۱۴۱۰
۴۸۶
چهل حکمت از کنفوسیوس؛ با شرح مختصر چینی ـ فارسی

چهل حکمت از کنفوسیوس؛ با شرح مختصر چینی ـ فارسی

پدیدآور: محمد کدخدایی، پرفسور زنگ جی ناشر: نگاه معاصرتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 1ـ002ـ290ـ622ـ978تعداد صفحات: ۱۰۸

خلاصه

این کتاب، مجموعه‌ای است موجز که با برگزیدن چهل حکمت پرمفهوم از مجموع حکمت‌ها و سخنان ارزشمند کنفوسیوس، خواننده را با تفکرات بزرگ‌ترین فیلسوف شرق آسیا آشنا می‌کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

این کتاب، مجموعه‌ای است موجز که با برگزیدن چهل حکمت پرمفهوم از مجموع حکمت‌ها و سخنان ارزشمند کنفوسیوس، خواننده را با تفکرات بزرگ‌ترین فیلسوف شرق آسیا آشنا می‌کند. این حکمت‌ها که برگزیده لون یو (کلمات قصار کنفوسیوس) مهم‌ترین منبع کلاسیک مکتب کنفوسیوس است، شامل مفاهیم آموزشی، اخلاقی و حکومت‌داری است.

در این اثر هر حکمت شامل متن اصلی باستانی، ترجمۀ چینی، ترجمۀ فارسی، توضیح مؤلف و پاورقی به زبان چینی (شامل توضیح واژگان چینی) است که برای آموزش و پژوهش دانشجویان و پژوهشگران زبان چینی شرایط مناسبی را فراهم می‌سازد. با توجه به اینکه این حکمت‌ها، گزیده‌ای از سخنان یک بزرگمرد فیلسوف است، در ترجمۀ آن قاعدتاً سعی شده با خودداری از ترجمۀ مفهومی، حتی الامکان از روش ترجمۀ مستقیم استفاده شود. این امر نه‌تنها باعث وفاداری به متن اصلی و حفظ شیوۀ بیان کنفوسیوس شده، همچنین درک مفهوم کلمات چینی در این حکمت‌ها را برای دانشجویان و پژوهشگران زبان چینی آسان کرده است؛ به گونه‌ای که جستجوی مفهوم تک‌تک کلمات چینی در متن ترجمۀ فارسی به‌راحتی امکان‌پذیر است. همچنین در متن اصلی از خط باستانی و ملی چینی و نیز معادل ساده‌شده استفاده گردیده است. افزون بر این، تلفظ کلماتی که در چینی باستان یا چینی معاصر متفاوت بوده، در پاورقی ذکر شده است.

با توجه به اینکه شیوۀ بیان زبان چینی به‌ویژه در کتابت نسبت به فارسی بسیار موجز و فشرده است، ترجمۀ سرگفتارها نسبت به متن اصلی خلاصه‌تر بیان شده است؛ زیرا اگر دقیقاً ترجمه می‌شد، به دلیل تفاوت اساسی زبان چینی و فارسی، ترجمل این سرگفتارها بسیار طولانی و از حالت و ساختار تیتر خارج و شبیه به یک حکمت کامل می‌شد.

فهرست مطالب کتاب:

حکمت‌های مربوط به آموزش

حکمت‌های مربوط به اخلاق و کردار

حکمت‌های مربوط به حکومت‌داری

نظر شما ۱ نظر
  • مدیر۳۱ ماه پیش
    این کتاب را خوندم. واقعا ارزش خواندن داشت. خیلی من را مجذوب خودش کرد. یک ترجمه خوب داره. کتاب مستقیماً از متون چینی گرفته شده و مولف خیلی برجسته و دقیقی داره. من چند تا دیگه می خرم و به دوستان خوبم هدیه می دهم.

پربازدید ها بیشتر ...

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

مجید فروتن

از ویژگی‌های بارز این کتاب، تلاش برای دسترسی به بخشی از اسناد و سوابق دولتی و اصل نشریات یا آرشیو اس

افسانه و نیمای جوان

افسانه و نیمای جوان

ایلیاکیان احمدی

منظومۀ بلند، استثنایی و تأثیرگذار «افسانه» شعری که نیمای جوان در سال 1301 و در 25 سالگی می‌سراید، پی

منابع مشابه بیشتر ...

نقد حکمت عامیانه

نقد حکمت عامیانه

سیمون دوبووار

این کتاب دربرگیرندۀ چهار مقاله از سیمون دوبووار است که به سال 1963 انتشار یافته است. دوبووار در مقال

فضیلت فکری در کار دانشگاهی

فضیلت فکری در کار دانشگاهی

امیرحسین خداپرست

استدلال اصلی این کتاب آن است که نظریۀ فضیلت، هم در وجه عملی هم در وجه فکری خود، برای ارزیابی فعالیت