۹۷۸
۲۲۵
پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پدیدآور: مجید مصطفوی ناشر: نیلاتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 8ـ236ـ122ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۵۶

خلاصه

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهترین کمدی‌نویسان ادبیات نمایشی آمریکاست.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهترین کمدی‌نویسان ادبیات نمایشی آمریکاست. او از نوجوانی به حرفۀ نمایش وارد شد و طی حدود چهل سال فعالیت در تئاتر بیش از سی نمایشنامه نوشت که اغلب آنها از موفق‌ترین نمایشنامه‌های تاریخ برادوی بوده‌اند. بیش از هرنمایشنامه‌نویس آمریکایی دیگر آثار پرتماشاگر و پرفروش نوشت و تهیه کرد و رکورد بیشترین تعداد اجرای صحنه‌ای نمایشنامه‌های یک نویسنده در تالارهای تئاتر آمریکا از آن اوست. او تنها نمایشنامه‌نویسی است که نامش در زمان حیات خودش بر یک تالار تئاتر در برادوی نهاده شد.

برادوی پیش از آنکه سایمون با کمدی‌هایش باب تازه‌ای در آن بگشاید، سال‌های متمادی در دنیای انگلیسی‌زبان مرکز نمایش برجسته‌ترین آثار جدی و تراژیک از نمایشنامه‌نویسانی چون یوجین اونیل، آرتور میلر و تنسی ویلیامز بود. تقریباً تمام نمایشنامه‌های سایمون، به‌ویژه آنها که در برادوی به روی صحنه رفته‌اند، به فیلم سینمایی تبدیل شده‌اندغ دستاوردی که به‌جرئت می‌توان گفت هیچ نویسنده یا نمایشنامه‌نویس دیگری به آن نائل نشده است. افزون بر آن او نزدیک به یک‌دوجین فیلمنامۀ غیراقتباسی هم برای سینما نوشت و بیش از هر نمایشنامه‌نویس دیگری نامزد جوایز اسکار و تونی شد.

از وقتی که نخستین نمایشنامه‌اش با عنوان «بیا شیپورت را بزن» در سال 1961 در برادوی بر صحنه رفت، هیچ فصل نمایشی نبوده که نمایشنامه‌ای از او ـ حتی در مورادی هم‌زمان دو یا چند نمایش از آثار او ـ روی صحنه‌های برادوی نرفته باشد. از سال 1970 تقریباً هیچ روزی نبود که یک اجرای حرفه‌ای از کمدی‌های نیل سایمون در گوشه و کنار آمریکا به نمایش درنیامده باشد. تعداد اجراهای نمایشنامه‌های او در برادوی ارقام شگفت‌انگیزی به نمایش می‌گذارند: پابرهنه در پارک (تولید سال 1963) 1530 اجرا، خاطرات برایتون بیچ (1983) 1299 اجرا، اتاقی در هتل پلازا (1968) 1097 اجرا، و زوج ناجور (1965) 966 اجرا.

شاید راز موفقیت سایمون در توانایی‌های او نهفته باشد که در داستان‌های جذاب نمایشنامه‌هایش با مهارت و استادی هرچه تمام‌تر خود را به رخ می‌کشید و از همان نخستین سال‌های فعالیتش نیز آشکار بود. چیره‌دستی در خلق طنز از مسائل حاد جامعه و زندگی روزمرۀ مردم عادی و طبقۀ متوسط آمریکایی، نگرش انسان‌دوستانه و غمخواری عمیقش با آدم‌های معمولی، توانایی نمایش رنج، اشتیاق و دل‌شوره در جملات بامزه‌ای که شخصیت‌های دوست‌داشتنی و فراموش‌نشدنی‌اش به زبان می‌آورند و اعتقاد و احترام عمیقش به نهاد خانواده و ارزش‌های سنتی از جمله ویژگی‌های مهم سایمون است که جایگاه والایی در نمایشنامه‌نویسی برای او به وجود آورده است.

این کتاب در پنج پرده به زندگی و آثار نیل سایمون نمایشنامه‌نویس مطرح آمریکایی پرداخته است. پردۀ یکم اختصاص به بررسی زندگی او دارد. در پردۀ دوم درون‌مایه‌های آثار او از قبیل سیاست و اجتماع، خانواده و ارزش‌های سنتی، شخصیت‌ها، رابطه با زن‌ها و .... بررسی شده است. پردۀ سوم اختصاص به شیوۀ نگارش سایمون دارد. در پردۀ چهارم و در دو بخش به معرفی فیلمنامه‌های دست اول و اقتباسی سایمون پرداخته شده است. در پردۀ آخر نیز برخی از نمایشنامه‌های او آورده شده است. در پایان کتاب نیز کتاب‌شناسی آثار سایمون در ایران گردآوری شده است.

فهرست مطالب کتاب: پیش‌پرده

پردۀ یکم: زندگی‌نامه

پردۀ دوم: درون‌مایه‌ها

پردۀ سوم: شیوۀ نگارش

پردۀ چهارم: سایمون و سینما

یکم: فیلمنامه‌های دست اول

دوم: فیلمنامه‌های اقتباسی

پردۀ آخر: نمایشنامه‌ها

کتاب‌شناسی نیل سایمون در ایران

منابع

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل