۵۵۰
۲۵۸
فلسفۀ شکسپیر: کشف معنای پنهان نمایشنامه‌ها

فلسفۀ شکسپیر: کشف معنای پنهان نمایشنامه‌ها

پدیدآور: کالین مک‌گین ناشر: همانتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: بهارک سامی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۰۰شابک: 5ـ26ـ6203ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۲۸۸

خلاصه

کالین مک‌گین فیلسوف بعد از مطالعۀ عمیق نمایشنامه‌های شکسپیر درمی‌یابد که در کنار ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها، درون‌مایه‌های فلسفی عمیقی که شکسپیر با ظرافت و تردستی در تاروپود آثارش بافته، نگذاشته تا غبار کهنگی بر آنها بنشیند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​


کمتر کسی است که شکسپیر خداوندگار عالم نمایش را نشناسد. این شناخت طیفی است که یک‌ سر آن دانستن فقط نام چند تراژدی شاخص شکسپیر یا ازبربودن یکی‌دو نقل مشهور از نمایشنامه‌های اوست و سر دیگر، دریافت‌های عمیق از ویژگی‌های ادبی و هنری آثار او را دربر می‌گیرد. اما چرا نام شکسپیر تا بدین مایه آشناست و بعد از گذشت چهار قرن از زمان وی، هنوز از وزن و اعتبار جهانی‌اش ذره‌ای کم نشده است؟ آیا راز جاودانگی او چیره‌دستی منحصربه‌فردش در نمایشنامه‌نویسی است؟ پاسخ به‌یقین مثبت است، اما حق مطلب را به طور کامل ادا نمی‌کند.

کالین مک‌گین فیلسوف بعد از مطالعۀ عمیق نمایشنامه‌های شکسپیر درمی‌یابد که در کنار ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها، درون‌مایه‌های فلسفی عمیقی که شکسپیر با ظرافت و تردستی در تاروپود آثارش بافته، نگذاشته تا غبار کهنگی بر آنها بنشیند. این درون‌مایه‌ها که اساسی‌ترین و عمیق‌ترین پرسش‌های هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی انسان‌ها در طول تاریخ را مورد خطاب قرار می‌دهد، مخاطبان را نسل در پی نسل مجذوب این آثار نگه داشته است. به عبارت دیگر راز محبوبیت عظیم نمایشنامه‌های شکسپیر تنها در هنر نمایشنامه‌نویسی او خلاصه نمی‌شود. از این نگاه شکسپیر در جایگاه یکی از متفکرین تاریخ اندیشه قرار می‌گیرد که در پیشبرد مفهوم انسان تراز نوین از قرون پانزده و شانزده و عصر طلایی رنسانس تاکنون نقش ویژه‌ای داشته‌اند.

در فصل اول، درون‌مایه‌های فلسفی اصلی نمایشنامه‌های شکسپیر به شکل مقدماتی فهرست شده‌اند. هدف نویسنده آن است که قبل از آنکه از این موضوعات برای تحلیل نمایشنامه‌ها استفاده کند، خوانندگان دربارۀ آنها دیدی کلی پیا کنند. سپس با درنظر داشتن این درون‌مایه‌ها به مطالعۀ دقیق آثار پرداخته شده و به‌تدریج آنها تحلیل شده‌اند. در پایان کتاب به چند موضوع فلسفی که نسبت به درون‌مایه‌های اصلی فرعی به شمار می‌روند پرداخته شده است.

در این کتاب، شکسپیرِ اندیشمند نسبت به شکسپیر هنرمند وزن بیشتری دارد و عصارۀ فکری آثارش که نمایشگر تغییر جهان‌بینی بشر سنتی به مدرن است، مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ موقعیتی که پیش روی همۀ انسان‌هایی قرار دارد که درگیر این گذار هستند. جای خالی چنین رویکردی به شکسپیر در میان آثار ترجمه‌شده دربارۀ وی به‌شدت احساس می‌شد.

از دیگر ویژگی‌های شاخص این کتاب، سبک نگارش نویسنده و شیوه‌ای است که مطالب را تحلیل و پردازش می‌کند. نویسنده گرچه فیلسوف است، موضوعاتش را در قالب جملاتی ساده و روشن و به‌دور از پیچیده‌گویی‌های رایج در کتاب‌های این‌چنینی به نگارش درآورده، به گونه‌ای که برای درک این کتاب به تخصص در رشتۀ فلسفه نیازی نیست. این کتاب، کتابی است که طیف متنوعی از خوانندگان را با گرایش‌های ادبی و تئاتری و فلسفی مخاطب قرار می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ مترجم

درآمد

فصل اول: درون‌مایه‌های کلی

فصل دوم: رؤیای شب نیمۀ تابستان

فصل سوم: هملت

فصل چهارم: اتللو

فصل پنجم: مکبث

فصل ششم: شاه لیر

فصل هفتم: طوفان

فصل هشتم: شکسپیر و جنسیت

فصل نهم: شکسپیر و روان‌شناسی

فصل دهم: شکسپیر و اخلاق

فصل یازدهم: شکسپیر و تراژدی

فصل دوازدهم: نبوغ شکسپیر

نام‌نامه

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو

منابع مشابه بیشتر ...

ویلیام در گذر زمان: شکسپیر چگونه شکسپیر شد؟

ویلیام در گذر زمان: شکسپیر چگونه شکسپیر شد؟

استیون گرین‌بلت

کتاب از دوازده فصل تشکیل شده است و هر یک از فصول، به یکی از برهه‌های مهم زندگی ویلیام شکسپیر اختصاص

شکسپیر دشوار است، زندگی هم همین‌طور: راهنمای رادیکال دربارۀ تراژدی‌های شکسپیر

شکسپیر دشوار است، زندگی هم همین‌طور: راهنمای رادیکال دربارۀ تراژدی‌های شکسپیر

فیتن اتول

قهرمانان تراژدی‌های شکسپیر همانند آن شخصیت‌های جوامع قبیله‌ای‌اند که اهمیت آیینی دارند و به اعتقاد م

دیگر آثار نویسنده

فلسفه شکسپیر: کشف معنا در پس نمایشنامه‌ها

فلسفه شکسپیر: کشف معنا در پس نمایشنامه‌ها

کالین مک‌گین

مک‌گین به شکلی نظام‌مند خوانش فلسفی/ ادبی خود را از شش نمایشنامهۀ مشهور شکسپیر در ژانرهای گوناگون ار