۹۷۴
۲۹۵
جنسیت و هستی شناسی

جنسیت و هستی شناسی

پدیدآور: آلنکا زوپانچیچ ناشر: دمانتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: علی حسن‌زاده مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 0ـ6ـ95967ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۲۵۶

خلاصه

آغازگاه کتاب این است که پندارۀ روانکاوانه و فرویدی جنسیت بیش از هر چیز یک مفهوم است، یک ابداع مفهومی و نه صرفاً نامی برای «فعالیت‌ها»ی تجربی مشخصی که آنجا در بیرون وجود دارند و فروید هنگام سخن گفتن از جنسیت به آنها ارجاع می‌دد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

در این کتاب نویسنده اصلا و ابدا از «جنسیت حرف نمی‌زند» و هیچ‌گونه بحث و حرف‌های آنچنانی دربارۀ سکس و جنسیت را نمی‌توان در این کتاب یافت؛ چیزی در راستای دانش «رفتار جنسی» دستگیر خواننده نخواهد شد؛ همچنین در این کتاب برای مشتاقان و سینه‌چاکان اروتولوژی لقمۀ چرب و چیز دندان‌گیری وجود ندارد. در حقیقت پرسش حاکم بر سراسر کتاب این است که کدام بن‌بست‌ها و تناقض‌های هستی‌شناختی این «آبداری و نمناکی» را به وجود می‌آورند و ارزش‌گذاری‌های فرهنگی متفاوت و انواع گوناگون تنظیمات تحمیلی بر جنسیت، از جمله ـ به تعبیر فوکو ـ تنظیم از راه تحریک را ایجاد می‌کنند.

آغازگاه کتاب این است که پندارۀ روانکاوانه و فرویدی جنسیت بیش از هر چیز یک مفهوم است، یک ابداع مفهومی و نه صرفاً نامی برای «فعالیت‌ها»ی تجربی مشخصی که آنجا در بیرون وجود دارند و فروید هنگام سخن گفتن از جنسیت به آنها ارجاع می‌دد. همین سویۀ مفهومی است که پژوهش فلسفی در باب جنسیت را توجیه می‌کند و در واقع می‌طلبد. در حالی که بحث در باب عشق، سنت فلسفی دیرینه و محترمانه‌ای دارد، نمی‌توان همین نکته را دربارۀ جنسیت گفت. دلیل این امر به باور نویسنده، ابدا «پستی» یا «سبعیت» ادعایی جنسیت یا همچون در برخی نسخه‌های سکولار همین ادعا، ابتذال و پیش‌پاافتادگی کامل سکس و عاری‌بودنش از هرگونه سویۀ حقیقت نیست، بلکه دلیل این امر، بیشتر آن است که پیش از فروید، سکس یا جنسیت هرگز این امکان را نداشت که در مقام مفهوم سربرآورد. فقط فروید بود که به واسطۀ برقرارکردن پیوند فروکاست‌ناپذیر جنسیت نخست با ناخودآگاغه به‌مثابۀ فرایند اندیشیدن و سپس با فراترین فعالیت‌های فکری و معنوی، راه را برای درک پیچیدگی پرجاذبه و نیز منفیت ذاتی جنسیت گشود. فصل‌هایی که در پی این فصل آمده‌اند، خطر مواجهه با چالش‌ مفهومی جنسیت را کاملاً به جان خریده و از بازجویی هستی‌شناختی آن پا پس نمی‌کشند.

ادعای نویسنده به یک معنا بسیار جاه‌طلبانه‌تر است: نظریۀ فرویدی ـ لاکانی جنسیت، در نسبت ذاتی‌اش با ناخودآگاه، مسئلۀ فلسفی هستی‌شناسی را به جالب‌ترین شکل نابجا و جابجا می‌کند و سویه‌‌ای از هستی را می‌گشاید که هرگز «تماماً هستی‌» نیست. به بیان دیگر نویسنده هیچ علاقه‌ای به جنسیت به منزلۀ «هستی‌شناسی موضعی» ندارد، بلکه جنسیت را چیزی می‌داند که عناصر مفهومی بسیار مهمی را دربارۀ پندارۀ تحقیق هستی‌شناسی به خودی‌خود در اختیار می‌گذارد.

در این کتاب، مسئلۀ لاکان و فلسفه در نقطه‌ای بسیار بنیادی مطرح و بحث شده است. جنسیت مسئله‌ای است که حتی در دوستانه‌ترین از آن‌خودسازی‌های فلسفی لاکان و مفاهیم او نیز معمولاً کنار گذاشته می‌شود و هستی‌شناسی چیزی است که لاکان آن را در پیوند با گفتمان ارباب می‌دانست و با هم‌آوایی بین کلمات ارباب و مشتق از هستی بازی می‌کرد. با وجود این موضوع، به نظر می‌رسد پیش کشیدن مسئلۀ «جنسیت و هستی‌شناسی» ضروری است؛ ادعای نویسنده آن است که سرنوشت مواجهۀ فلسفه و روانکاوی در این نقطه مشخص و مقدر می‌شود.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار نویسنده بر ترجمۀ فارسی

درآمد

فصل یکم: این تو عجیب‌و‌غریب می‌شود

آیا کسی گفت سکس؟

آدم‌های بالغ از کجا می‌آیند؟

مسیحیت و انحراف چندریختی

فصل دوم: آن بیرون عجیب‌وغریب‌تر هم می‌شود

بلاتکلیفی نسبت

آنتی سکسوس

«کف‌دستیِ نامرئی بازار»

فصل سوم: تناقضاتی که اهمیت/ مادیت دارند

سکس یا جنس نمادین؟

انقسام جنسی، مسئله‌ای در هستی‌شناسی

فصل چهارم: هستی‌شناسی ابژه ـ جهت گم‌کرده

واقع‌گرایی در روانکاوری

انسان، حیوان

رانۀ مرگ 1: فروید

تروما بیرون از تجربه

رانۀ مرگ 2: لاکان و دلوز

هستی، رخداد و پیامدهای آن: لاکان و بدیو

نتیجه‌گیری: از ناف آدم به ناف رؤیا

یادداشت‌ها

کتاب‌نامه

نمایۀ اشخاص

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

منابع مشابه

سوژۀ لاکانی؛ میان زبان و ژوئیسانس

سوژۀ لاکانی؛ میان زبان و ژوئیسانس

بروس فینک

این کتاب نخستين کتاب بروس فينک و يکي از اساسي‌ترين کتاب‌ها در زمينۀ روانکاوي لاکاني است. اين کتاب نظ