۸۱۳
۲۶۰
نگاه نو، سی سال در جستجوی حقیقت و آزادی

نگاه نو، سی سال در جستجوی حقیقت و آزادی

پدیدآور: علی میرزایی ناشر: نگاره آفتابتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 8ـ21ـ8453ـ964ـ978تعداد صفحات: ۶۹۰

خلاصه

هدف از انتشار این کتاب مستند‌سازیِ تجربه‌ای سی‌ساله است، بدین منظور که آنچه در این سی‌سال انجام شده از یادها نرود، برای آیندگان بماند و شاید مدیران مطبوعات، سردبیران، روزنامه‌نگاران و مجله‌نگاران، به‌ویژه نورسیدگان را نیز به کار بیاید، و استادان علوم ارتباطات، به‌ویژه مدرسان روزنامه‌نگاری، اگر خواستند دانشجویان خود را با تجربه‌ای مکتوب و مستند آشنا کنند، به آن ارجاع دهند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​


مجلۀ «نگاه نو» به پیشنهاد و پافشاری علی میرزایی و توسط دکتر محمدتقی بانکی بنیاد گذاشته شد و پروانۀ آن ابتدا به نام «دانش‌پژوه» به نام ایشان صادر می‌شود. برنامه‌ریزی اولیه برای انتشار این نشریه از اسفند 1369 با حضور عبدالحسین آذرنگ، ناصر آقایی و علی میرزایی آغاز می‌شود. چندی بعد خشایار دیهیمی که به توصیۀ آذرنگ به عنوان ویراستار بخش علوم پایه در نشریۀ «دانشمند» استخدام شده بود، ولی به همکاری در «دانش‌پژوه» (نگاه نو) ابراز علاقه می‌کرد که او نیز به مجموعه اضافه می‌شود. بعدها مرتضی ثاقب‌فر نیز به این جمع اضافه می‌شود. دیگر همکاران این نشریه در شروع کار اینها بودند: سیمین‌دخت میردامادی، روشنک عرفانیان، ناصر نیرمحمدی، رامین کریمیان، علی‌اصغر میرزایی و ابوالحسن صادقی.

نخستین شمارۀ «نگاه نو» در مهرماه 1370 منتشر شد؛ اما دکتر بانکی در خرداد 1371 امتیاز انتشار این نشریه را به علی میرزایی انتقال می‌دهد. خط مشی اصلی در برنامه‌ریزی و انتشار این نشریه، از نخستین روز انتشار تا امروز، این بوده که این نشریه در چارچوب قانون، خدمتگزار دانش، حقیقت و آزادی باشد، مستقل بماند، خردورزی را تبلیغ کند، دروغ و مجیز نگوید، جنجال‌آفرینی نکند، گزیده‌کار باشد، انبوه‌کار یا انبوه‌ساز نباشد، آرکائیک نباشد، رو به آینده داشته باشد، نو باشد، از بهترین‌ها برای همکاری دعوت کند، شعور مخاطب را دست‌کم نگیرد، آگاهی‌بخش و دانش‌افزا باشد.

هدف از انتشار این کتاب مستند‌سازیِ تجربه‌ای سی‌ساله است، بدین منظور که آنچه در این سی‌سال انجام شده از یادها نرود، برای آیندگان بماند و شاید مدیران مطبوعات، سردبیران، روزنامه‌نگاران و مجله‌نگاران، به‌ویژه نورسیدگان را نیز به کار بیاید، و استادان علوم ارتباطات، به‌ویژه مدرسان روزنامه‌نگاری، اگر خواستند دانشجویان خود را با تجربه‌ای مکتوب و مستند آشنا کنند، به آن ارجاع دهند؛ و همکاران فرهیختۀ نگاه‌نو، از آغاز تا امروز، نیز که شمارشان از هزار تن افزون است و نامشان در پایان این کتاب آمده، یک نسخه از آن را در کتابخانة خود نگاه دارند و هرگاه چشمشان بر آن افتاد، از سال‌هایی که جوان‌تر بودند و آثار و خدمات ارزنده‌شان را سخاوتمندانه در اختیار سردبیر نگاه‌نو می‌گذاشتند، یاد کنند و شاید احساس خوشایندی به ایشان دست دهد.

در این کتاب ابتدا دربارۀ پیشینۀ حرفه‌ای نویسنده که سردبیر نشریۀ «نگاه نو» نیز می‌باشد، مطالبی آمده و سپس پیشینۀ پایه‌گذاری و انتشار نشریه، شرح و توصیف ویژگی‌های نشریه‌های دانشورانه ـ روشنفکرانه، فرایند سه‌گانۀ تولید محتوا، تولید فنی ـ هنری و مرحلۀ چاپ و نشر مجله، دو موضوع حاشیه‌ای مهم (ماجرای استیضاح مهاجرانی و نگاه نو و پیدایی و گزارش چهارده‌سالۀ جایزۀ مهتاب میرزایی و مزاحمت‌هایی که برای این جایزه ایجاد کردند، گزیده‌ای از نوشته‌های همکاران، نویسندگان، خوانندگان و سرمقاله‌های سردبیر در مقاطع مختلف انتشار مجله، آلبومی از عکس‌های همکاران و نشریه و اسامی کسانی که از آغاز تاکنون با این نشریه همکاری داشته‌اند، آمده است.

فهرست مطالب کتاب:

درآمد

یاد دیروز

آنچه توانستیم، نه آنچه می‌خواستیم

چیستی مجله‌های دانشورانه ـ روشنفکرانه و راه‌های بالندگی آنها

شیوه‌نامۀ نگاه نو

فرایند تولید نگاه نو

امور مالی

استیضاح عطاءالله مهاجرانی و نگاه نو

جایزۀ مهتاب میرزایی

60 نامه (گزیده‌ای از نامه‌های خوانندگان)

گزیده‌ای از نوشته‌های سرمقاله‌های سردبیر

گزیده‌ای از نوشته‌های همکاران نگاه نو، به مناسبت بیست‌سالگی انتشار نگاه نو

گزیده‌ای از نوشته‌های همکاران نگاه نو، به مناسبت انتشار شمارۀ 100 نگاه نو

30 نوشته از همکاران و خوانندگان نگاه نو، به مناسبت سی‌امین سال انتشار

نمایه

عکس‌ها

نام‌های همکاران نگاه نو، از آغاز تاکنون

نظر شما ۱ نظر
  • مدیر۱۳ ماه پیش
    دوست قدیمی و فرهیخته ام، با عرضسلام و ادب و شادباش نوروزی به جنابعالی و دست مریزاد و قدردانی از تمام تلاش های شما مطلب دیگری که قابل حضورتان باشد ندارم. امروز تازه از نشر سی سالگی نگاه نو با خبر شدم. دریغم آمد تجدید ارادتی نکنم. لاهه هلند محمد کریم اشراق .

پربازدید ها بیشتر ...

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

حسن شکاری و لیزا ویوارللی

این کتاب حاصل گفتگوی حسن شکاری و لیزا ویوارللی با ایلیا فابیان شاعر ایتالیایی است که ایلیا در این گف

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

دیگر آثار نویسنده

فصلنامۀ اجتماعی، فرهنگی، هنری، ادبی نگاه نو، سال بیست‌وهفتم، تابستان 1397، شمارۀ 118

فصلنامۀ اجتماعی، فرهنگی، هنری، ادبی نگاه نو، سال بیست‌وهفتم، تابستان 1397، شمارۀ 118

جمعی از نویسندگان به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی علی میرزایی

یکصدوهجدهمین شماره از فصلنامۀ اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی «نگاه نو» با ویژه‌نامه‌ای به مناسبت دویست