۵۲۲
۲۳۲
فشرده‌ای از زندگی، آراء و آثار بتهوون

فشرده‌ای از زندگی، آراء و آثار بتهوون

پدیدآور: باری کوپر، آن لوئیز کولدیکات و نیکلاس مارستون ناشر: جهان کتابتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: محسن یلفانی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 2ـ42ـ8967ـ600ـ978تعداد صفحات: ۲۰۰

خلاصه

کتاب دربارۀ بتهوون و آثار او فراوان است؛ اما این کتاب اثری بسیار معتبر و قابل اعتماد است؛ چه آنجا که از زندگی خصوصی بتهوون سخن می‌گوید و چه آنجا که به شرح و تفسیر موسیقی او و اهمیت و جایگاه آن در تاریخ موسیقی می‌پردازد. در ضمن بری از سخن‌پردازی‌ها و مبالغه‌های بیهوده‌ای است که در نوشتن یا سخن گفتن از بتهوون بسیار رایج است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​


کتاب دربارۀ بتهوون و آثار او فراوان است؛ اما این کتاب اثری بسیار معتبر و قابل اعتماد است؛ چه آنجا که از زندگی خصوصی بتهوون سخن می‌گوید و چه آنجا که به شرح و تفسیر موسیقی او و اهمیت و جایگاه آن در تاریخ موسیقی می‌پردازد. در ضمن بری از سخن‌پردازی‌ها و مبالغه‌های بیهوده‌ای است که در نوشتن یا سخن گفتن از بتهوون بسیار رایج است. باری کوپر ـ مؤلف اصلی کتاب ـ از استادان نامدار موسیقی‌شناسی است و هم اوست که موفق شده موومان اول سمفونی دهم بتهوون را با استفاده از طرح‌ها و دست‌نوشت‌هایی که از او به جا مانده بازسازی کند. این اثر بارها به وسیلۀ ارکسترهای مهم جهان اجرا شده است.

بتهوون زندگی‌اش را در دو شهر گذراند. سال‌های کودکی و آموزش را در زادگاهش بُن واقع در ایالت رنانی سپری کرد و سال‌های بلوغش را در وین پایتخت امپراتوری اتریش و پایتخت موسیقی اروپا. هنگامی که در بُن بود، فرصت اندکی برای مسافرت یافت. در مقابل در وین که از سال 1792 در آنجا اقامت گزید، در دو نوبت (سال 1796) برای اجرای کنسرت مسافرت کرد. در نوبت اول به پراگ، درسدن و برلین رفت و در نوبت دوم به پرسبورگ (براتیسلاوا). در سال 1798 سفر دیگری به پراگ کرد و از آن پس دیگر وین را ترک نکرد مگر برای گذراندن تابستان در دهکده‌ها و مکان‌های ییلاقی.

سبک بتهوون با چند عامل شکل گرفته است. اول همانا زبان مشترک همۀ موسیقی‌دانان روزگار او بود که می‌بایست از دوران کودکی بیاموزند؛ این زبان مبتنی بود بر نظام تنال مینور ـ ماژور، الگوها و فیگورهای استاندارد نظیر بس آلبرتی، اشکال و تصاعدهای هارمونیک، کادانس‌های مشخص و نکاتی از این قبیل. پس از این مرحلۀ ابتدایی، نوبت یادگرفتن موسیقی رسمی رسید و تأثیرگرفتن از تئوری و آموزش. در مرحلۀ سوم، آهنگسازانی با سبک‌های خاص خود بودند که بتهوون ویژگی‌های برجستۀ آنها را پذیرفت و گسترش داد.

در این کتاب هدف آن بوده که هر بخش خلاصۀ روزآمدشده‌ای از معتبرترین نوشته‌های مربوط به همان بخش را به خواننده دربارۀ بتهوون ارائه کند. خوانندگان غیرمتخصص این کتاب هرگونه آگاهی مورد علاقۀ خود را دربارۀ بتهوون و موسیقی‌اش خواهند یافت و آنها که متخصص ساخته‌های بتهوون هستند، می‌توانند از این کتاب به عنوان مرجعی برای پژوهش در رویدادها، تصویرها، تاریخ‌ها و مکان‌ها استفاده کنند. کتاب به زبان اصلی دارای چندین بخش است: گاه‌شمار زندگی، شجرةالنسب، نامنامۀ کسانی که با بتهوون به گونه‌ای آشنایی داشته یا او را می‌شناخته‌اند، فهرست جامع آثار بتهوون، فهرست آثار بتهوون در گونه‌های مختلف موسیقی و فهرست تفصیلی کتاب‌ها و مقاله‌هایی که دربارۀ بتهوون نوشته شده‌اند، همراه با بیش از بیست صفحه تصویر از پرتره‌ها، مجسمه‌ها، طرح‌ها و دست‌نوشت‌های بتهوون. همچنین چند بخش نیز حاوی شرح و تفسیر تفصیلی آثار بتهوون در گونه‌های مختلف موسیقی با زبانی تخصصی است. مترجم بیشتر به قسمت‌هایی پرداخته که برای خوانندۀ غیرمتخصص نوشته شده‌اند؛ با این حال از قسمت‌های تخصصی نیز صرف‌نظر شده و چند فصل در شرح و توصیف موسیقی کلاسیک و موسیقی بتهوون در کتاب آمده است؛ به‌ویژه فصل‌های بسیار آموزنده در شرح گذار از سبک باروک به کلاسیک، جایگاه هایدن و موتسارت در این تحول و نقش و تأثیر بتهوون در پشت سر گذاشتن سبک کلاسیک و آغاز سبک رمانتیک. همچنین فصل سمفونی‌های بتهوون به‌تمامی در پایان کتاب آمده است.

فهرست مطالب کتاب:

* توضیح مترجم

* زمینۀ تاریخی

اوضاع سیاسی

جریان‌های روشنفکری: فلسفه و زیبایی‌شناسی

حامیان هنر و جایگاه هنرمند در جامعه

* زمینه‌های تاریخی موسیقی

تحول سبک کلاسیک (1750 ـ 1800)

سبک کلاسیک هایدن و موتسارت

منابعی که بر بتهوون تأثیر گذاشتند

بتهوون و آهنگسازان دیگر

تأثیرپذیری‌های بعدی

دنیای موسیقایی بتهوون

* زندگی شخصی بتهوون

سر و ظاهر و عادت‌های روزمره

خلق‌وخو و رفتار

روابط شخصی

وضعیت مالی

خانه‌ها و مسافرت‌ها

زندگی روزمره و عادات آهنگسازی

نوازندۀ پیانو، رهبر ارکستر و معلم پیانو

بیماری، ناشنوایی و مرگ

* اندیشه‌های بتهوون

اندیشه‌های فلسفی: اخلاق و هنر

عقاید سیاسی

مذهب

ادبیات

دنیای شخصی

آهنگسازان دیگر

بتهوون از زبان خودش

بتهوون و موسیقی‌اش

* پیوست‌ها:

وصیت‌نامه های‌لیگنشتاد

جایگاه بتهوون در تاریخ موسیقی

سمفونی‌های بتهوون

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

منابع مشابه بیشتر ...

مروارید ادب ایران

مروارید ادب ایران

سمانه سنگچولی

شهاب‌الدین عبدالله مروارید ملقب به بیانی کرمانی، تنها شاعری است که در قرن نهم هجری به سرودن رباعی شه

السیرة الفلسفیة و پاره‌ایی از دو اثر دیگر (به همراه مدخل ابوبکر رازی از دانشنامه فلسفۀ استنفورد به قلم پیتر آدامسون)

السیرة الفلسفیة و پاره‌ایی از دو اثر دیگر (به همراه مدخل ابوبکر رازی از دانشنامه فلسفۀ استنفورد به قلم پیتر آدامسون)

ابوبکر محمد بن زکریای رازی

ترجمۀ «السیرة الفلسفیة» نخستین بار در سال 1315 منتشر شد و پس از آن تا کنون چند نوبت انتشار یافته است