۹۱۸
۲۸۳
مقدمۀ چرخش زبانی

مقدمۀ چرخش زبانی

پدیدآور: ریچارد رورتی ناشر: شب خیزتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: سیدمحمدحسن آیت‌الله زادۀ شیرازی، پوریا پناهی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 5ـ13ـ7178ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۳۲

خلاصه

این کتاب ترجمۀ مقدمۀ نویسنده بر جُنگی از 38 مقاله است که توسط خود او ذیل «چرخش زبانی: مقالاتی در مورد روش فلسفی» گردآوری شده است. رورتی جوان در این کتاب مقاله‌ای ندارد؛ اما چاپ‌های بعدی این کتاب افزون بر مقدمۀ مورد اشاره، حاوی دو پس‌نویس است که رورتی 10 و 25 س ال بعد به آن افزود هاست.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

چرخش زبانی یک انقلاب نیست؛ اما مانند انقلاب علمی، حقیقتی تاریخی است که تاریخ‌نگار فلسفه آن را کشف ‌می‌کند.  این کشف نشان می‌دهد که چرا امروزه نمی‌توان فلسفه را بدون فهم چرخش زبانی ورزید؛ حتی اگر معتقد باشید که چرخش زبانی تمام شده است. آنچه به فلسفه‌ورزیدن امروز مربوط می‌شود، رخ دادن یا ندادن چرخش زبانی است، نه توقف یا استمرار آن. تاریخ فرضی‌ای که شامل چرخش زبانی نباشد، آیندۀ متفاوتی از فلسفۀ موجود را روایت می‌کند.

این کتاب ترجمۀ مقدمۀ نویسنده بر جُنگی از 38 مقاله است که توسط خود او ذیل «چرخش زبانی: مقالاتی در مورد روش فلسفی» گردآوری شده است. رورتی جوان در این کتاب مقاله‌ای ندارد؛ اما چاپ‌های بعدی این کتاب افزون بر مقدمۀ مورد اشاره، حاوی دو پس‌نویس است که رورتی 10 و 25 س ال بعد به آن افزود هاست. گرچه رورتی در این پس‌نویس‌ها از بعضی مواضع خود در مقدمه دست شسته است؛ اما چارچوب مقدمه دست‌نخورده می‌ماند. به گونه‌ای که بعضی معتقدند ریشۀ آرای جدی‌تر رورتی دربارۀ تاریخ فلسفه را مثلاً در کتاب «فلسفه و آینۀ طبیعت» می‌توان در این مقدمه یافت.

بر خلاف دهۀ 60، استفاده از کلمۀ «چرخش» در بسیاری از کتاب‌های دربارۀ تاریخ فلسفه، متداول است: چرخش تحلیلی، چرخش مفهومی، چرخش پدیدارشناختی. اما کتابی با عنوان «چرخش زبانی» در آن دوران بی‌بدیل بوده و شاید موفقیت همین کتاب بوده که دیگران برای پیداکردن چرخش‌های دیگر در تاریخ فلسفه گسیل داشته است. این کتاب را نباید تلاشی برای مسامهت در فلسفۀ زبانی، فلسفه‌ای که در دهه‌های اول قرن بیستم  توسط بسیاری از فلاسفۀ مطرح مانند کارنپ، راسل و .... تعقیب می‌شد، بلکه تلاشی برای به دست آوردن رأیی فلسفی دربارۀ تاریخ فلسفه باید به حساب آورد؛ اما نه رأیی که خوب و بد آرای فلسفه را از هم جدا کند، بلکه رأیی فلسفی دربارۀ آیندۀ فلسفه پس از فلسفۀ زبانی. بنابراین به معنای دقیق، تاریخ فلسفیدن است یا تاریخ‌نگاری یک فیلسوف از تاریخ فلسفۀ زبانی متقدم و این مهم از خلال سطور این مقدمه قابل رهگیری است. مطالعۀ این کتاب، صحنۀ جذ اب دست‌وپنجه نرم کردن رورتی جوان با دستۀ مهمی از آرای کلاسیک نیمۀ اول قرن بیستم در حوزۀ روش‌شناسی فلسفۀ زبانی است به منظور فهم تاریخی این فلسفه. «مقدمه» نشان می‌دهد که تنها راه فیلسوف شدن، مساهمت در جزئیات آرای فلاسفۀ بزرگ تحلیلی و توسعۀ محتوایی آنها نیست، بلکه می‌توان آرای آنان را جدای از صادق یا کاذب بودن‌شان به منظور درک روشی مناقشات تاریخ فلسفه مطالعه کرد.

اگر فلسفه بخواهد کاری انجام دهد باید بتواند بدون داشتن دسته‌ای از پیش‌فرض‌های فلسفی، مسائل خود را آن‌گونه پاسخ دهد که توافق معمول بر سر جواب آن قابل پیگیری باشد. این سؤال از فلسفه‌ای بی‌پیش‌فرض، که رورتی در «مقدمه» مطرح می‌کند، محوری است که تمام مقالات کتاب در مقام پاسخ به آن هستند.  به طور دقیق‌تر او بیان می‌کند که هر کدام از این مقالات جمع‌آوری‌شده عهده‌دار پاسخ به یکی از این دو پرسش است: آیا اظهارات فیلسوفان زبانی دربارۀ ماهیت فلسفه و روش‌های فلسفی واقعاً بدون پیش‌فرض‌اند، به این معنا که صدق‌شان به هیچ تز فلسفی بنیادینی وابسته نیست؟ آیا فیلسوفان زبانی در عمل معیارهایی برای توفیق فلسفی دارند که به اندازۀ کافی واضح نباشند تا به توافق عقلانی مجال دهند؟ در طول «مقدمه» خواننده متوجه خواهد شد که چگونه پی‌چویی پاسخ به این پرسش‌های روش‌شناختی به چنین نتیجه‌ای در انتها منجر می‌شود: «آنچه می‌خواستم بگویم این بود که مهم‌ترین رخداد سی سال اخیر در فلسفه خود چرخش زبانی نیست، بلکه آغاز بازاندیشی موشکافانۀ برخی دشواری‌های معرفت‌شناختی است که فیلسوفان را از زمان افلاطون و ارسطو به دردسر انداخته است» و این یعنی تحدید آیندۀ فلسفه توسط چرخش زبانی.

فهرست مطالب کتاب:

یادآوری

پیش‌گفتار

عرض تشکر

مشکلات فرافلسفلی فلسفۀ زبانی

پی‌نویس

اختصارات

ارجاعات

واژه‌نامۀ انگلیسی به فارسی

واژه‌نامۀ فارسی به انگلیسی

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو