۹۲۷
۲۷۴
 رئالیسم شاعرانۀ ژان رنوار

رئالیسم شاعرانۀ ژان رنوار

پدیدآور: بهمن مقصودلو ناشر: حکمت کلمهتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 4ـ08ـ8291ـ600ـ978تعداد صفحات: ۴۸۰

خلاصه

این کتاب، به زندگی و فیلم‌های رنوار و در غایت به سبک، نگرش و جهان‌نگری او می‌پردازد و اینکه چرا اورسن ولز، دیگر فیلم‌ساز برجستۀ تاریخ سینما، ژان رنوار را بزرگ همۀ کارگردان‌ها نامیده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​
 

ژان رنوار از معدود کارگردان‌های سینماست که همۀ مکتب‌ها و رویکردهای پژوهشی، ادبی، فنی، جامعه‌شناختی، انسان‌گرا، ساختارگرا، مؤلف و مردم‌پسند نقد فیلم، او را استاد مسلّم سینما می‌دانند. رنوار بی‌شک یکی از چند مؤلف بزرگ تاریخ سینماست که او را با سروانتس، بالزاک، دیدرو و فلوبر مقایسه کرده‌اند. فرانسوا تروفو او را بزرگ‌ترین فیلم‌ساز جهان خواند و منتقدان برجستۀ سینما همچون آندره بازن، پالین کیل، استنلی کافمن، دوایت مک‌دانلد، پارکر تیلر، جان سایمون و اندرو ساریس با نگرش‌هایی کاملاً متفاوت، رنوار را یکی از بهترین فیلم‌سازان سینما دانسته‌اند و تأثیر او را بر سینمای جهان غیرقابل انکار می‌دانند.

این کتاب، به زندگی و فیلم‌های رنوار و در غایت به سبک، نگرش و جهان‌نگری او می‌پردازد و اینکه چرا اورسن ولز، دیگر فیلم‌ساز برجستۀ تاریخ سینما، ژان رنوار را بزرگ همۀ کارگردان‌ها نامیده است. آندره بازن، منتقد و تئوریسین فرانسوی او را پدر موج نوی فرانسه خوانده و فرانسوا تروفو، فیلم‌ساز موج نوی فرانسه هم او را بزرگ‌ترین فیلم‌ساز جهان دانسته است.

فیلم‌های رنوار دربارۀ انسان است، نه حوادث و زندگی شرایط حاکم بر آنها و غالباً موضوعی اجتماعی دارند و به‌نوعی تضاد بین طبیعت و جامعه را نشان می‌دهند. آثار رنوار، تلفیق و ترکیبی استادانه از فکر، احساس، زندگی و هنر است. در سینمای رنوار از قهرمان و ضدقهرمان خبیث خبری نیست. کاراکترها سیاه و سفید نیستند و زندگی‌ای میان این دو دارند که کمی کم‌رنگ‌تر یا قدری پررنگ‌تر است. از این‌رو شاید بتوان او را اگالیترین به معنی برابرخواه دانست.

سبک فیلم‌های رنوار همیشه از نبوغ ذاتی او سرچشمه می‌گرفت و به گرایش‌های مد روز و آنچه مردم می‌خواستند توجه داشت و ارزش‌های هنری آنها هم پس از یکی دو دهه کشف می‌شد و در نمایش‌های عمومی مجدد، موفقیت تجاری کسب می‌کردند. شاهکارهایی چون بودوی نجات‌یافته از آب، تونی و قاعدۀ بازی از این جمله‌اند. نسخۀ کامل «قاعدۀ بازی» در سال 1965 در جهان به نمایش عمومی درآمد. «بودوی نجات‌یافته از آب» در سال 1967 و «تونی» در سال 1968 تقریباً 25 سال بعد از ساخته‌شدن، نخستین بار در سال 1967 در سینما نیویورکر در نیویورک به نمایش درآمد و سپس به نمایش عمومی درآمدند که بی‌درنگ با تأیید و تمجید منتقدان روبرو شدند.

حرکات پیچیده، ماهرانه و حساب‌شدۀ دوربین ژان رنوار در محیط‌ها بسته آن‌چنان با مهارت انجام می‌گیرد که نه‌تنها دوربین به رخ کشیده نمی‌شود، بلکه میزانسن رنوار را بسیار چشمگیر و مؤثر می‌سازد. اولین نمونۀ حرکت دوربین ژان رنوار را آندره بازن در نقد فیلم «جنایت آقای لانژ» ترسیم کرده است و نمودار آن در کتاب آمده است.

اگرچه تمام فیلم‌های مهم و بارز رنوار در این کتاب تشریح شده است، فقط فیلم «توهم بزرگ» یکی از شاهکارهای او زیر ذره‌بین رفته و به تحلیل همه‌جانبۀ آن همراه با نمودارهای مختلف، دیالوگ‌ها و حرکات دوربین پرداخته شده تا نمونه‌ای باشد برای تحلیل فیلم‌های دیگر رنوار.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو