۱۰۱۵
۳۶۴
آنچه ادبیات می‌نامندش؛ خواندن، اندیشیدن، نوشتن

آنچه ادبیات می‌نامندش؛ خواندن، اندیشیدن، نوشتن

پدیدآور: اندرو بنت، نیکولاس رویل ناشر: حرفه نویسندهتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: آرش خوش‌صفا مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 0ـ25ـ6445ـ600ـ978تعداد صفحات: ۲۴۰

خلاصه

ادبیات چیست؟ چرا باید ادبیات بخوانیم و چگونه؟ این کتاب با نسبت‌دادن ادبیات به موضوعاتی همچون رؤیا و خواب، سیاست، زندگی، مرگ، امر معمول و نامعمول بر آن است تا دلیل و چگونگی مبحثی هیجان‌انگیز و ارزشمند همچون ادبیات را برجسته کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​


آن چیست که ادبیات می‌نامندش؟ این پرسشی است که هنوز هیچ‌کس پاسخی رضایت‌بخش یا قانع‌کننده برایش نیافته است. همان‌گونه که ریموند ویلیامز منتقد در بحثی پیرامون همین پرسش در کتابش با عنوان «کلیدواژه‌ها» اظهار می‌کند: «ادبیات واژۀ دشواری است؛ تا حدی به این دلیل که معنای امروزی مرسومش، در نگاه نخست بسیار ساده به چشم می‌آید». با وجود ناروشن‌بودن معنای واژۀ «ادبیات» این کتاب امیدوار است تا بتواند ابعاد معنایی آن را روشن‌تر کند.

ادبیات برای زندگی است. مطالعۀ ادبیات نیز چیستی زنده‌بودن را ژرفا و بهبود می‌بخشد. دی.اچ. لارنس در یکی از اظهارات معروفش در همین زمینه رمان را «کتاب درخشان زندگی» می‌نامد. افزون بر این ادبیات به مرگ نیز می‌پردازد؛ حتی شاید بتوان گفت ادبیات بیش از هر نوشتار دیگری، ما را به اندیشه در عدم ضدیت مرگ و زندگی وامی‌دارد. مطالعۀ ادبیات ما را از مرگ‌آوری عجیب نوشتن آگاه می‌کند و نشان می‌دهد که چطور واژگان نویسنده یارای نجات او را دارند. بیشتر آثار ادبی ارزشمند امروز، نوشتۀ نویسندگانی هستند که از دنیا رفته‌اند. مردگان همواره روایت‌های زیادی برای ما داشته و دارند. از این‌رو ادبیات یک جنبۀ شبح‌گونه هم دارد و اصلاً جای شگفتی نیست که شمار زیادی از رمان‌ها، نمایش‌نامه‌ها و اشعار به بازگشت مردگان و مسخ افراد به دست آنها پرداخته‌اند.

ادبیات چیست؟ چرا باید ادبیات بخوانیم و چگونه؟ این کتاب با نسبت‌دادن ادبیات به موضوعاتی همچون رؤیا و خواب، سیاست، زندگی، مرگ، امر معمول و نامعمول بر آن است تا دلیل و چگونگی مبحثی هیجان‌انگیز و ارزشمند همچون ادبیات را برجسته کند. بنت و رویل با طبعی لطیف، عشق حیاتی به ادبیات را به چیستی و چگونگی کارکرد متونی ادبی و نیز پرسش‌ها و دیدگاه‌های برخاسته از آن پیوند می‌زنند.

نویسندگان امیدوارند این کتاب درکی نسبت به اینکه چرا و چگونه ادبیات می‌تواند موضوعی مهیج و سزاوار مطالعه باشد، ارائه کنند. دغدغۀ اصلی آنها عشق به ادبیات، چیستی و چگونگی کارکرد متون ادبی و پرسش‌ها و اندیشه‌های برخاسته از آنهاست و هدفشان نیز چیزی جز توجه به ایجاز، لذت و نیز فراهم‌آوردن برداشتی روشن و انگیزه‌بخش از مطالعۀ ادبیات نیست.

هر سه بخش این کتاب در اجزای کلیدی مورد نیاز برای مطالعۀ ادبیات درنگ می‌کنند: خواندن، اندیشیدن و نوشتن. نویسندگان در سراسر کتاب نمونه‌های یاری‌رسان و آشنایی به کار می‌بندند و اندیشه‌های پرمغزی در پیوند با پرسش «ادبیات چیست؟» و نیز عبارت «خواندن خلاق» فراهم می‌آورند.

سبک نوشتاری شفاف و صمیمانۀ بنت و رویل مشوق بزرگی برای درگیری هرچه بهتر با متون ادبی است. این کتاب نه‌تنها راهنمایی الزامی برای مطالعۀ ادبیات است، بلکه دفاعی شیوا و فصیح از انضباط و قواعد چنین کنشی به شمار می‌آید.

فهرست مطالب کتاب:

در ستایش کتاب

آنچه ادبیات می‌نامندش

1. مطالعۀ ادبیات

فصل اول: خواندن

2. خواندن شعر

3. خواندن رمان

4. خواندن داستان کوتاه

5. خواندن نمایش‌نامه

فصل دوم: اندیشیدن

6. اندیشیدن به ادبیات

7. اندیشیدن انتقادی

فصل سوم: نوشتن

8. نوشتن مقاله

9.نوشتن خلاق: امر ناشدنی

10. نوشتن داستان کوتاه

پیوست: وردبوک

واژه‌نامه

کتاب‌شناسی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو

منابع مشابه بیشتر ...

شیوه‌های اندیشیدن

شیوه‌های اندیشیدن

یدالله موقن

نوشتارهای این کتاب دربرگیرندۀ مقاله‌ها و مصاحبه‌ها با نظر متفکران فرانسوی دربارۀ تحول ذهن انسان آغاز

منطق یا فنّ اندیشیدن [مشهور به منطق پوررویال] بر اساس ویراست پنجم (1683)

منطق یا فنّ اندیشیدن [مشهور به منطق پوررویال] بر اساس ویراست پنجم (1683)

آنتوان آرنو و پی‌یر نیکول

این کتاب، یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین متون منطقی در دوران مدرن است. راجر آریو، استاد دانشگاه فلو