۴۹۰
۲۱۵
وادی وحش: سروده‌های ماریا سایمن

وادی وحش: سروده‌های ماریا سایمن

پدیدآور: ماریا سایمن ناشر: مرواریدتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: سعید سعیدپور مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۳۰شابک: 7ـ854ـ191ـ964ـ978تعداد صفحات: ۱۶۷

خلاصه

خانم ماریا سایمن از شاعران معاصر آمریکاست که در سال 1950 از پدری موسیقی‌دان و مادری نقاش در نیویورک زاده شد، هرچند بیشتر عمرش را در کالیفرنیا گذراند و تحصیل کرد. سی سالی است که استاد دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید است و تدریس نویسندگی و سرایندگی می‌کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​


«ملکۀ استعاره» لقبی است که منتقدان شعر آمریکا، از جمله فرچایلد بر «ماریا سایمن» داده‌اند؛ کسی که شعرش در بستر پرتلاطم بحران لحظاتی نفسگیر از نشاط ناب می‌زاید. شعر او را تغزل آنات عمر می‌نامند؛ چراکه در سرایش هر تجربه نوعی اشراق تبلور می‌یابد؛ از همین‌رو به قول کریستوفر مریل، او شاعری است برای تمام اوقات.

ماریا سایمن نمونه ای است از آنچه والاس استیونس «فرشتۀ ضروری زمین» می‌نامد: شاعری که جهان پیرامون را با تمام تباهی و تپندگی بر ما فاش می‌سازد. جهان حیرت‌ناک او عرصه‌ای است مملو بهت و اعجاب که گویی در ملتقای بهشت و دوزخ شکل می‌بندد، با «خدایی که عاشق ماست تا حد مرگ».

سایمن در پاره‌ای آثار به نهایت هنر شاعری می‌رسد ـ کیمیاگری جسم و جان، نقشه‌ای استعاری از پس کوچه‌های نهفتۀ قلب آدمی، در نوسان میان شقاوت و شفقت. این کتاب نمایشگر پهنۀ سمفونیک شعر سایمن است.

خانم ماریا سایمن از شاعران معاصر آمریکاست که در سال 1950 از پدری موسیقی‌دان و مادری نقاش در نیویورک زاده شد، هرچند بیشتر عمرش را در کالیفرنیا گذراند و تحصیل کرد. سی سالی است که استاد دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید است و تدریس نویسندگی و سرایندگی می‌کند. مدتی هم با بورسیۀ فولبرایت در شهر بنگلور در جنوب هند گذراند. همچنین به عنوان هنرمند میهمان در آکادمی آمریکا در شهر رم اقامت داشته است. جوایز بسیاری هم نصیبش شده از جمله اهدای موقوفۀ ملی هنر و جایزۀ انجمن شعر آمریکا. سبک او ریشه در ادبیات کلاسیک و هنر دارد و در شعرش اغلب جهان طبیعت را با ماوراءالطبیعه و عوالم روحی درمی‌آمیزد. خیلی از شعرهایش یک‌راست برآمده از تجربیات و اتفاقات زندگی خودش هستند و خواننده را به ژرفای بینش او به عنوان یک کاوشگر روح در قالب یک همسر، مادر، فرزند و هنرمندی حیران در جهانی آکنده از حقایق جانکاه و دگرگونی‌های شگرف می‌کشاند.

عمده کتاب‌های شعرش عبارتند از: باغ ارواح (2004)، بافندگان (2000)، هزارتوی زرین (1995)، صحبت به زبان‌ها (1991) ایام هیبت (1990) و اتاق سحرآمیز (1986). تازه‌ترین کتاب شعر او «وادی وحش» (2018) حاوی سروده‌های تازه و برگزیدۀ اشعار اوست. این دفتر از همین کتاب اخیر گزینش و گزارش شده است.

در یکی از اشعار این کتاب با عنوان «نیایش» آمده است:

چیست این جهان به‌جز پردۀ بلند آه‌ها

که هر دم از نو به هم بافته می‌شوند

تنها برای آنکه نخ به نخ از هم باز شوند

در ساعت آجل، به گهوارۀ مرگ؟

باشد که کلامن منقش و ندای سرکش من

به‌روشنی با زندگی‌ات تنیده شود

به بوم سپید افکار بیداری‌ات رنگ بیفزاید

تا اندیشه‌های ما با آنچه شگرف است، ادغام شود،

با آنچه آن‌جهانی است، فراسوی زبان و لمس

چندان که جان جهان همۀ حواس ما را فروشوید

و در روشنایی ملموس غرق‌مان کند. (ص 61)

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

از آستین شعر

از آستین شعر

آدونیس

در برگردان این مجموعه افزون بر اینکه کوشیده شده است شعریت و برجستگی زبانی اثر حفظ شود، مترجم کوشیده

حکم زندگی: گزیده‌ای از اشعار نینا کاسیان

حکم زندگی: گزیده‌ای از اشعار نینا کاسیان

نینا کاسیان

این کتاب گزیده‌ای است از کتابی انگلیسی که آن خود گلچینی است از ترجمۀ اشعار نینا کاسیان از رومانیایی