۶۱۸
۲۳۳
جرعۀ آن بادۀ بی‌زینهار: گزیدۀ یکصدونود غزل از غزل‌های مولانا خداوندگار در دیوان شمس

جرعۀ آن بادۀ بی‌زینهار: گزیدۀ یکصدونود غزل از غزل‌های مولانا خداوندگار در دیوان شمس

پدیدآور: به کوشش کیمیا تاج‌نیا ناشر: فصل پنجمتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 1ـ763ـ304ـ600ـ978تعداد صفحات: ۲۹۲

خلاصه

بسیاری از غزلیات مولانا با افت‌وخیز بیان و معنا در آنها، کار خواندن دیوان را کمی سخت کرده است. ضرورت چاپ تعدادی از غزل‌ها به شکل گزیده از همین نکته احساس شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

مولانا با اندوهان طاقت‌سوز تسلی ناداده‌اش در عشق و تقلاهای قلندرانه‌اش در پیدایی و ناپیدایی شمس و خودگدازی هول‌آورش که به قال و مقالی طربناک و طاقت‌گیر می‌انجامد، یکه شهید عشق در سرتاسر تاریخ حیات انسانی است. و در مقایسۀ سرشت آمیخته به شیدایی و شیفتگی او و گرانباری ارکان وجود و زندگی‌اش از معرفت و عشق، هر نوع دیگر مغلوب و مانده به حساب می‌آید.

روایت مولانا از باشندگی معنایی‌اش در دیوان شمس، روایتی پرتب‌وتاب و عتیق و عجیب است. جان‌گویه‌ها و جان‌مویه‌های خداوندگار از تجربه‌های سهمگین عشق و شهود، دیوان غزل‌هایش را به «مسرح مشروح» شیدایی و سرمستی بدل کرده است. ابعاد عشق و زندگی در شعر خداوندگار به پهنای لایتناهی است و این، پایایی و رویارویی با ساحات فکر و شعر او را بی‌منتها و مسحورکننده می‌سازد. از هر رنگ و هر حالت و هر بوی و بهجتی در غزل مولانا نشانی هست. عشق و شعر و زندگی در جهان خداوندگار واماندگی و تعطیل نمی‌شناسد.

مواجهۀ شمس و مولانا به یک اعتبار، خود مقصود و معناست و بازتاب آن به هر نوع و شکل، هم مؤید اهمیت این مواجهه به عنوان گرانیگاه روابط اعلای انسانی است. شمس در مقالات گفته است: «مقصود از وجود عالم، ملاقات دو دوست بود که روی درهم نهند جهت خدا، دور از هوا. مقصود نان نی، نانبا نی، قصابی و قصاب نی. چنان‌که این ساعت به خدمت مولانا آسوده‌ایم». فراق شمس آتش نامیرای عشق جاودان مولانا را بشولید و او را در سکرات مستانۀ معرفت و هجر غوطه داد.

بسیاری از غزلیات مولانا با افت‌وخیز بیان و معنا در آنها، کار خواندن دیوان را کمی سخت کرده است. ضرورت چاپ تعدادی از غزل‌ها به شکل گزیده از همین نکته احساس شده است. هر چند گزیده‌های بسیار ارزشمند غزل‌های دیوان شمس از استادان بنام ادب پارسی در اختیار علاقمندان است. نام مجموعه از خود غزل‌ها برگرفته شده و بر این گزیده، مقدمه‌ای افزوده شده که مبنای آن طرح دقایق نو دربارۀ مولانا و ارجاع به لطایف کتاب «مناقب العارفین» بوده است؛ کتابی که به نظر می‌رسد خوانندۀ علاقمند با اهمیت و طرفه نگاشته‌های آن در باب مولانا کمتر آشناست. غزلیات از کلیات شمس تبریزی به تصحیح زنده‌یاد کاظم برگ‌نیسی گزین شده است.

متون ادبی فارسی، متونی خودبنده است. این مفهوم به‌ویژه در باب متون تغزلی بیشتر مصداق می‌یابد. نقش بزرگ و مؤثر متون غنایی و تغزلی ما قوت‌بخشیدن به مذاق ادبی مخاطب و درگیرکردن حواس شهودی او با معناها و تداعی‌هاست. گاه توضیحات و زیرنویسی‌ها، ذهن را از تقلای کشف و دریافت و مزیدن غنا و قوام و شهد متن بی‌نصیب می‌گذارد. در یک خوانش پژوهشی است که جوینده از مراجعه به منابع برای گره‌گشایی از دشواری‌های کلام فارغ نمی‌ماند. در این گزیده کوشش بر آن بوده که تمهیدات خوانش درست و بدون اشکال متن حتی برای خوانندۀ علاقمند غیرمتخصص فراهم شود.

فهرست مطالب کتاب:

سرسخن

پیش‌گفتار

غزل‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر

منابع مشابه بیشتر ...

مقامات ره حیرانی: گزیدۀ مثنوی‌های عطار نیشابوری

مقامات ره حیرانی: گزیدۀ مثنوی‌های عطار نیشابوری

گزینش، مقدمه و توضیح: فاطمه مجیدی کدکنی

این گزیده حاصل سال‌ها انس با آثار عطار و تدریس منطق‌‌الطّیر در سرفصل قدیم و مثنوی‌‌های عطّار در سرفص

شعر هزارسالۀ فارسی

شعر هزارسالۀ فارسی

به کوشش محمدجعفر محجوب، قاسم تویسرکانی

در این کتاب نمونه‌هایی از شعر سی‌ویک تن از بزرگ‌ترین شاعران زبان فارسی گرد آمده است و برای آنکه خوان