۱۰۱۲
۳۴۲
کذاب کبیر: مقالاتی در باب نقد چند کتاب و نویسنده

کذاب کبیر: مقالاتی در باب نقد چند کتاب و نویسنده

پدیدآور: به انتخاب و ترجمۀ گلی امامی ناشر: نیلوفرتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 8ـ67ـ6654ـ622ـ978تعداد صفحات: ۲۴۸

خلاصه

این کتاب دربرگیرندۀ بیست نوشتار و مقالۀ کوتاه دربارۀ نقد کتاب و نویسندگان اروپایی و آمریکایی می‌باشد که توسط گلی امامی انتخاب، گردآوری و ترجمه‌ شده‌اند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​


این کتاب دربرگیرندۀ بیست نوشتار و مقالۀ کوتاه دربارۀ نقد کتاب و نویسندگان اروپایی و آمریکایی می‌باشد که توسط گلی امامی انتخاب، گردآوری و ترجمه‌ شده‌اند. این ترجمه‌ها بیشتر در مجلات مربوط به بررسی و نقد کتاب و بیشتر از همه در مجلۀ «جهان کتاب» منتشر شده بوده‌اند که در این کتاب یک‌جا گردآوری شده‌اند. توالی انتخاب مقالات بر حسب تاریخ انتشار آنهاست. نخستین آنها تاریخ 1376 و آخری 1398 را دارد. کوشیده شده مقالات منتخب دربارۀ نویسنده یا کتابی باشد که خوانندۀ  ایرانی با آن آشناست.

در ادامۀ این معرفی به برخی از این مقالات نگاهی می‌اندازیم. اولین نوشتار این کتاب با عنوان «رمان و دوربین» اینگونه آغاز شده است: «رمان‌نویس‌ها کمابیش از ابتدا کوشیده‌اند که نقش دوربین را داشته باشند. آن هم نه دوربینی ثابت، بلکه وسیله‌ای با قابلیت حرکت در فضا و زمان، یعنی همان دستاوردی که دوربین سینما در عصر ما داشته است. ما به دنبال بالزاک به درون موضوع‌هایش حرکت می‌کنیم، از شهری به کوچه‌ای، از کوچه‌ای به خانه‌ای می‌رویم و در حالی که او ما را از اتاقی به اتاق دیگر می‌برد، بی‌صبرانه پشت‌سرش پابه‌پا می‌کنیم». در ادامۀ این نوشتار نویسنده به بررسی رابطۀ رمان و دوربین پرداخته است.

دومین نوشتار کتاب سال‌شمار رویدادهای ادبی و انتشاراتی بزرگ قرن بیستم به روایت هفته‌نامۀ «نقد و بررسی کتاب نیویورک‌تایمز» است. این مجله به مناسبت صدمین سالگرد انتشار، مجموعه‌ای از برجسته‌ترین نقدهای 76 کتاب مهم صد سال گذشته را دستچین و تجدید چاپ کرد که خواندن آنها برای هر کتاب‌دوست و کتاب‌شناسی هیجان‌انگیز و آموزنده است. در سومین نوشتار این کتاب، به این کتاب‌ها و نوشتارها نگاهی انداخته شده است.

پنجمین نوشتار این کتاب با عنوان «ولادیمیر ووینوویچ» دربارۀ این نویسندۀ روسی است. او گوگول روسیۀ مدرن است؛ نویسنده‌ای که آثارش پرشهامت و پرطنز، گزنده ولی انسانی است. او توسط برژنف به اتهام «بردن آبروی سرزمین مادری» به سبب نوشتن «زندگی و ماجراهای خارق‌العادۀ سرباز صفر ایوان چونکین» از روسیه اخراج شد. او در ادامۀ زندگی‌اش علاقمند به نقاشی می‌شود که در این نوشتار به این بخش از زندگی او توجه شده است. نوشتار بعدی نیز از اوست که روایت نگارش داستانی کوتاه را بیان می‌کند.

آخرین نوشتار این کتاب که عنوان کتاب نیز از آن گرفته شده است، «کذّاب کبیر» نوشته آدام گاپنیک است که به نقد یک زندگی‌نامۀ جدید از رومن گری اختصاص دارد. مقاله چنین آغاز می‌شود: «رومن گری دروغگوی فوق‌العاده بزرگی بود. این قهرمان جنگ، رمان‌نویس و دیپلمات فرانسوی به همان راحتی و سادگی دروغ می‌بافت و سرهم می‌کرد که مردم عادی روزانه تخت خوابشان را مرتب می‌کنند .....».

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت

رمان و دوربین

سال‌شمار رویدادهای ادبی و انتشاراتی بزرگ قرن بیستم

نگاهی به کتاب‌های برگزیدۀ یک قرن

کرم ضدآفتاب بمالید!

ولادیمیر ووینوویچ

یکی بود، دو تا نبود

حکایت تو، حکایت من

جاذبۀ مهلک

یک روز در زندگی فرانک مک‌کورت

من با مردن قدری خرده‌حساب دارم

بازگشت بزرگ

نمرۀ بیست گرفتن از ناباکوف

یادداشت‌های زیرزمینی

مهاجرت تحمل‌ناپذیر

برو نگهبانی بگمار

«ظلمت در نیمروز»ی متفاوت

گرنیکا چگونه آفریده شد؟

آیا فلسفه درمانگر است؟

جعل هویت مردانه

کذاب کبیر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ره افسانه‌زدند؛ تبارشناسی آثار خلقیات‌نویسان ایرانی در پنجاه سال اخیر

ره افسانه‌زدند؛ تبارشناسی آثار خلقیات‌نویسان ایرانی در پنجاه سال اخیر

آرمین امیر

در این کتاب با بهره‌گیری از چارچوب مفهومی و روش ادوارد سعید در کتاب شرق‌شناسی به تبارشناسی مهم‌ترین

حکایت خرگرد و مدرسه: در نسبت مدرسۀ غیاثیه و بستر ظهورش

حکایت خرگرد و مدرسه: در نسبت مدرسۀ غیاثیه و بستر ظهورش

مهدی گلچین عارفی

این کتاب پیرامون معماری و تاریخچه مدرسه مبارکه غیاثیه در شهر خرگرد (خواف) در استان خراسان رضوی است.

منابع مشابه بیشتر ...

از ادبیات و آفرینش

از ادبیات و آفرینش

فیلیپ راث

فیلیپ راث، نویسنده و منتقد نامدار آمریکایی است. او مشهورترین و به نظر خیلی‌ها مهم‌ترین رمان‌نویس زند

ادبیات و شر

ادبیات و شر

ژرژ باتای

باتای در این کتاب، با پیش‌کشیدن آثار بزرگ نویسندگانی همچون ویلیام بلیک، فرانتس کافکا، مارسل پروست، م