۶۵۹
۲۳۳
 آین رند: زندگی، رمان و فلسفه

 آین رند: زندگی، رمان و فلسفه

پدیدآور: ناتانیل برندن، باربارا برندن ناشر: لوگوستاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: سهراب خلیلی شورینی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۴۰۰شابک: 0ـ62ـ6288ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۲۶۲

خلاصه

آین رَند رمان‌نویس، فیلسوف، نمایشنامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس روسی ـ آمریکایی بود که به دلیل فلسفۀ «عینیت‌گرایی» که مروج آن بود و رمان‌های پرفروش‌اش «سرچشمه» و «اطلس شورید» معروف است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


آین رَند رمان‌نویس، فیلسوف، نمایشنامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس روسی ـ آمریکایی بود که به دلیل فلسفۀ «عینیت‌گرایی» که مروج آن بود و رمان‌های پرفروش‌اش «سرچشمه» و «اطلس شورید» معروف است. این رمان‌ها مضامینی فلسفی و عناصری علمی ـ تخیلی و رمانتیک دارند. آین رند در هنر مروج واقع‌گرایی رمانتیک بود و به جز ارسطو و برخی ارسطوگرایان و لیبرال‌های کلاسیک، سرسختانه با بیشتر فیلسوفان و سنت‌های فلسفی مخالفت می‌کرد. این کتاب نگاهی است به زندگی و آثار آین رند از منظر بارابارا برندن و ناتانیل برندن، روان‌درمانگر و نویسندۀ آمریکایی ـ کانادایی که زمانی هم‌فکر و همکار او بود.

هنگام نوشتن «ما زندگان» او هنوز خود را از نظر دانش فلسفی یا تجربۀ آدمی آماده برای ترسیم تصویر کامل مفهوم دلخواهش از انسان ایدئال نمی‌دانست. ایدئال او فقط تا حدودی در آنچه کیرا درلیو می‌بیند، پتانسیلی که اگر او در کشوری آزاد زندگی می‌کرد، حتماً شکوفا می‌شد، پیشنهاد می‌شود. در آخرین صحنۀ رمان، هم‌چنان که کیرا که به‌شدت زخمی شده و خود را با تقلای بسیار در دشت مملو از برف به سوی مرز، به سوی جهانی که در آن سوی روسیۀ شوروی وجود دارد می‌کشاند، انگیزۀ او تصویری از زندگی آزاد در خارج و از لیو آن‌گونه که می‌توانست باشد، بوده است. او پیش از رسیدن به مرز جان خود را از دست می‌دهد؛ اما آین رند در عبور از مرز توفیق می‌یابد تا بتواند به مفهومش از زندگی و انسان آن‌گونه که باید باشد جامه‌ای از واقعیت بپوشاند ـ در «سرچشمه» و در شخص هوارد روارک.

آین رند از چه چیزی دفاع می‌کند؟ چه چیزی را به چالش می‌کشد؟ چرا کتاب‌های او را به‌کرات و به طور جنون‌آمیزی به باد انتقاد می‌گیرند؟ و چرا این کتاب‌ها در تیراژ میلیونی به فروش می‌رسند؟ آین رند به عنوان یک متفکر و هنرمند، چه چیزی را به انسان‌ها عرضه می‌کند؟ دلیل تحسین و اشتیاقی که نثار کتاب‌های او می‌شود، چیست؟ این سؤالاتی که در این کتاب برای پاسخ‌دادن به آنها نوشته شده است.

رسالۀ نخستین «انقلاب اخلاقی در اطلس شورید»، عوامل اصلی اخلاقیات آین رند در پیوند با اهمیت آن با بحران جاری روشنفکری، اخلاقی و سیاسی را بحث می‌کند. هدف این رساله شرح تفضیلی و سیستماتیک اخلاقیات آین رند نیست. مبانی فلسفۀ اخلاقی او یعنی معرفت‌شناسی عینیت‌گرایی هم در آن نیامده است، بلکه این گفتار شرحی است بر اهمیت تاریخی و فرهنگی اخلاقیات او و نگراشی که اخلاقیات او نسبت به ایدئال اخلاقی دارند.

«عینیت و روان‌شناسی» به طور خلاصه برخی از کاربردهای عینیت‌گرایی برای علم روان‌شناسی و کمک‌های بالقوه‌ای که می‌توان به آن رشته بکند را نشان می‌دهد.

«روش ادبی آین رند: اصول بنیادی زیبایی‌شناسی رمان‌های آین رند را تجزیه و تحلیل نموده و مفهوم او از رابطۀ انسان با وجود که کلید روش ادبی اوست را تبیین می‌کند.

گفتار «آین رند کیست» به قلم باربارا برندن، یک مطالعۀ زندگی‌نامه‌ای است که عمدتاً به رشد فکری و هنری آین می‌پردازد.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌درآمد

تحلیلی از رمان‌های آین رند

فصل یکم: انقلاب اخلاقی در اطلس شورید

فصل دوم: عینیت‌گرایی و روان‌شناسی

فصل سوم: اسلوب ادبی آین رند

فصل چهارم: آین رند کیست؟

دربارۀ نویسندگان

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ره افسانه‌زدند؛ تبارشناسی آثار خلقیات‌نویسان ایرانی در پنجاه سال اخیر

ره افسانه‌زدند؛ تبارشناسی آثار خلقیات‌نویسان ایرانی در پنجاه سال اخیر

آرمین امیر

در این کتاب با بهره‌گیری از چارچوب مفهومی و روش ادوارد سعید در کتاب شرق‌شناسی به تبارشناسی مهم‌ترین

حکایت خرگرد و مدرسه: در نسبت مدرسۀ غیاثیه و بستر ظهورش

حکایت خرگرد و مدرسه: در نسبت مدرسۀ غیاثیه و بستر ظهورش

مهدی گلچین عارفی

این کتاب پیرامون معماری و تاریخچه مدرسه مبارکه غیاثیه در شهر خرگرد (خواف) در استان خراسان رضوی است.