۱۰۸۰
۳۱۳
فرهنگ توصیفی آموزش مجازی و یادگیری زبان از طریق رایانه - فناوری

فرهنگ توصیفی آموزش مجازی و یادگیری زبان از طریق رایانه - فناوری

پدیدآور: زری سعیدی ناشر: علمیتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۴۰۰شابک: 4ـ485ـ404ـ964ـ978تعداد صفحات: ۱۶۲

خلاصه

این واژه‌نامه که در غالب فرهنگ‌نگاری کاربردی شکل گرفته است، کوششی است برای جمع‌آوری، معادل‌سازی و توصیف پربسامدترین واژگان حوزۀ فناوری و آموزش مجازی به طور عام و یادگیری زبان از طریق تکنولوژی و فناوری مدرن که به شکل خاص مدنظر قرار گرفته است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

یکی از دشوارترین زیرشاخه‌های زبان‌شناسی کاربردی، نگارش فرهنگ لغت و واژه‌نامه و به طور خاص فرهنگ‌نگاری تخصصی می‌باشد؛ زیرا مؤلف را با چالش‌های گوناگونی روبرو می‌سازد و برای حل مشکلات باید به بررسی و مطالعه حیطه‌های مختلف علمی بپردازد که در نتیجه این فعالیت را به فرایندی بسیار طولانی‌مدت تبدیل می‌نماید.

در واقع فرهنگ‌نگاری به دو نوع علمی/ کاربردی و تئوری تقسیم‌بندی می‌شود. این واژه‌نامه که در غالب فرهنگ‌نگاری کاربردی شکل گرفته است، کوششی است برای جمع‌آوری، معادل‌سازی و توصیف پربسامدترین واژگان حوزۀ فناوری و آموزش مجازی به طور عام و یادگیری زبان از طریق تکنولوژی و فناوری مدرن که به شکل خاص مدنظر قرار گرفته است. در این راستا تلاش عمدۀ مؤلف بر آن بوده که نیاز مخاطبان مورد توجه اصلی قرار گیرد و کاربردی‌ترین واژگان حیطۀ آموزش مجازی از پیکرۀ وسیعی از منابع و کتب علمی انتخاب و با توجه به مفهوم و ریشۀ لغات معادل کلمات در فارسی با دقت و تأمل مشخص شود. سپس به شکلی جامع و برای کمک به مخاطب در درک عمیق‌تر واژگان معرفی شده، مؤلف به توصیف آنها پرداخته است؛ به گونه‌ای که با مطالعۀ بخش توصیف‌شدۀ هر واژه، مخاطب تا اندازه‌ای دربارۀ کاربردهای عملی ابزارهای فناوری، مورد آموزش قرار می‌گیرد که این خود می‌تواند به عنوان رویکردی نوین در حیطۀ فرهنگ‌نگاری پویا و کاربردی در نظر گرفته شود.

از جمله چالش‌های موجود در تهیۀ این واژه‌نامه، ماهیت بینارشته‌ای واژگان برگزیده شده است؛ زیرا هم رویکرد آموزشی و هم رویکرد فناوری و تکنولوژی‌های مدرن با هدف انتخاب کاربردی‌ترین و پرمعناترین واژگان مدنظر بوده است؛ زیرا باید تلاش می‌شد از فهرست نمودن کلمات و اصطلاحات غیرآموزشی و غیرتخصصی و واژگان پیچیده‌ای که صرفاً مختص رشته‌های مهندسی فناوری بوده و کاربرد مستقیمی در حوزۀ آموزش مجازی و یادگیری زبان فناوری‌محور ندارند، اجتناب شود. با وجود پیچیدگی به‌وجود آمده، مؤلف به دلیل اعتقاد به اهمیت حیطه‌های علمی بینارشتهای در حل مشکلات کشور، در صدد برآمده با استفاده از روش بررسی پیکره‌ای منابع بینارشته‌ای موجود تا حدی برای مشکل فائق آید.

مخاطبان این کتاب دانشجویان، اساتید و کلیۀ علاقمندان به حوزه آموزش الکترونیکی / مجازی و تکنولوژی آموزشی و به طور خاص فعالان حوزۀ آموزش زبان از طریق رایانه و فناوری می‌باشند؛ به همین دلیل گاهی اصلاحات آموزشی و سنجش آنلاین (و نه صرفاً فناوری) نیز که در پیکرۀ تخصصی آموزشی / فناوری و به طور خاص آموزش زبان موجود بودند، در واژه‌نامه فهرست شده‌اند و مدخل‌ها نیز به انگلیسی فهرست شده‌اند؛ در این راستا حتی برای اسامی خاص و نام تارنماهایی که دارای مفهوم و معنای مشخص بودند، معادل واژگان با استفاده از ترجمۀ این اسامی خاص مشخص شده‌اند تا با ارائۀ مفهوم اصلی واژه، دانشجویان با علت انتخاب آن اصطلاح در زبان اصلی بیشتر آشنا شوند.

به دلیل رویکرد کاربردی / عملی اتخاذشده در نگارش این واژه‌نامه، صرفاً کلمات و واژگانی انتخاب شده‌اند که در بررسی و جستجوی پیکرۀ منابع آموزشی مجازی و به‌ویژه منابع آموزش زبان از طریق ابزارهای فناوری، دارای بسامد بالایی بوده‌اند. نگارنده در این واژه‌نامه، واژگانی را فهرست نموده که کاربردی‌تر تشخیص داده شده‌اند؛ به همین دلیل پربسامدترین واژگان را از بین پیکره تعدادی از منابع به‌روزتر انتخاب کرده است. از جمله منابع استفاده‌شده در فرایند جستجوی پیکره، کتاب «‌هابارد» (2009) است که در انتهای این کتاب نیز به تعداد دیگری از مهم‌ترین منابع به کار گرفته شده اشاره شده است.

در واقع هدف ارائۀ یک واژه‌نامۀ حجیم و جامع که تمامی کلمات محتمل در آن وجود داشته باشد، نبوده است، بلکه در این مرحله در قدم نخست، هدف طولانی نبودن، مفید و کاربردی بودن این اثر برای افرادی است که علاقمند به فعالیت در این حوزه هستند. از طرفی با توجه به گسترش دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم و اهمیت راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین و فراهم نمودن بستر کارآفرینی، این اثر تلاش دارد افراد مستعد را نه‌تنها با اصطلاحات و واژگان کاربردی این حیطه، بلکه با عملکرد مهم‌ترین ابزارهای معرفی شده (از طریق ارائۀ توضیحی مختصر برای آنها) آشنا نماید. به همین دلیل در برخی قسمت‌ها، افزون بر معرفی ابزارهای اصلی فناوری، به تعدادی از مصداق‌های آنها که در حال حاضر پرکاربردتر هستند نیز اشاره شده است تا در وقت کاربران برای جستجو و دسترسی به مصداق‌های روز فناوری صرفه‌جویی شود.

با علم به اینکه شتاب و سرعت پیشرفت تکنولوژی ممکن است در آینده نیازمند به‌روزرسانی بسترهای معرفی‌شده باشد، برای اعتبارسنجی توصیف‌های ارائه‌شدۀ ابزارهای فناوری، افزون بر منابع معرفی‌شده در انتهای این واژه‌نامه، از دایرةالمعارف جی مایکل اسپکتر که در سال ۲۰۱۵ در حیطۀ تکنولوژی آموزشی به نگارش درآمده بهره گرفته شده تا از دقت در ارائه توصیف‌ها اطمینان حاصل شود.

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت ناشر

مقدمه

واژه‌ها و اصطلاحات

منابع

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

افسانه و نیمای جوان

افسانه و نیمای جوان

ایلیاکیان احمدی

منظومۀ بلند، استثنایی و تأثیرگذار «افسانه» شعری که نیمای جوان در سال 1301 و در 25 سالگی می‌سراید، پی

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

مجید فروتن

از ویژگی‌های بارز این کتاب، تلاش برای دسترسی به بخشی از اسناد و سوابق دولتی و اصل نشریات یا آرشیو اس

منابع مشابه بیشتر ...

متون ادبی ـ تعلیمی با تأکید بر گلستان

متون ادبی ـ تعلیمی با تأکید بر گلستان

یاسر دالوند

این کتاب بر اساس سرفصل درس «متون نثر 3: متون ادبی ـ تعلیمی با تأکید بر گلستان» نگارش شده است.

فرهنگ وزن شناسی شعر فارسی

فرهنگ وزن شناسی شعر فارسی

محمدمهدی زمانی، سمیه آقابابایی

این فرهنگ دربرگیرندۀ مصطلاحات مطالعات سنتی و جدید عروض و قافیه است. کاربرد «وزن‌شناسی» به جای «عروض»