۱۴۲۲
۴۰۲
جستارهای زیبایی‌شناختی

جستارهای زیبایی‌شناختی

پدیدآور: دیوید هیوم ناشر: کرگدنتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: محسن کرمی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 2ـ66ـ6420ـ622ـ978تعداد صفحات: ۱۶۰

خلاصه

این کتاب دربرگیرندۀ هشت جستار مستقل است که می‌شود گفت کاملاً به آراء زیبایی‌شناختی هیوم معطوف هستند و از قضا برخی‌شان آوازۀ هیوم در زیبایی‌شناسی را رقم زده‌اند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​


دیوید هیوم فیلسوف تجربه‌گرای اسکاتلند را هم از سویی از اعاظم شکاکان تاریخ فلسفه دانسته‌اند و هم از دیگرسو از شریف‌ترین ایشان. باریک‌بینی‌ها و باریک‌اندیشی‌های او ذهن هر جستجوگر تیزچشم اقلیم خرد را بازتر می‌کند و به حیرت و تحسین‌اش وامی‌دارد و تشکیک‌ها و شبهه‌های ذهن‌سوزش دست و دل هر پویندۀ بصیر وادی علم را می‌لرزاند و به تردید و وسواس‌اش درمی‌اندازد. با این همه، او سخنان ایجابی بسیاری نیز گفته است و کار علمی‌اش یکسره مصروف نقدها و نفی‌ها نکرده؛ از جمله می‌توان به آراء و نظریاتش در باب هنر و زیبایی اشاره کرد. اما چنین نبوده که هیوم آراء زیبایی‌شناختی‌اش را در یک کتاب مستقل نظم بخشد و عرضه کند. نظریات او در این باب را باید در جای‌جای آثارش یافت؛ مثلاً پاره‌هایی را در «رساله‌ای در باب طبیعت بشری»، پاره‌هایی در «پژوهشی در فهم بشری»، برخی در «پژوهشی در باب اصول اخلاق»، پاره‌هایی در «جستارهای اخلاقی، سیاسی، ادبی» و حتی پاره‌هایی را در نامه‌های او به کسانی چون هاچیسون. شاید همین امر مهم‌ترین علت باشد برای آنکه چرا در محافل علمی و دانشگاهی ما کمتر به زیبایی‌شناسی هیوم ـ با وجود اهمیت و نفوذش در تفکر جدید ـ پرداخته شده است.

این کتاب دربرگیرندۀ هشت جستار مستقل است که می‌شود گفت کاملاً به آراء زیبایی‌شناختی هیوم معطوف هستند و از قضا برخی‌شان آوازۀ هیوم در زیبایی‌شناسی را رقم زده‌اند. در میان این جستارهای هشت‌گانه، «در باب معیار ذوق» و «در باب تراژدی» بیش از دیگران شناخته شده‌اند؛ اما شش جستار دیگر نیز اهمیت دارند و سخت درخور پژوهش و بررسی هستند؛ به‌ویژه برای پژوهشگرانی که مطالعات هنر را منحصر در زیبایی‌شناسی فلسفی نمی‌دانند و به سایر شاخه‌های هنرپژوهی ـ نظیر نقد هنری، روان‌شناسی هنر، تاریخ اجتماعی هنر و جامعه‌شناسی هنر ـ نیز عطف توجه دارند.

مهم‌ترین مسائلی که هیوم در جستارهای زیبایی‌شناختی بدان‌ها می‌پردازد و می‌توان در شاخه‌های گوناگون هنرپژوهی رد آنها را جست، به این قرار است: ارتباط اخلاق و هنر، نسبت عیب یا نقص زیبایی‌شناختی با حسن یا قبح اخلاقی، ارتباط اخلاق و مصلحت‌اندیشی و هنر، این‌همانی حس اخلاقی و حس زیبایی، نسبت هنر با دین، نقد هنری، ذوق: معیارهای ذوق‌ پرورده، ربط ذوق و حس زیبایی، فطری یا اکتسابی بودن ذوق و حس زیبایی، زیبایی و زشتی ادبی، عینی یا ذهنی بودن زیبایی، ارتباط سادگی و تجمل با زیبایی، چستی هنر، ارتباط هنر، زیبایی و زشتی با عواطف مثبت و منفی و احیاناً خنثی، نقش و تأثیر روان‌شناختی صنایع یا آرایه‌های ادبی در کار ادبی، فلسفۀ تعلیم و تربیت، ارتباط هنر با تحولات اجتماعی، هنر و سیاست، تأثیر نظام‌های سیاسی در اوج و حضیض هنرها.

فهرست مطالب کتاب:

سال‌شمار زندگی هیوم

پیش‌گفتار مترجم

در باب لطافت ذوق و انفعال

در باب سخن‌وری

در باب پیدایی و پیشرفت هنرها و علوم

در باب سادگی و آراستگی در نگارش

در باب تراژدی

در باب معیار ذوق

در باب آراستگی در هنرها

در باب جستارنگاری

واژه‌نامۀ انگلیسی ـ فارسی

واژه‌نامۀ فارسی ـ انگلیسی

نمایۀ اصطلاحات

نمایۀ اشخاص

نمایۀ آثار

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

تحلیل پدیدارشناختی هنر: شرحی بر نظریۀ آگاهی زیباشناختی ادموند هوسرل

تحلیل پدیدارشناختی هنر: شرحی بر نظریۀ آگاهی زیباشناختی ادموند هوسرل

مریم بختیاریان

این پژوهش با توجه به نقل و شرح گزاره‌های خاص هوسرل و تعدادی از شارحان وفادار به پدیدارشناسی او به هم

زیبایی شناسی (دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد 5)

زیبایی شناسی (دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد 5)

گروهی از نویسندگان

این کتاب دربرگیرندۀ چهارده مدخل از دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد است که به زیبایی‌شناسی و مسائل آن اختصاص