۸۲۹
۱۹۶
قالیچه های امروزی مشرق زمین

قالیچه های امروزی مشرق زمین

پدیدآور: امیت آیلند ناشر: سمتتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: عبدالکریم عطارزاده، لیلا سادات میرزمانی دهکردی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 5ـ2234ـ02ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۶+۲۷۳

خلاصه

این کتاب که ترجمۀ چاپ دوم آن است، متنی معتبر و قابل اعتماد دربارۀ قالیچه‌های شرقی بافته‌شده به روش‌های سنتی و جدید است. در این کتاب ویژگی‌های فرش ایران و کشورهای صاحب‌نام بیان شده و روش‌های کارآمدی پیشنهاد شده که پسند جامعۀ جهانی است و می‌تواند به شکوفایی اقتصاد فرش کمک کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​


امیت آیلند مالک قدیم‌ترین فروشگاه قالیچه در برکلی در شمال کالیفرنیاست. فروشگاهی بزرگ با مساحت 5500 متر که تعداد زیادی از انواع فرش‌های شرقی قدیمی و جدید در آن به نمایش و فروش گذاشته شده است. توجه به رنگ‌دانه‌های طبیعی و نظارت گسترده بر کارگاه‌های قالی‌بافی در شرق، او را به یکی از پیشروان جنبش بهره‌گیری از رنگ‌دانۀ طبیعی و تولید سنتی فرش تبدیل کرده است. تلاش دوچندان او در دنیای مجازی، بیش از پیش بر رونق بازار فرش در برکلی افزوده است؛ به‌گونه‌ای که این روزها بهترین قالیچه‌های شرقی در فروشگاه‌های آنلاین به خریداران عرضه می‌شود. بنابراین بیراه نیست که این کتاب را نتیجۀ تلاش‌های دقیق او در موضوعات تخصصی فرش مانند رنگرزی، مواد مرغوب، بافت، تنوع تولید، سلایق و علایق خریداران فرش و مانند اینها دانست. این کتاب که ترجمۀ چاپ دوم آن است، متنی معتبر و قابل اعتماد دربارۀ قالیچه‌های شرقی بافته‌شده به روش‌های سنتی و جدید است. در این کتاب ویژگی‌های فرش ایران و کشورهای صاحب‌نام بیان شده و روش‌های کارآمدی پیشنهاد شده که پسند جامعۀ جهانی است و می‌تواند به شکوفایی اقتصاد فرش کمک کند.

این کتاب حاصل چند دهه تچربۀ نویسنده در زمینۀ تولید و خرید و فروش انواع قالی‌های شرقی است. امیت آیلند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به تجارت فرش دستبافت مشغول بود و پس از آن عمدۀ فعالیت خود را در سایر کشورهای صاحب‌نام در زمینۀ تولید فرش متمرکز کرد. وی پس از سال‌ها تجارت، به عنوان شخصیتی مطرح در زمینۀ تجارت فرش، این کتاب را نوشته که البته راهنمای مناسبی است برای آشنایی با روش‌های تولید فرش در مناطق شرقی، عوامل تأثیرگذار بر رونق بازار فرش، پسندها و ناپسندهای غربی نسبت به فرش‌های شرقی، روش‌های کهنه یا  قدیمی جلوه دادن فرش‌ها، شیوه‌های مرمت و بازسازی و شستشوی فرش‌ها و نگهداری آنها برای بلندمدت. مطالعۀ این کتاب افزون بر دانشجویان، برای تاجران و صادرکنندگان فرش نیز مفید خواهد بود.

بخش اول کتاب اختصاص به بررسی تاریخچۀ قالیچه دارد. در صد سال گذشته بر قالیچه‌های شرقی و دورۀ کامل بافندگی گذشته است: الف) دورۀ شکوفایی که بین سال‌های 1880 تا 1920 بود و ب) دورۀ زوال و انحطاط که حدود 65 سال به طول انجامید و سپس در آستانۀ سال 1985 یک دورۀ طلایی جدید آغاز شد. در این بخش دربارۀ رونق دوبارۀ فرش و نحوۀ تولید قالیچه‌های شرقی مطالبی مطرح شده است.

در بخش دوم کتاب دربارۀ فرش‌های مناطق مختلف از جمله ترکیه، تبت و نپال، پاکستان، هندوستان، افغانستان، چین، ایران و مصر مباحث و نقدهایی آورده شده است. مطالب این بخش گزارش‌هایی پراکنده دربارۀ عملکرد اندکی از بازرگانان قالیچه‌های تازه‌بافت شرقی است.

نویسنده در موارد متعددی صرفاً به آوردن واژگان تخصصی اکتفا کرده و توضیح چندانی دربارۀ آنها نداده است. حدود 210 واژه و اصطلاح از متن اصلی استخراج شده و همراه با توضیحات مفصل در قالب «اصطلاح‌نامه و اسامی خاص» در پیوست کتاب آورده شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

دیباچه‌ای بر ویرایش دوم

بخش اول: تاریخچۀ قالیچه

فصل اول: رونق دوبارۀ فرش

فصل دوم: این روزها قالیچه‌های شرقی چگونه تولید می‌شوند؟ و چرا این قالیچه‌ها ....

فصل سوم: چالش‌های قالیچه‌های جدید

بخش دوم: فرش‌های مناطق مختلف

فصل چهارم: قالیچه‌ها و فرش‌های ترکیه

فصل پنجم: قالیچه‌ها و فرش‌های تبت و نپال

فصل ششم: قالیچه‌ها و فرش‌های پاکستان

فصل هفتم: قالیچه‌های هندوستان

فصل هشتم: قالیچه‌های افغانستان

فصل نهم: قالیچه‌های چین

فصل دهم: فرش‌های ایران

فصل یازدهم: قالیچه‌ها و فرش‌های مصر

اصطلاح‌نامه و اسامی خاص

منابع و مآخذ

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر