» به پیوست آمده که از نظر موضوعی کامل‌کنندۀ مطلب است.

فهرست مطالب کتاب:

* پیش‌گفتار مترجم

اشاراتی کوتاه به زندگی و مرگ استالین

زبان‌شناسی و استالین

* دربارۀ مارکسیسم در زبان‌شناسی

* دربارۀ پاره‌ای از مسائل زبان‌شناسی

در جواب رفیق کراشنینکووا

در جواب رفیق سانژیف (29 ژوئن 1950)

برای رفقا دی. بلکین و اس. فورر (11 ژوئیه 1950)

در جواب رفیق ای. خولوپوف (28 ژوئیه 1954)

چند مثال در تبیین پاسخ استالین به خوپولوف

* پیوست: پیوستگی صورت‌ها: زبان، ملت، استالین (مایکل جی. اسمیت)

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

مجید فروتن

از ویژگی‌های بارز این کتاب، تلاش برای دسترسی به بخشی از اسناد و سوابق دولتی و اصل نشریات یا آرشیو اس

افسانه و نیمای جوان

افسانه و نیمای جوان

ایلیاکیان احمدی

منظومۀ بلند، استثنایی و تأثیرگذار «افسانه» شعری که نیمای جوان در سال 1301 و در 25 سالگی می‌سراید، پی

منابع مشابه بیشتر ...

شناخت نامۀ دکتر محمدرضا باطنی

شناخت نامۀ دکتر محمدرضا باطنی

به کوشش مجتبا نریمان

دکتر باطنی در سطح مقوله‌بندی یا قالب‌بندی مفاهیم به کمک واژه‌های زبان نیز پیشتاز و اثرگذار بوده است.

پیکره های زبانی و ترجمه: شیوه‌ها، مفاهیم و کاربردها

پیکره های زبانی و ترجمه: شیوه‌ها، مفاهیم و کاربردها

مهرداد واشقانی فراهانی، مهسا پهلوان‌زاده فینی

با توجه به نقش پیکره‌ها در مطالعات زبانی به طور عام و مطالعات ترجمه به طور خاص، این کتاب با رویکردی