۹۴۱
۲۷۰
تجربۀ خوانش

تجربۀ خوانش

پدیدآور: مهناز رضایی ناشر: ایجازتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 0ـ00ـ7313ـ622ـ978تعداد صفحات: ۱۷۰

خلاصه

این کتاب حاصل درهم‌آمیزی ذهن و روح نگارنده با پدیدۀ داستان است. محدوده، توانش ادبی ذهن و توان زیست بی‌واسطه در متن، در آن دخیل است. بنابراین این کتاب، دربرگیرندۀ نوشتارهایی در مداقه در برخی متون ادبی اعم از رمان و داستان کوتاه است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​


حوزۀ هنرهای کلامی، عرصۀ ارجاعات ضمنی است و زبان ادبی، دیریاب و ابهام‌آمیز. خوانشگری در این ساحت، به تلاشی افزون نیازمند است. حضور نشانگان و کدگذاری‌ها در پهنۀ متن، از ویژگی‌های حسی ـ روانی مؤلف و از تلاطم‌های موجودیت تاریخی ـ اجتماعی او سرچشمه می‌گیرد. برخی مناسبات در متن، وابستۀ آگاهی مؤلف و برخی گره خورده با لایه‌های ژرف ناخودآگاهی وی هستند.

گاه متن ادبی (خواه شعر و خواه داستان) جولانگاه لحن‌ها و صداهای متفاوت است و گاه روابط بینامتنی بر روابط درون متن تفوق می‌یابد. انفصال‌ها و اتصال‌ها در اجزاء متنی، نوع رواداری متون پیشین، فراخوانی اسطوره و تاریخ، چگونگی بازخوانی و برشکستن پیش‌داشته‌ها، نحوۀ بازسازی و بازنمایی، گسترۀ متن را کرانه‌های تازه می‌بخشد.

زبان متن، مصداق گریز و چندپهلو، آمیخته خیال و حس مؤلف، وجوه و ویژگی‌های انحصاری خود را به خواننده عرضه می‌کند تا در زوایانی آن بنگرد و به زندگی با متن بیاغازد. نوع واژه‌گزینی‌ها در متن، مناسبات واژگانی در دو محور همنشینی و جانشینی، کارکردهای مجازی و نمادسازی‌ها، طرز تدوین پاره‌های روایت، ظرایف کنایی و ..... همه و همه دعوتی برای «خواندن» اند.

حاصل خوانش، رهیافتی هرمنوتیکی و زمان‌مند خواهد بود؛ نگره‌ای که حرف آخر دربارۀ متن نیست. شکلی از اندیشه‌ورزی است و حاصل تجربه و لذت درآمیختن با متن ادبی. تجربه‌ای که به جوشش اندیشه و زایش معنا باز می‌رسد و بر ادعای یافتن و کشف چیزی نهفته در متن بی‌توجه است. متن ادبی، خوانشگری شیفته، خلاق و فعال می‌خواهد.

کافی است دانسته شود که در هر خوانش، رابطۀ منحصربه‌فردی تجربه می‌شود. گمانه‌زنی‌های ذهن خواننده و کوشش بی‌وقفۀ او برای به‌ سامان‌آوری تفکر خود دربارۀ متن، به نتیجه‌ای مقطعی و نسبی می‌انجامد. هرگونه ادعا برای حل معمای متن، قابل تردید است؛ زیرا نسبت‌های ما با متون ادبی، از انگاره‌های امروز ـ اکنون ـ اینجا برمی‌خیزد. بیان ادبی را نمی‌توان به امری بدیهی تقلیل داد.

بر اساس آنچه گفته شد، این کتاب حاصل درهم‌آمیزی ذهن و روح نگارنده با پدیدۀ داستان است. محدوده، توانش ادبی ذهن و توان زیست بی‌واسطه در متن، در آن دخیل است. بنابراین این کتاب، دربرگیرندۀ نوشتارهایی در مداقه در برخی متون ادبی اعم از رمان و داستان کوتاه است. آنچه در این کتاب آمده نه بر معنایی یافته، که بر تجربۀ زیستن در جهان متن استوار است و نه ذره‌ای بیش.

فهرست مطالب کتاب:

سخنی با مخاطب

رئالیسم جادویی در آینۀ «ایزابل»

خوانشی از رمان: جمشیدخان عمویم، که باد همیشه او را با خود می‌برد

خوانشی از داستان «ساده‌دل»

خوانشی از رمان «گور سفید»

دویدن

خوانشی از داستان «گرای صفردرجه»

خوانشی از داستان «خروس قلم سبز»

یادداشتی بر رمان «مه مانی»

خوانشی از مجموعه داستان مادربزرگ پیام مرده

انسان ـ حشره/ حشره ـ انسان

خوانشی از کتاب «خوش به حال هیچ‌کس»

انسان، پس از جنگ

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو