۱۲۹۷
۲۴۱
واژه نامه زبان شناسی پیکره ای

واژه نامه زبان شناسی پیکره ای

پدیدآور: پاول بیکر، اندرو هاردی، تونی مک‌انری ناشر: نویسه پارسیتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: سعیده قندی، محمدحسن ترابی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 8ـ43ـ6649ـ622ـ978تعداد صفحات: ۳۲۷

خلاصه

این فرهنگ نخستین گام در معرفی واژگان زبان‌شناسی پیکره‌ای و ارائۀ برابرهای فارسی آن است. مترجمان برابرهای مناسبی برای بسیاری از اصطلاحات انتخاب کرده‌اند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

زبان پدیده‌ای پویا و همواره در حال دگرگونی است و بیشترین تغییرات در واژه‌ها و معنی آنها نمود می‌یابد. عوامل گوناگونی در این دگرگونی‌ها دخالت دارند؛ اما شاید مهم‌ترین آنها را بتوان عامل زمان دانست. هرچه از گذشته به دوران کنونی نزدیک‌تر می‌شویم، به دلایل مختلف از جمله افزایش ارتباطات و کاربرد رسانه‌های گوناگون و توسعۀ فراگیر دانش و فن، سرعت دگرگونی‌ها بیشتر می‌شود و با پیدایش و گسترش برق‌آسای فناوری اطلاعات این سرعت به اوج می‌رسد. با نگاهی به واژگان تخصصی زبان‌شناسی مشخص می‌شود که بسیاری از واژه‌های این حوزه با معانی و تعریف‌های تازه‌ای در متن‌ها کاربرد یافته‌اند؛ به ویژه در شاخۀ تازه‌تأسیس و روبه‌رشدی مانند زبان‌شناسی پیکره‌ای که با مفاهیم و فرایندهای نوینی سروکار دارد.

اکنون زبان‌شناسی پیکره‌ای به اندازه‌ای گسترش یافته که مجموعۀ واژه‌ها و اصطلاحات فنی آن واژگانی را پدید آورده است و بخشی بنیادی از این شاخۀ علمی، سودمند و پرکاربرد به شمار می‌اید. این فرهنگ نخستین گام در معرفی واژگان زبان‌شناسی پیکره‌ای و ارائۀ برابرهای فارسی آن است. مترجمان برابرهای مناسبی برای بسیاری از اصطلاحات انتخاب کرده‌اند؛ با این حال هنوز در عرصۀ واژه‌گزینی این حوزه تلاش بیشتری باید کرد.

زبان‌شناسی پیکره‌ای رشته‌ای است که اختصارات بسیاری دارد. این از نظر وحدت رویه مشکلاتی را به وجود می‌آورد: برخی اصطلاحات با صورت‌ اختصاری‌شان و برخی با نام کاملشان بهتر شناخته می‌شوند. نویسندگان کوشیده‌اند که در ترتیب‌بندی مدخل‌های فرهنگی وحدت رویه داشته باشند و همچنین یافتن مدخل‌ها آسان هم باشد؛ بنابراین در ترتیب‌بندی مدخل‌های فرهنگ، صورت کامل همۀ اختصارات را نوشته‌اند؛ اما فهرستی از همۀ اختصارات را در ابتدای فرهنگ با نام کاملشان آورده‌اند.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

پیش‌گفتار مترجمان

یادداشت‌های مقدماتی

آدرس وبگاه‌ها

فهرست اختصارات

اصطلاحات

منابع

واژه‌نامۀ فارسی ـ انگلیسی

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د